Obowiązek posiadania inteligentnych tachografów

Obowiązek posiadania inteligentnych tachografów

Uwaga! Od 15 czerwca 2019 wszedł w życie obowiązek posiadania inteligentnych tachografów. Od soboty pojazdy zarejestrowane po raz pierwszy od tego dnia muszą być wyposażone w tachografy IV generacji.

Koniec manipulacji czasem pracy kierowcy

Nowe rozwiązanie jest reakcją Unii Europejskiej na manipulacje urządzeniami rejestrującymi czas pracy kierowców. Nowe urządzenia, mają ograniczyć możliwość ingerencji kierowców w ich działanie oraz usprawnić czynności służb kontrolujących, między innymi poprzez umożliwienie dokonywania kontroli zdalnej.

Skrupulatna kontrola

Inteligentne tachografy wyposażone zostały w nowoczesne systemy geolokalizacyjne, które pozwolą na zachowanie współrzędnych pojazdu podczas rozpoczęcia i zakończenia jego prowadzenia, a także co trzy godziny jazdy.

Nowe rejestratory zostały stworzone w celu poprawy bezpieczeństwa na drodze. Mają też za zadanie usprawnić kontrole pojazdów prowadzone przez inspekcje na terenie całej UE. Ich wygląd nie odbiega od dotychczas stosowanych modeli cyfrowych, jednak jest kilka zmienionych i istotnych funkcjonalności.

Nowe karty kierowcy

Wraz z wprowadzeniem inteligentnych tachografów ma miejsce również rozpoczęcie stosowania nowych kart kierowcy. Warto jednak zaznaczyć, że wcześniejsze karty będą również kompatybilne z nowymi urządzeniami, a przepisy nie przewidują obowiązku wymiany ich na nowe.

Czym grozi brak nowego tachografu?

Uwaga, brak inteligentnego tachografu w fabrycznie nowych pojazdach ciężarowych to najpoważniejsze z naruszeń i wiąże się ze wszczęciem postępowania przeciw dobrej reputacji przewoźnika drogowego.

Należy liczyć się w takim przypadku z karą o łącznej wartości 12 000 PLN (10 000 PLN dla przedsiębiorstwa, 2 000 PLN dla zarządzającego), innymi karami wynikającymi z braku rejestratora i zapisów o czasie pracy oraz wszczęciem postępowania względem dobrej reputacji przedsiębiorstwa, co może skutkować odebraniem licencji przewoźnikowi i zarządzającemu.

Na razie zmiany nie dotyczą busów

Tematem inteligentnych tachografów powinni interesować się także przewoźnicy lżejszych pojazdów. W ramach tzw. pakietu mobilności może zostać wprowadzony obowiązek posiadania rejestratorów czasu pracy kierowcy również w pojazdach wykorzystywanych do przewozu rzeczy o DMC powyżej 2,4 tony w transporcie międzynarodowym. Wówczas najpewniej wymaganym będzie tachograf w jeszcze nowszej wersji. Komisja Europejska już teraz nad nim pracuje.

Gdzie obowiązują zmiany?

Pamiętajmy! Inteligentne tachografy obowiązują na terenie UE. W krajach spoza Wspólnoty obowiązkowym jest rejestrator cyfrowy I generacji, zatem naprawa inteligentnego urządzenia w kraju nienależącym do Wspólnoty może okazać się niemożliwa. Jeśli poza UE dojdzie do awarii smart tacho kierowca ma siedem dni na naprawę.

Na podstawie: koben.pl, 40ton.net

Czytaj więcej:

Zatrudnianie kierowców w Polsce

Dokumenty kierowcy dostępne od ręki dzięki nowej e-usłudze

Czas pracy Kierowcy – czas jazdy, przerwa i odpoczynek

1 Komentarz

  1. Od kilku miesięcy korzystamy z usług firmy zewnętrznej i jest to świetne rozwiązanie – nie ma już żadnych wątpliwości i stresów związanych z tym, co można a czego nie można.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.