Jak uchronić się przed imigrantami?

Jak uchronić się przed imigrantami?

Kierowcom podróżującym do Wielkiej Brytanii i przeprawiającym się przez kanał La Manche temat nielegalnych imigrantów i zagrożeń związanych z ich obecnością w portach znany jest aż za dobrze. Informacje o liczbie uchodźców, o tym, jak działają, by przedostać się do Anglii i w których portach organizują zasadzki pojawiają się regularnie w mediach. Zdecydowanie trudniej natomiast znaleźć wskazówki, jak uchronić się przed imigrantami. Zebraliśmy informacje, które mogą okazać się pomocne zarówno kierowcom jak i przewoźnikom.

Przyczyny napływu imigrantów do Europy

Jedną z podstawowych przyczyn kryzysu migracyjnego jest niespokojna sytuacja w Afryce i na Bliskim Wschodzie. Obywatele państw  objętych trudną sytuacją podróżują nielegalnie do Europy, by tu szukać szansy na lepsze życie. Oczywiście pośród osób z dobrymi intencjami znajdują się także ci, którzy stanowią zagrożenie.

 Nie bez znaczenia pozostaje również nieprzemyślana polityka migracyjna Unii Europejskiej ostatnich kilkunastu lat. Decyzja o rozdzieleniu uchodźców na różne państwa i przyznanie im świadczeń zwiększających komfort życia spowodowała lawinowy napływ migrantów. Polityka socjalna wielu europejskich państw, np. Francji przewiduje zapewnienie osobom ubiegającym się o azyl mogą liczyć we Francji na 204 euro miesięcznie, każda kolejna osoba żyjąca w tym samym gospodarstwie domowym na 102 euro. O warunkach w innych państwach możecie przeczytać tutaj. Co więcej, kwitnie działalność mafii handlującymi ludźmi i przeprowadzającymi ataki na pojazdy w grupach zorganizowanych.

Ekspansja na Wielką Brytanię

Dlaczego imigranci wybierają Wielką Brytanię? Odpowiedź jest stosunkowo jasna – część ich rodzin już urządziła się na Wyspach. Wielka Brytania oferuje wyższe zasiłki socjalne, wyższe zarobki, a ponadto za zatrudnienie nielegalnego imigranta brytyjskie prawo nie przewiduje kary więzienia (we Francji natomiast grozi za to do pięciu lat pozbawienia wolności).

Zagrożone europejskie porty

O niebezpieczeństwie w Calais słyszał już chyba każdy kierowca jeżdżący do Anglii. O obozach w portowym mieście, rozbijanych na całym jego terenie jest wciąż głośno. Sytuacja stała się na tyle poważna, że Wielka Brytania podarowała władzom Calais 20 km (13 mil) stalowego ogrodzenia użytego przy organizacji ostatniego szczytu NATO w Walii. Resorty spraw wewnętrznych Wielkiej Brytanii i Francji uzgadniały też, że w ramach umowy Wielka Brytania będzie przekazywać co roku, w okresie trzech lat, 3,9 mln funtów (5 mln euro). Pieniądze miały zostać wykorzystane w celu lepszego zabezpieczenie portu i ochrony ludzi.

Czy coś się zmieniło? Tak naprawdę niewiele – wciąż napływają nowe fale migrantów, przenosząc się do innych portów u wybrzeży Kanału La Manche, np. do Dunkierki.

Nowy kierunek – Hiszpania!

Nowy kierunek – Hiszpania!

Od początku lata 2018 Hiszpania jest jednym z najbardziej popularnych kierunków dla uciekających migrantów. Najwięcej uchodźców przeprawiło się morzem z Maroka lub Algierii do południowej i południowo-wschodniej części kraju. Część przybyszów od strony marokańskiej dotarła łodziami na teren hiszpańskich terytoriów w Afryce Północnej, Ceuty i Melilli.

Według obecnych danych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych W 2018 r. do Hiszpanii dotarła rekordowa liczba nielegalnych migrantów – 64,3 tysiąca osób.  Władze portów w Melilli i Ceucie montują zasieki na ogrodzeniach, a w pierwszym dodatkowe 300 m drutu kolczastego. Podobne przedsięwzięcia prowadzone są też w portach w Bilbao i Santander na północy kraju.

Niemniej jednak należy mieć na uwadze, że obecnie zagrożone są już praktycznie wszystkie europejskie porty.

Jak działają imigranci?

W branży słychać coraz liczniejsze głosy mówiące o agresywności i zdesperowaniu migrantów. Imigranci znajdują najróżniejsze sposoby dostania się na samochody ciężarowe. Zakradają się po osłoną nocy, atakują w biały dzień, a nawet skaczą z mostów. Wszystko w celu dostania się do Wielkiej Brytanii.

Na łamach promy24.com niejednokrotnie opisywane były przypadki obrzucania ciężarówek kamieniami, zniszczenia pojazdów, ładunków i ataków na samych kierowców, którzy odbierali na parkingach obowiązkowe postoje. Polowanie na ciężarówkę zaczyna się już w odległości 100 km od portu i przeprawy promowej. Imigranci z Syrii, Iraku, Erytrei, Somalii czy Nigerii gromadzą się wokół parkingów, gdzie kierowcy tirów zatrzymują się na posiłek, sen bądź „kręcą pauzę”. Zdarza się też, że migranci napierają na ciężarówki, gdy te stoją w korku.

Obecnie ataki przeprowadzają nie tylko jednostki, lecz grupy zorganizowane, które po kradzieży ładunku potrafią zabezpieczyć obrabowany pojazd tak, by nie było śladów włamania. Tną plandeki i zaszywają je, podmieniają kłódki, sklejają linki celne, a także montują nielegalne plomby. Kierowca po takim zabezpieczeniu praktycznie nie jest w stanie stwierdzić, że ktoś wszedł mu do pojazdu.

Co grozi kierowcy i przewoźnikowi?

Kradzieże w transporcie

Za nielegalny transport imigrantów do Anglii grożą surowe kary. Za przemyt 1 imigranta firma przewozowa jest obciążana kwotą maksymalnie 2000 funtów, a kierowca dodatkowo max 900 funtów. Co więcej, wkrótce kara dla przewoźnika może urosnąć do 7000 funtów. Natomiast koszt deportacji imigranta z UK 5000 funtów.

Ustawa o imigracji i o azylu politycznym z 1999 roku kodeksu cywilnego mówi, że karze podlega osoba wywożąca nielegalnego imigranta na terytoriom Wielkiej Brytanii, o ile nie wykaże, że:

  • nie wiedziała ona ani nie miała uzasadnionych podstaw aby podejrzewać, że w środku transportowym znajduje się lub może się znajdować nielegalny imigrant;
  • środek transportu objęty był skutecznym systemem zapobiegającym przewozowi nielegalnych imigrantów;
  • w danym przypadku osoba lub osoby odpowiedzialne za obsługę takiego systemy dopełniły swoich obowiązków

Według danych Road Haulage Association liczba przepraw samych polskich przewoźników do Wielkiej Brytanii to rocznie ok. 650-750 tysięcy. Koszt nielegalnych prób przemytu sięga zaś wartości: ponad 708 tys. zł kary dla przewoźników i ponad 370 tys. złotych dla kierowców. 

Opóźnienia dostawy i zniszczenia towaru

W przypadku wykrycia imigrantów podczas kontroli kierowca jest przesłuchiwany co najmniej godzinę do dwóch przez celników, przez co jest zmuszony zmienić rezerwację promu, a to oznacza opóźnienia w transporcie. Po drugie, jeśli w ciężarówce był towar spożywczy, musi zostać zutylizowany całkowicie.  Podczas wielogodzinnej podróży imigranci załatwiają swoje potrzeby wewnątrz pojazdów. Generuje to ogromne straty. W takim wypadku najważniejsza jest polisa ubezpieczeniowa, której warunki przewidują pokrycie strat spowodowanych wtargnięciem do naczepy osób trzecich

Jak wygląda cały proces nałożenia mandatu?

  1. Przeprowadzenie kontroli
  2. Protokół kontroli (gdy kierowca go podpisze, to jest po sprawie)
  3. List wyjaśniający (formularz IS11)
  4. Odpowiedź na list (trwa 28 dni od daty sporządzenia listu)
  5. Decyzja o wymiarze kary (po roku)
  6. Odwołanie do Border Force Office
  7. Decyzja finalna
  8. Odwołanie do sądu rejonowego (koszt 140 GBP)

O kontrolach słów kilka…

Przyjrzyjmy się jeszcze samym kontrolom, gdyż różnią się one na terenach Francji i Wielkiej Brytanii. Po pierwsze niestety coraz częściej zdarza się tak, że Francuzi nie informują kierowcy o kłopotach i sami wysyłają informacje o niezgodnościach do służb kontrolnych w Wielkiej Brytanii. A tam na przewoźnika nakładana jest kara.

Na terenie portów prowadzone są 4 typy kontroli:

  1. Kontrola PMMW – skanowanie pojazdów przy użyciu fal, których odstępstwa w odbiciu mogą wskazywać na obecność osób trzecich w naczepie
  2. heartbeating – kontrola bicia serca
  3. kontrola na obecność dwutlenku węgla (CO2) – wysokie stężenie dwutlenku węgla jest wskazaniem do przeprowadzenia dokładniejszej kontroli
  4. psy tropiące – najskuteczniejsza

Francuzi niestety nie są chętni do dokładnej kontroli. Nie zawsze wykorzystują psy tropiące. Zdarza się, że ich oględziny ograniczają się do pobieżnego poświecenia we wnętrzu auta latarką. W efekcie przepuszczają ciężarówki z ukrytymi imigrantami.

Brytyjczycy natomiast są bardzo skrupulatni. Na Wyspach ciężarówka poddawana jest testowi „bicia serca”. Pojazd wjeżdża do pomieszczenia, w którym sprawdzane są drgania, poziom dwutlenku węgla, a na koniec wchodzą psy szkolone do wykrywania ludzi. Skuteczność czworonogów sięga 99 procent.

Jeśli podczas kontroli wyjdzie na jaw, że na pokładzie są nielegalni imigranci, oficerowie Border Force (brytyjska służba celna) kierują wniosek do Civil Penalty Unit.

Jak uniknąć kary?

Polskie ciężarówki wiozące towar na Wyspy przeprawiają się za morze zazwyczaj przez porty w Calais i Dunkierce. Mimo że to właśnie tam gromadzi się najwięcej imigrantów, polscy kierowcy wybierają te francuskie miasta, bo opłaty są tam najniższe. Za przeprawę z holenderskiego portu trzeba zapłacić o 20-30% więcej. Skoro trzeba ryzykować, bo koszty są tak znaczące, warto pomyśleć co można zrobić, aby zabezpieczyć się przed atakiem imigrantów i uniknąć kary.

Co może zrobić przewoźnik?

Firmy przewozowe coraz częściej decydują się na szkolenia prawników specjalizujących się w prawie transportowym. To m.in. instrukcje zachowania na trasie, które potem Civil Penalty Unit bierze pod uwagę przy rozpatrywaniu sprzeciwów wobec kar finansowych. Po wykazaniu zgodności z wymaganiami Border Home Office kara jest umarzana. Przewoźnicy coraz częściej decydują się na przeszkolenie samych kierowców, którzy uczą się, czym jest tzw. lista kontrolna i dlaczego jest niezbędna.

Każda firma transportowa może również dobrowolnie przystąpić do programu akredytacji Home Office. Otrzymanie akredytacji wymaga od przewoźników wdrożenia systemu działań zapobiegającym przedostawaniu się imigrantów do pojazdu.

Co może zrobić kierowca?

Aby uniknąć kłopotów, kierowcy powinni sprawdzać auto po każdym postoju i wypełniać tzw. listę kontrolną – check-listę (raport ze sprawdzenia auta), którą potem zdają w siedzibie firmy. Trzeba dokładnie obejrzeć linkę celną, plomby, kłódki (a także ich numery), zajrzeć do środka samochodu, na plandekę, dach, a także pod ciężarówkę. Jeżeli kierowca nie ma jej wypełnionej służby na pewno dokładnie sprawdzą pojazd. Jeżeli zaś kierowca posiada wypełnioną check – listę a pomimo tego służby znajdą w pojeździe nielegalnego imigranta istnieją podstawy do obrony.

Przykładowa lista kontrolna:

lista kontrolna

Zgodnie z zapisami ustawy, jeśli w pojeździe jest wypełniona check-lista:

a) kierowca nie wiedział i nie miał podstaw by podejrzewać, że w pojeździe znajdują się nielegalni imigranci,

b) środek transportu był objęty skutecznym sposobem zapobiegania nielegalnym imigrantom,

c) Kierowca odpowiedzialny za obsługę systemu dopełnił swoich obowiązków.

Złote zasady kierowcy:

  1. Przed rozpoczęciem podróży sprawdzić, czy w pojeździe jest pisemna instrukcja bezpieczeństwa pojazdu oraz lista kontrolna
  2. Przed rozpoczęciem podróży obserwować dokładnie załadunek. Po ostatecznym załadunku w trybie natychmiastowym zabezpieczyć przestrzeń ładunkową zamkiem, plombą lub innym urządzeniem;
  3. Linki i paski zabezpieczające muszą być sprawne i przeciągnięte przez wszystkie punkty przytwierdzeń, naciągnięte oraz zabezpieczone zamkiem lub innym urządzeniem;
  4. Urządzenia wykorzystane do zabezpieczenia przestrzeni ładownej muszą być wytrzymałe i skuteczne;
  5. Sprawdzić dokładnie poszycie pojazdu i odnotować ewentualne uwagi na liście kontrolnej, prowadzić na niej dokładne zapiski ze wszystkich obserwacji, wraz z dokumentacją fotograficzną. Zapisać numery kłódek i plomb w dokumentacji
  6. Po załadunku zabezpieczyć pojazd – zabezpieczyć kłódką poszycie, zapisać nr plomby na liście kontrolnej
  7. Po każdym postoju sprawdzać stan poszycia i zabezpieczeń pojazdu, prowadzić  dokumentację pisemną i fotograficzną
  8. Na postoju parkować w odwrotnym kierunku niż się jedzie
  9. Wykonywać postój co najmniej 150 km od portu
  10. Przed wjazdem do strefy kontrolnej powtórzyć kroki kontrolne i sprawdzić jeszcze raz listę kontrolną.
  11. Bezpośrednio przed przyjęciem pojazdu na pokład statku należy

– sprawdzić stan i ilość linek i pasków

– sprawdzić numery plomb

– sprawdzić stan zewnętrznej plandeki

– sprawdzić pomieszczenia magazynowe, skrzynki narzędziowe, owiewki, spód pojazdu i jego wnętrze

12. Mieć w kabinie zapasowe zabezpieczenia oraz pisemne instrukcje i listy kontrolne

13. Przez całą podróż zachować ostrożność i czujność Wszystkie kontrole powinny być opatrzone datą i czasem ich przeprowadzenia oraz gdy jest to możliwe powinien w nich uczestniczyć bezstronny świadek.

14. Zawiadomić miejscowe władze/służbę graniczną Zjednoczonego Królestwa (Border Force)/ policję o podejrzeniach, że ktoś wszedł bez pozwolenia na pokład pojazdu

Czytaj więcej:

Jak przygotować się na Brexit?

Zatrudnianie kierowców w Polsce

Kradzieże w transporcie

Płaca minimalna w Europie w 2019 roku – AKTUALIZACJA


Na podstawie: materiały szkoleniowe kancelarii Legaltrans, wyborcza.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.