Zatrudnianie kierowców w Polsce

Zatrudnianie kierowców w Polsce

Jest wiele modeli współpracy z kierowcami, ale tak naprawdę kierowca chce po prostu wiedzieć ile zarobi i jeżeli rozlicza się według jakichś wskaźników, to czy są one do zrealizowania.

Trudna sytuacja na rynku transportowym w Polsce

Dla kierowcy kluczowa jest kwestia finansowa, kilka tygodni temu pisaliśmy o sytuacji, w której części kierowców nie wypłacono wynagrodzeń. Wielu kierowców wyjeżdża do pracy za granicę, mogąc zarobić 2 razy więcej w Wielkiej Brytanii lub Norwegii. Kłopotliwy jest także brak ustandaryzowanego procesu zatrudniania kierowców w Polsce oraz systemu rozliczania czasu pracy kierowców. W krajach Europy Zachodniej obowiązują określone procedury.

Formy zatrudniania kierowców w Polsce

W Polsce nie ma określonych wytycznych dotyczących zatrudniania kierowców. Powszechne są następujące formy zatrudnienia:

  1. Umowa cywilno-prawna o świadczeniu usług kierowania pojazdem – samozatrudnienie

Gdy kierowca prowadzi własną działalność gospodarczą, pracodawca nie musi martwić się formalnościami takimi jak urlopy, składki ZUS, nadgodziny i czas pracy w porze nocnej. Jeśli kierowca posiada swój pojazd i chce świadczyć usługi transportowe jako podwykonawca przewoźnika, jest to dla niego bardzo dobra forma współpracy. Nie ogranicza go do pracy tylko z jednym przedsiębiorstwem – może pracować “na fakturę”, a w przypadku braku płatności bądź innego rodzaju konfliktu, kierowca zawsze ma możliwość nawiązania współpracy z inną firmą.

Potencjalną wadą takiej formy zatrudnienia kierowcy może być konieczność obsługi formalnej we własnym zakresie, tak jak płacenie podatków.

Ta forma zatrudnienia jest dozwolona tylko pod warunkiem, że czas pracy kierowcy jest skrupulatnie rozliczany i prowadzenie pojazdu jest w pełni bezpieczne. Więcej szczegółów tutaj.

  1. Umowa o pracę

Umowa o pracę składa się najczęściej z dwóch części: płacy minimalnej oraz dodatków wyrównujących wynagrodzenie. To podstawowa forma zatrudnienia, najczęściej wybierana przez pracodawcę. Jest ona przede wszystkim korzystna dla kierowcy, gdyż najlepiej chroni go w razie choroby lub wypadku. Przedsiębiorca musi mieć na uwadze, że podpisując umowę o prace ze swoim kierowcą, ten ma prawo do urlopu i wynagrodzenia za nadgodziny. Ponadto pracownikowi wypłacane są diety za podróż i ryczałt za noclegi spędzone w podróży. Dostaje także zapłatę za dyżury, za godziny nadliczbowe oraz pracę w porze nocnej.

Umowa o pracę to także ograniczona odpowiedzialność kierowcy w przypadku wyrządzenia przez niego szkody, np. uszkodzenia pojazdu. Dla pracownika taka forma zatrudnienia ma też minusy, jak chociażby obowiązek wykonywania poleceń pracodawcy (np. nieprzewidziany wyjazd). Kierowca podpisując umowę o pracę nie może także podjąć zatrudnienia, które mogłoby stanowić konkurencje dla jego pracodawcy.

Należy także pamiętać o tym, że w wynagrodzeniu należy uwzględnić płacę minimalną dla kraju, w którym dany kierowca będzie jeździł. Dowiedz się więcej o MILoG.

  1. Umowa zlecenie

Zlecenie to taka forma zatrudnienia, gdzie kierowca nie jest ściśle związany z pracodawcą. Ma on możliwość podejmowania pracy u różnych przedsiębiorców. Niestety umowa ta często nakłada na pracownika pełną dyspozycyjność, a zawarte w niej klauzule mogą mówić o wyłączności pracy dla danej firmy. Ze strony pracodawcy umowa zlecenie powinna zawierać jasno określone obowiązki kierowcy (np. kontrola stanu technicznego i wyposażenia pojazdu, zgłaszanie awarii, zabezpieczenie pojazdu i ładunku przed kradzieżą). Poza tym dla pracodawcy bardzo ważne jest umieszczenie w umowie zapisu o powierzeniu mienia, który nakłada na kierowcę odpowiedzialność za przekazany pojazd i ładunek. Umowa zlecenie daje kierowcy możliwość nawiązania kontaktów z innymi firmami, dlatego też należy rozważyć zapis w umowie zakazujący współpracy z konkurencją, a także nakaz poufności dotyczący informacji na temat przedsiębiorstwa obostrzony nawet karą finansową. Umowa zlecenie może kierować się zasadą kompromisu, w której zarówno kierowca jak i pracodawca mogą negocjować satysfakcjonujące obie strony warunki.

Jakie wymagania musi spełniać kandydat na kierowcę?

Aby zostać zatrudnionym w firmie transportowej na stanowisku kierowcy, pracownik musi spełniać następujące warunki:


1. Posiadać aktualne prawo jazdy (dotyczy to nie tylko kandydatów do pracy na etapie rekrutacji, ale także każdego dnia zatrudnienia. Utrata prawa jazdy przez pracownika jest podstawą do natychmiastowego rozwiązania umowy o pracę, bez zachowania okresu wypowiedzenia.)

2. Przejść specjalistyczne badania lekarskie dla kierowców wraz z testami psychologicznymi

Skierowanie na badania wstępne lub okresowe, wystawione przez pracodawcę, powinno zawierać nie tylko nazwę stanowiska, ale również informację, jakiej kategorii pojazdami pracownik będzie kierował.

UWAGA!
Należy pamiętać o tym, że informacja o kierowaniu pojazdami powinna się znaleźć również na skierowaniach na badania lekarskie tych pracowników, którzy nie są zatrudnieni stricte na stanowisku kierowców, lecz w zakresie ich obowiązków jest kierowanie pojazdami do celów służbowych lub w trakcie pracy nawet sporadycznie wsiadają za kierownicę.

3. Posiadać zaświadczenie o ukończeniu kursu na przewóz rzeczy

4. Posiadać zaświadczenie o niekaralności w zakresie transportu

5. Posiadać kartę kierowcy

6. Przestrzegać czasu pracy kierowcy

Co więcej, przepisy te dotyczą nie tylko pracowników zatrudnionych na stanowisku „kierowca”, ale wszystkich, którzy spełniają definicję pracy w charakterze kierowcy. Kierowcą jest osoba, która prowadzi pojazd w celu przewozu rzeczy lub osób. Jeżeli pracownik pracuje na stanowisku tzw. łączonym, wykonując różne prace, np. zaopatrzeniowiec, który często wyjeżdża po zakupy firmowe, należy zdecydować, który rodzaj pracy: kierowca czy handlowiec – jest przeważający, aby stosować odpowiednie przepisy.

Należy pamiętać, że czas pracy kierowcy obejmuje nie tylko czas przejazdu, ale również czynności dodatkowe, takie jak załadunek, zadania związane ze spedycją czy obsługą pasażerów, formalności związane z transportem, nadzór i dbanie o pojazd. Więcej na ten temat dowiesz się tutaj.

7. Oświadczenie informujące o wykonywaniu (bądź niewykonywaniu) przewozów innych niż u danego pracodawcy.

Jak kierowca szuka pracy?

Statystycznie rzecz ujmując przy wyborze pracodawcy kluczowe znaczenie mają zarobki – aż 87% kierowców stawia to kryterium na pierwszym miejscu. 47% kieruje się opiniami na temat firmy, sprawdzając ogłoszenia na pracuj.pl i innych portalach rekrutacyjnych. Co więcej, wielu z nich jest użytkownikami forów transportowych, gdzie wymieniają się opiniami.

Dla kierowcy ważna są także warunki współpracy z pracodawcą, tj. określona kwota wynagrodzenia w określonych warunkach. Interesuje ich także zaplecze techniczne firmy, tj. czy pracodawca zapewnia sprzęt wysokiej jakości gwarantujący komfort jazdy oraz zapewnia pomoc w razie kłopotów (sprawny kontakt ze spedytorami). Liczy się dla nich także dogodny system pracy, dopasowany do ich potrzeb, taki jak dwa lub trzy tygodnie jazdy i tydzień wolny czy też system jazdy w kółkach, na określonych trasach.

Wielu kierowców zwraca także uwagę na kierunek jazdy, według osobistych preferencji wybierając np. Skandynawię lub Rumunię zamiast Niemiec czy Anglii, ze względu na np. mniejsze zatłoczenie dróg.

Co więcej, istotny jest także pakiet socjalny, do którego należeć mogą:

  • benefity dla rodziny, np. wczasy
  • pakiet medyczny
  • ubezpieczenie grupowe od sytuacji, których nie pokrywa NFZ
  • programy lojalnościowe
  • karty sportowe – wg statystyk otrzymuje je 3% kierowców.
  • możliwość korzystania z telefonu służbowego w celach prywatnych
  • bony świąteczne
  • dofinansowanie kursów i szkoleń

Niektórzy pracodawcy, aby przyciągnąć uwagę kierowców stosują dodatkowe udogodnienia, takie jak  bonus za bezpieczną i bezwypadkową jazdę, bonus za przejechane kilometry, ryczałt urlopowy oraz dodatkowe ubezpieczenie. Zależy im także na wykształceniu młodych kierowców i proponują im dofinansowanie nauki zawodu. Kurs na prawo jazdy kategorii C i E można zdobyć w pół roku, włącznie z uprawnieniami na trasy międzynarodowe, więc taka inwestycja wydaje się korzystna.

Jak skutecznie szukać kierowców?

Pracodawcy chcąc pozyskać wartościowych kierowców (podobnie jak innych pracowników) powinni dbać o obecnych pracowników i swój wizerunek wewnątrz  firmy. Poza umieszczeniem profesjonalnego ogłoszenia o pracę w renomowanych źródłach należy zwrócić uwagę na jego treść oraz przebieg rozmów kwalifikacyjnych. Wymagania dla kandydata powinny być określone precyzyjnie, a rozmowa przeprowadzona rzetelnie – zamiast standardowych pytań powinny pojawić się te nastawione na weryfikację kompetencji oraz rozwiązywanie problemów.

Renomowane firmy przyznają finansowe gratyfikacje za polecenie rzetelnego pracownika, jeśli jego kandydatura sprosta oczekiwaniom pracodawcy. Zapewniają także możliwości szkoleń oraz dofinansowania kursów.

Ważny jest także spójny przekaz i wizerunek firmy na zewnątrz. Rzetelne przedsiębiorstwo powinno wypracować model identyfikacji wizualnej, tj. logo, oznakowanie siedziby firmy. wizytówki, stopki mailowe oraz oznakowanie floty. Niezbędna jest także aktywność w mediach społecznościowych. Warto korzystać z YouTube i/lub prowadzić branżowego bloga, a także prosić o rekomendacje swoich byłych i obecnych pracowników.

Sprawdź także, jak wygląda praca w logistyce oraz praca spedytora.

Na podstawie: trans.eu, jazdaprawna.pl, espedytor.pl , gofin.pl

1 Komentarz

  1. Witam,pytanie,co w sytuacji gdy jestem zatrudniony w firmie transportowej w systemie 2/2 i w czasie wolnym (dwa tygodnie)chciałbym dorobić również za kółkiem zestawu,ale tak by zmieścić się z przepisowymi czasami odpoczynku,czy pracując na umowę o pracę mogę w czasie wolnym dorobić na umowę zlecenie w innej firmie transportowej,dziękuję z góry za pomoc

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.