Czas pracy Kierowcy – czas jazdy, przerwa i odpoczynek

Czas pracy kierowcy

Czas pracy Kierowcy – pokazujemy jak powinny być prawidłowo rozłożone: czas jazdy, przerwa i odpoczynku.

Czas pracy truckerów  reguluje ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 roku, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z  2006 roku i ATER z 1999. Nie wnikając w prawne aspekty tych dokumentów, czas pracy kierowcy przedstawia się następująco:

Dzienny czas pracy kierowcy

Dzienny czas prowadzenie pojazdu nie możne przekroczyć 9 godzin, ale 2 razy w tygodniu może zostać przedłużony do 10 godzin. Po 4,5h jazdy kierowca musi zrobić 45 minutową pauzę, który może być rozłożony na 15 i 30 minut(jeden z nich) i potem może jechać kolejne 4,5h.

Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu

Łączny czas jazdy nie możne przekroczyć 56 godzin, a w ciągu 2 następujących po sobie tygodni wynosi 90 godzin.

Dobowy odpoczynek

W ciągu 24 godzin od momentu startu szoferowi należy się 11 nieprzerwanych godzin odpoczynku, ale może zostać podzielony na dwa okresy: 3 godziny i 9 godzin, skrócony dobowy czas odpoczynku wynosi 9 godzin i można go zrobić 3 razy pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku.

Tygodniowy odpoczynek

Po 6 cyklach, kierowcy przysługuje tygodniowy odpoczynek(co najmniej 45h), a ciągu dwóch kolejnych tygodni odpoczynku drugi może być skrócony do co najmniej 24 godzin, ale ten skrócony trzeba będzie nadrobić odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu.

Praca w tandemie

Cykl załogi dwuosobowej może trwać 30 godzin, w tych 30 godzinach  obaj kierowcy mogą wykorzystać po 9 godzin prowadzenia lub dwa razy w tygodniu po 10 godzin i  9 godzin odpoczynku.

Cykl 24 godzinny

Z zachowaniem przepisów taki cykl możne wyglądać różnie na przykład:
9h jazdy > 45 minut pauzy > 9h jazdy albo tak: 10h jazdy > 1,5h pauzy > 11h jazdy albo każda możliwa kombinacja z zachowaniem okresów odpoczynku i maksymalnej jazdy.

Czas pracy kierowcy




17 Komentarze

    • Przecież piszę że 2 razy w tygodniu możesz wydłużyć czas pracy do 10 h a jednocześnie skrógić przerwy pomiędzy dobowymi cyklami pracy z 11h do 9h 3 razy w ciągu 2 tygodniowego cyklu pracy

  1. Poprawcie rysunki i gitarka 😉 Wiadomo dla kumatych ok , ale jak ktoś się dopiero uczy może mieć mętlik w głowie 😀 jak z rysunku wychodzi 9, a obok pisze 10 😀

  2. cały problem polega że mylone jest pojęcie czas pracy. Wykres pokazuje czas jazdy, a gdzie pozostałe czynności. Załadunek rozładunek tankowanie dokumentacja itd to jest również praca!

  3. tak, sa błedy. a co do 1 rys.DOTYCZACEGO 10 GODZ. CZASY PRACY KIEROWCY: to 4,5h jazda, 45 min odpoczynku, i napisano: 3,5h jazda . MNIE UCZYLI ŻE 4,5 JAZDA!! 45 MIN ODPOCZYNKU I 1 H JAZDY I 11 GODZ ODPOCZYNKU REGULARNEGO. TAK TEŻ ZALICZAŁEM RGZAMIN. PROSZĘ O WYPOWIEDŹ AUTORKI

  4. Generalnie porady poprawne, ale dla kierowców międzynarodowych. A niech ktoś doradzi jak ma jeździć kierowca który ma do zrobienia od 3 do 5 kursów do celu oddalonego o 18km od godziny 6 rano do 14 popołudniu i od 14 do 19 wieczorem od 2 do 3 kursów na tej samej trasie. Liczmy ,że załadunek i rozładunek trwa 20 min. Np. start 6 rano, zestaw już załadowany, plombujemy(5min), wyjeżdżamy, w przybliżeniu 6:30 na rozładunku ….. o godz. 6:55 auto może wracać itd. Dodam ,że kierowca w trakcie rozładunku nie musi być obecny jedyne co ma do zrobienia to spotkać się z ochroną i zdać dokumenty(papiery). Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji, w razie potrzeby udzielę więcej szczegółów.

  5. Pytanie inne, zaczalem prace o 10 rano, jazda i odpoczynki zgodnie z dozwoleniem. Ale laczny czas zakonczyl sie o godzinie 0 30 po polnocy. O ktorej moge zaczac prace ponownie? Czy moge zrobic tylko 9 lub 11 godzin przerwy?

  6. jakie znaczenie maja godziny nocne w tym przypadku?

    Rozumiem przy rozpoczęciu pracy w porze nocnej – wtedy maksymalna dobowa aktywność to 10h zamiast 15h.

    Wg mnie wystarczy zrobic krotka pauze dobowa 9h (max 3 razy w okresie 2 tyg)

    • Jeżeli chodzi o godziny pracy w porze nocnej to jest to okres 4 godzin pomiędzy godziną 00:00 a 07:00. Z tego przedziału czasowego od 00:00 do 07:00 każda firma transportowa musi wybrać okres 4 godzin. Jeśli kierowca pracuje (jazda lub młotki) w tym okresie chociaż przez 1 minutę to jego czas pracy w danej dobie nie może przekroczyć 10 godzin. Doba liczona jest jako 24 kolejne godziny od momentu rozpoczęcia pracy po ostatnim odpoczynku dobowym. Do tych 10 godzin pracy liczymy wszystkie zdarzenia zarejestrowane jako JAZDA (kierownica) oraz INNA PRACA (młotki). A więc do tych 10 godzin pracy NIE LICZYMY zdarzeń zarejestrowanych jako ODPOCZYNEK/PRZERWA (łóżko) oraz DYSPOZYCJA (przekreślona koperta).Część kierowców robi błąd i liczy ten czas pracy jako wszystkie czynności od końca odpoczynku do początku następnego odpoczynku. Taki okres potocznie nazywa się „czasem pracy” ale tak naprawdę nie wszystko w nim liczy się do czasu pracy.

      Jeśli chodzi o pierwsze pytanie to cały odpoczynek dzienny powinien „zmieścić” się w 24h od rozpoczęcia. Jeżeli miał Pan łącznie 14.30 godzin pracy powinien Pan wykonać 9h odpoczynku i wtedy zacząć pracę.

  7. Czyli jeśli pracuje sie w godzinach nocnych to w tym czasie można tylko 9h jechać i zrobić 1h innej pracy? i wtedy obowiązkowo trzeba kręcić 11?
    Bo do końca nie rozumiem można o wyjaśnienie?

    • Jeśli łączny czas pracy w porze nocnej (jazda+ praca) wyniósł 10 h może Pan wykonać odpoczynek 9-cio godzinny lub 11-sto godzinny ale należy uważać na okresy kiedy zmiana robocza kończy się szybciej niż w przeciągu 24 godzin od rozpoczęcia pracy, ponieważ odpoczynek dobowy nie powoduje „odnowienia” limitu. Jeśli zaczął Pan prace o godzinie np. 00:00 to i tak może Pan rozpocząć po 24 godzinach czyli też o 00:00.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.