Optymalizacja trasy – 7 sprawdzonych sposobów

optymalizacja trasy

Chciałbyś zmniejszyć koszty transportu w swojej firmie i szukasz informacji jak poprawna optymalizacja trasy wpłynie na zarobek z dostawy? Poznaj nasze metody i wyprzedź konkurencję.

Jeżeli trafiłeś na tę stronę to prawdopodobnie twoja firma musi sprostać coraz większym zmianom w transporcie.

Optymalizacja trasy dostawy jest zawsze głównym celem każdego spedytora. Jednocześnie szybkość i liczba ostatnich wzrostów cen może szybko doprowadzić każdego spedytora do konkurencyjnego kryzysu. Wydatki na transport wzrosły, ale przy wciąż niskiej inflacji niewielkie podwyżki stawek ładunków nie wystarczyły do ich zrównoważenia.

Coraz częściej spedytorzy muszą się mierzyć z presją budżetową na wielu różnych kierunkach. Podwyżki cen paliwa i sprzętu, zwiększone oczekiwania klientów, dodatkowe formalności oraz wieczna walka z konkurencją, powodują stałe zmniejszenie zarobku na transporcie.

Zatem poprawna optymalizacja trasy jest ważniejsza i trudniejsza niż kiedykolwiek. Niezależnie od tego, czy działasz na rynku lokalnym, krajowym czy międzynarodowym powinieneś wiedzieć jak poprawnie zoptymalizować dostawę.

Poznaj zatem naszą obowiązkową listę, która ułatwi Ci wybranie optymalnej trasy i jednocześnie zmniejszenie kosztu.

1. OPTYMALIZACJA ZLECEŃ

UNIKAJ ZLECEŃ NIEMOŻLIWYCH DO ZREALIZOWANIA

Nie bierz ładunku, jeśli wiesz, że nie dasz rady dostarczyć go na czas. Dlaczego?

– zapłacisz karę umowną, jeśli się nie zmieścisz się w określonym czasie – nawet kilkaset tysięcy złotych.

– za przekroczenie czasu prowadzenia pojazdu zapłacisz 200 zł za każde 30 min.

– gwałtowna jazda kierowcy i nadmierna prędkość zwiększy spalanie nawet o 20 %.

2. OPTYMALIZACJA DROGI

POZNAJ RODZAJ DROGI

Planując trasę, poszukaj informacji na temat dróg. Dobrze zoptymalizowana trasa nie zawsze musi być krótsza. Koniecznie sprawdź:

– ukształtowanie terenu – jazda przez góry nie tylko wydłuży czas przejazdu, ale też zdecydowanie zwiększy spalanie.

– rodzaj nawierzchni – na kiepskiej drodze samochód szybciej się niszczy.

– opłaty drogowe – koszt paliwa na alternatywnej trasie może okazać się wyższy, niż przejazd autostradą.

3. OPTYMALIZACJA TRASY PRZEJAZDU

Zaplanuj szczegóły trasy tak, aby była ona bezpieczna i ekonomiczna.

– upewnij się, że dotrzesz do celu w określonym czasie, unikniesz przekraczania czasu pracy i nadmiernych prędkości.

– starannie wybierz parkingi, na których się zatrzymasz, myśl o bezpieczeństwie własnym i ładunku.

– uwzględnij margines czasowy i trasę alternatywną, przez niespodziewane remonty i objazdy możesz nie dotrzymać terminów.

4. OPTYMALIZACJA TRASY PRZEPRAWY PROMOWEJ

SPRAWDŹ ROZKŁAD I DOSTĘPNOŚĆ MIEJSC

Korzystając z przepraw promowych, zanim umówisz się na konkretną godzinę rozładunku, powinieneś sprawdzić:

– najkorzystniejsze połączenie i cenę przeprawy, w tym zadaniu pomoże Ci strona promy24.com gdzie poprzez wyszukiwarkę lub mapę sprawdzisz dostępne połączenia i ceny.

– sprawdź dostępność miejsc i rozkład. Zsynchronizuj godziny odejść z twoimi planami i sprawdź dostępność przeprawy. Na najbardziej oblegane odejścia wieczorne, prawie zawsze jest więcej chętnych niż możliwych miejsc, dlatego, jeżeli chcesz mieć pewność przeprawy o określonej godzinie lepiej przyblokować sobie miejsce zawczasu.

– poszukaj promocji: czasami mała ingerencja w zmianę godziny rozładunku pozwoli Ci zaoszczędzić sporo. Armatorzy najczęściej stosują promocyjne stawki na poranne odejścia, które cieszą się mniejszą atrakcyjnością.

Przykładem takich odejść jest np. Świnoujście-Trelleborg armatora TT-Line.

5. STARAJ SIĘ BYĆ „JUST IN TIME”

Optymalizuj trasę tak, żeby samochód nie czekał zbyt długo na rozładunek, czy ładunek powrotny.

– dzień bezczynności samochodu kosztuje Cię minimum 500 zł (ubezpieczenia, leasing itp.).

– dodatkowo tracisz przychód ze zleceń, które w tym czasie Twoja firma mogłaby zrealizować.

– stojąc na parkingu lub pod magazynem, marnujesz pieniądze. Silnik w ciągu godziny pracy na postoju
zużywa ok. 6 litrów paliwa.

6. ZADBAJ O ŁADUNEK POWROTNY

Optymalizacja trasy to również minimalizacja “pustych” kilometrów. Staraj się zawsze wracać z ładunkiem – oszczędzaj paliwo poprzez redukcję pustych przebiegów.

– korzystaj z giełd transportowych, na których znajdziesz tysiące ładunków powrotnych.

– dojeżdzasz daleko po ładunek powrotny? Sprawdź, czy na danym odcinku możesz jeszcze coś przewieźć.

– jeśli nie znajdziesz jednego dużego ładunku, poszukajdwóch mniejszych, lub weź doładunek po drodze.

7. PILNUJ SWOICH KIEROWCÓW I SAMOCHODÓW

Zainstaluj w samochodach GPS i zapewnij kierowcy dostęp do telefonu komórkowego.

– stały kontakt jest niezbędny, zwłaszcza w nieprzewidzianych sytuacjach.

– sprawdzając lokalizacje samochodu, zmniejszasz ryzyko kradzieży.

– możesz interweniować, w razie nagłej potrzeby zmiany trasy.

Spodobała Ci się nasza propozycja? Korzystasz już z któregoś elementu? Wszystkich? A może masz inne sprawdzone metody jak optymalizować trasę dostawy? Podziel się z nami w komentarzach.

źródło: http://www.green-drive.eu, promy24.com

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.