Niemieckie opłaty drogowe sprzeczne z unijnym prawem

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu ogłosił, że niemieckie opłaty za użytkowanie dróg są sprzeczne z prawem. Co będzie dalej z projektem?

Opłaty niezgodne z prawem

18 czerwca 2019 trybunał wydał orzeczenie, że winieta za użytkowanie dróg w Niemczech przez samochody osobowe jest sprzeczna z unijnym prawem. Jest to ważna decyzja dla polskich kierowców przejeżdżających przez Niemcy.

Opłaty od października 2020

Opłaty za korzystanie z autostrad przez samochody osobowe miały być pobierane w Niemczech od października 2020 roku. Projekt zakładał, że każdy właściciel pojazdu zarejestrowanego w Niemczech miał mieć obowiązek uiszczenia opłaty w formie winiety rocznej, w maksymalnej kwocie 130 euro. W przypadku pojazdów zarejestrowanych za granicą opłata miała zostać wniesiona przez właściciela lub kierowcę tylko w przypadku korzystania z autostrad.

Winiety czasowe

W planach były winiety dziesięciodniowe (od 2,50 do 25 euro), dwumiesięczne (od 7 do 50 euro) lub roczne (maksymalnie 130 euro). Równolegle władze Niemiec postanowiły, że od momentu poboru opłaty za użytkowanie infrastruktury właściciele pojazdów zarejestrowanych w Niemczech będą korzystać ze zwolnienia z podatku od pojazdów samochodowych w wysokości co najmniej równej kwocie tej opłaty, którą musieli uiścić.

Niemcy mieli tym samym dostać zwolnienie, które zrekompensuje im opłatę za korzystanie z dróg, tak że ciężar ekonomiczny wspomnianej opłaty de facto spoczywałby jedynie na właścicielach i kierowcach pojazdów zarejestrowanych w innych państwach członkowskich.

Wzrost kosztów transportu przewoźników z innych państw

Okazało się jednak, że opłata za użytkowanie infrastruktury połączona ze zwolnieniem z podatku od pojazdów samochodowych, z którego korzystają właściciele pojazdów zarejestrowanych w Niemczech, stanowi pośrednią dyskryminację ze względu na przynależność państwową oraz naruszenie zasad swobodnego przepływu towarów i swobody świadczenia usług. Zwiększyłoby to koszty transportu przewoźników z innych państw członkowskich, a w związku z tym także cenę produktów, wpływając w ten sposób na ich konkurencyjność. Podobnej argumentacji użyto również wobec dostępu usługodawców i usługobiorców do rynku niemieckiego.

Co dalej?

Niemcy powinny teraz zmienić prawo, które ustalili. Jeżeli Komisja Europejska uzna, że kraj członkowski nie zastosował się do wyroku, może wnieść nową skargę i domagać się sankcji finansowych.

Na podstawie: koben.pl

Czytaj więcej:

Jak zgłaszać do milog przez internet

Nowe stawki opłat drogowych w Niemczech

Ograniczenia wyprzedzania się ciężarówek

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.