Koniec z oszukiwaniem tachografów?

koniec z oszukiwaniem tachografów?
Zdjęcie: commons.wikimedia.org

Po zmianach w obowiązkowym wyposażeniu samochodów i w egzaminach na prawo jazdy szykują się kolejne nowelizacje przepisów prawnych, tym razem dotyczące tachografów. Od 15 czerwca 2019 roku każdy nowy pojazd ciężarowy świadczący usługi transportowe na terenie Unii Europejskiej będzie musiał być wyposażony w inteligentny tachograf. Czy to koniec z oszukiwaniem tachografów?

Nasilają się manipulacje tachografów

Od lat zawodowi kierowcy prześcigają się w wymyślaniu sposobów na oszukanie tachografu. O zmianach i inteligentnych tachografach mówiło się już od 2016 roku, a za posiadanie wyłączników tych urządzeń od dawna grożą surowe kary. Z ostatnich doniesień opublikowanych na portalu wnp.pl wynika natomiast, że funkcjonariusze Krajowej Administracji Skarbowej z Katowic od początku 2018 roku odnotowali serię przypadków zatrzymania kierowców, używających cudzych kart do tachografu cyfrowego, fałszujących historię swojej aktywności. Mundurowi odnotowali już przypadki jazdy na karcie brata, szefa firmy, kolegi oraz ojca i logowania się kartą kierowcy, którego nie było podczas kontroli w pojeździe. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, jazda na cudzej karcie klasyfikuje się jako jedno z najpoważniejszych naruszeń.

 

Czym jest inteligentny tachograf?

Inteligentny tachograf to technologiczny następca tachografu cyfrowego, który zostanie wyposażony we wbudowany system GPS, dzięki czemu rejestrowane będzie dokładne położenie pojazdu w momencie rozpoczęcia oraz zakończenia jazdy, a także co trzy godziny jazdy. Pojawi się także możliwość szybkiego i bezprzewodowego odczytu niektórych danych poprzez wbudowany model Bluetooth. Przesyłanie informacji będzie dostępne także poprzez systemy ITS (inteligentne systemy transportowe).

Kontrola pojazdu będzie możliwa bez konieczności zatrzymywania pojazdu. Takie działanie ma ograniczyć przypadki naruszeń prawa oraz zwiększyć wykrywalność manipulacji. Pozyskane tak dane będą podstawą, aby właściwy organ kontrolny mógł efektywniej i bardziej szczegółowo sprawdzić pojazd i dopiero wtedy rozpocząć procedury związane z nałożeniem  odpowiednich kar finansowych na przewoźnika.

Sprawdźcie też, co zrobić w przypadku awarii tachografu.

 

Inteligentny tachograf obowiązkowym wyposażeniem pojazdu od 15 czerwca 2019.

W związku z rosnącą częstotliwością manipulacji stosowanych przez kierowców, Komisja Europejska opracowała załącznik IC do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 165/2014, który szczegółowo określa budowę i użytkowanie tzw. inteligentnych tachografów.

Obowiązek montowania inteligentnych tachografów we wszystkich nowych pojazdach zostanie wprowadzony od 15 czerwca 2019 r. Jednak firmy transportowe, które w najbliższym czasie planują zmianę bądź zakup nowych samochodów ciężarowych, już teraz powinny szczegółowo zapoznać się z propozycjami Komisji Europejskiej. Znajomość planowanych poprawek do Rozporządzenia 165/2014 może uchronić przed poniesieniem dodatkowych kosztów, związanych z wymianą tachografów w dopiero co zakupionych pojazdach.

 

Na czym będzie polegała kontrola bez zatrzymania pojazdu?

Tachografy nowej generacji mają zwiększyć skuteczność kontroli drogowych. Do dyspozycji inspekcji i służb kontrolnych zostanie oddane narzędzie, które pozwoli na zdalne sprawdzanie kierowców, bez konieczności zatrzymywania pojazdu. Ekspert Inelo, która wypowiedziała się na łamach 40ton.net, wyjaśniła zasadę nowej kontroli. Odczytywanie niezbędnych danych z tachografów, bez konieczności zatrzymywania ciężarówki będzie możliwe poprzez urządzenia stosujące mikrofale, podobne do dzisiejszych systemów poboru opłat. Inteligentne urządzenia umożliwią inspekcjom sprawdzenie masy całego zespołu pojazdów. Dzięki temu łatwiejsze będzie wykrycie zbyt dużego obciążenia, które w istotny sposób wpływa na stan dróg oraz zagraża bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Co więcej, w tachografach zmieni się struktura zapisu danych i pojawią się nowe certyfikaty, które będą wydawane na określony czas 15 lat.

Jakie skutki przyniosą nowe zmiany i czy kontrole będą skuteczne dowiemy się już niebawem.

Źródła: 40ton.net, wnp.pl

4 Komentarze

  1. No właśnie w większości firm z którymi współpracuje korzystają już z lokalizatora gps , można właśnie wszystkie dane ściągać z tachografu i ta lokalizacja jest zapisana , ja ososbicie korzystam od trans mobil można .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.