Wszystko, co powinieneś wiedzieć o oponach

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o oponach

Opony to podstawowe i niezbędne wyposażenie samochodu – bez nich, choćbyśmy chcieli nie pojedziemy. Ta zewnętrzna część koła o przekroju otwartym, wykonana jest z gumy, nakładana na felgę lub obręcz i wypełniana powietrzem (lub innym gazem) pod ciśnieniem.

Jak zbudowana jest opona?

Zacznijmy od podstaw i przyjrzyjmy się budowie opony. Wyróżnia się obowiązkowe i dodatkowe elementy opon.

Do obowiązkowych elementów opony należą:

  1. Kapa butylowa – warstwa gumy, szczelna wobec wody i powietrza, zastępująca dętkę w oponach bezdętkowych. Wykonana jest z kauczuku syntetycznego – butylu i charakteryzuje się dużą odpornością na działanie środków utleniających, kwasów i zasad. Jej zadaniem jest minimalizacja strat powietrza oraz ochrona elementów wewnętrznych przed wnikaniem tlenu, ozonu i wody.
  2. Warstwa tekstylna-osnowa -tkanina tekstylna tworząca szkielet opony. Opona do samochodów osobowych składa się z 1, 2 lub 3 warstw tekstylnych. Warstwa tekstylna ma za zadanie utrzymywać kształt opony pod wpływem ciśnienia wewnętrznego, a także przenosić obciążenia podczas skręcania, hamowania i przyspieszania.
  3. Drutówki – wytrzymałe druty, które tworzą kilka zwojów, dzięki którym możliwe jest osadzenie opony na obręczy. W oponie znajdują się dwie drutówki, a wokół nich przewinięta jest warstwa osnowy tekstylnej.
  4. Wypełniacz – guma profilowana, usztywniająca stopkę i zapewniająca utrzymanie drutówki. Odpowiada on za trwałość opony, kierowalność i komfort jazdy.
  5. Pasek stopowy – gwarantuje szczelność opony i jej trwałość, a także izoluje drutówkę od felgi.
  6. Guma boku – guma zapewniająca ochronę opony, która zabezpiecza przed przetarciami, otarciami i czynnikami środowiskowymi, takimi jak: promieniowanie ultrafioletowe, różnice temperatur, środki chemiczne itp.
  7. Opasanie stalowe – tkaniny metalowe, które tworzą uzbrojenie koła. Z reguły w oponie występują dwa opasania. Ich zadaniem opasań w oponach radialnych jest lepsze przenoszenie poleceń kierowcy z kierownicy na drogę oraz poprawa kierowalności.
  8. Bieżnik – ma za zadanie: zapewnić kierowalność, przyczepność, odporność na zużycie, zachowanie w zakręcie, obniżenie oporów toczenia oraz poziomu hałasu. W mieszance gumowej bieżnika stosowane są kauczuki syntetyczne oraz kauczuki naturalne. Dodatkowy element stanowią np.: sadza, elastomery, oleje przyśpieszacze, krzemionka, aktywatory wulkanizacji.

Elementy uzupełniające – dodatkowe

  1. Pasek izolacyjny – guma znajdująca się na krawędzi opasań, która chroni karkas przed uszkodzeniami przez nitki opasania stalowego.
  2. Pasek o kącie zero stopni – tkanina tekstylna, która tworzy opasanie tekstylne stabilizujące czoło opony. Jest to najczęściej jest to wąski pasek, który składa się z kilku/kilkunastu nitek pogumowanego kordu. Ma on bardzo duże znaczenie przy zapewnieniu odpowiedniej odporności przy dużych prędkościach.
  3. Czefer gumowy – guma profilowana, którą umieszcza się jest powyżej i wzdłuż wypełniacza. Dzięki niej auto osiąga lepsze parametry trakcyjne, wytrzymałość i sztywność.
  4. Wzmocnienia przewinięcia – paski kordów tekstylnych i stalowych usztywniające stopkę opony, stosowane w modelach o tzw. niskim przewinięciu warstwy.
  5. Guma miejscowo wzmacniająca – dodatek gumy, który służy jako podkład między paskiem stopowym, a warstwą NC.
  6. Wewnętrzny pasek wzmacniający – guma, która wzmacnia oponę w wewnętrznej strefie barku oraz zapobiega wnikaniu kapy butylowej miedzy nitki warstwy tekstylnej.
  7. Podkład bieżnika – guma zmniejszająca nagrzewanie się czoła opony i spełniająca funkcję ochronną względem opasań stalowych.

Jak czytać etykiety na oponach?

Jak czytać etykiety na oponach?

Czym różnią się opony letnie i zimowe?

W związku ze zmianą pór roku, a tym samym zmiennymi warunkami atmosferycznymi, w zależności od pory roku zaleca się stosowanie innego rodzaju opon. Wyróżnia się opony letnie i zimowe. Przede wszystkim opony zimowe wykonane są z bardziej miękkiej gumy, która nie twardnieje w niskich temperaturach. Bieżnik takiej opony musi mieć minimum 4 mm.

 

Czym różnią się opony letnie i zimowe?

Sprawdź też, jak zmieniać opony.

Opony całoroczne

Istnieją także opony całoroczne, których można używać niezależnie od pogody. Czy to się opłaca?

opony całoroczne

Jak dbać o opony?

Jak dbać o opony, aby móc cieszyć się nimi jak najdłużej? Wiemy, że ich jakość znacząco wpływa na bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu. Na niektóre sytuacje takie jak rozrzucone na drodze gwoździe i inne ostro zakończone elementy nie mamy wpływu, jednak warto pamiętać o tym, aby nie najeżdżać gwałtownie na krawężniki i omijać z daleka widoczne dziury.

  1. Podjeżdżaj pod krawężniki z małą prędkością. Pozwoli to uniknąć uszkodzeń wewnętrznych struktur opon.
  2. Uważaj na dziury w nawierzchni. Przed najechaniem na dziurę należy zwolnić pedał hamulca. Uniesie to przód pojazdu i wytłumi pracę zawieszenia. Najechanie na ostre boczne krawędzie może uszkodzić felgę i oponę.
  3. Dbaj o zachowanie zalecanego ciśnienia w oponie. Dzięki temu opona może dodatkowo amortyzować uderzenia, lepiej rozłoży ciężar i zwiększy wytrzymałość opony.
  4. Kontroluj geometrię pojazdu oraz amortyzatory. Dzięki temu nie zostanie wyząbkowany lub nie ulegnie jednostronnemu zużyciu.

Dlaczego należy myć opony?

Jeśli nie umyjemy opon, zalegający w kołach i nadwoziu materiał może spowodować poślizg lub wyprysk spod kół na szybę innego uczestnika ruchu drogowego. Można wynająć specjalne urządzenia myjące na określony czas. Są one w pełni mobilne i możliwy jest ich montaż w dowolnym miejscu.

Mycie opon ważne jest również z innego powodu – gdy przemieszczamy się przez obszary remontu dróg. Przejeżdżając w okolicy przebudowywanego obszaru jesteśmy narażeni na kontakt ze smołą, która łatwo dostaje się do felg i karoserii naszych aut, a co więcej, podobnie jak zanieczyszczona samochodowa klimatyzacja, stanowi zagrożenie dla naszego układu oddechowego. W smole węglowej znajdują się węglowodory aromatyczne, które należą do substancji sprzyjających powstawaniu nowotworów. Jak unikać kontaktu ze smołą i jak usuwać ją domowymi sposobami sprawdzisz tutaj.

Warto wiedzieć także, że zanieczyszczanie drogi, które może zagrażać bezpieczeństwu ruchu podlega karze grzywny lub nagany.

Jak prawidłowo dobierać opony?

1. OPONY NA JEDNEJ OSI MUSZĄ MIEĆ IDENTYCZNĄ RZEŹBĘ BIEŻNIKA
Jeżeli na tą samą oś założysz opony o różnej rzeźbie bieżnika, koła będą mieć różną przyczepność – jedno koło będzie hamować szybciej, a drugie wolniej. Przez to możesz wpaść w poślizg nawet na prostej i suchej drodze.

2. STOSUJ OPONY ZGODNE Z ZALECENIAMI PRODUCENTA
Możesz jeździć na oponach przeznaczonych do wyższych prędkości lub większego obciążenia. Pamiętaj jednak, żeby te parametry nie były niższe od zalecanych, ponieważ nadmierne obciążenie opony doprowadzi do jej szybszego zużycia. Może spowodować też wybuch opony na drodze.

3. KONTROLUJ GŁĘBOKOŚĆ BIEŻNIKA
Wartością graniczną bieżnika opony jest wskaźnik zużycia (TWI). Natomiast przepisy prawa określają tę wartość na poziomie min. 1,6mm. W praktyce zaleca się jednak wymianę lub bieżnikowanie opon przy zużyciu bieżnika na poziomie 2mm dla opon letnich i 4mm dla opon zimowych. Odpowiednio pogłębiony bieżnik, to mniejsze zużycie paliwa i większe bezpieczeństwo.

4. KONTROLUJ CIŚNIENIE OPON
Przed każdą dłuższą trasą sprawdź ciśnienie w oponach. Pamiętaj, żeby było zgodne z zaleceniami dla Twojego pojazdu, dla konkretnej osi i odpowiednie dla poziomu załadowania. Dokładne informacje znajdziesz w pojeździe i w tabelach ciśnień producentów opon. Pamiętaj: 2 bary mniej to spalanie zwiększone o 1,5l na 100km.

5. ZWRACAJ UWAGĘ NA ZUŻYCIE BIEŻNIKA
Sprawdzając bieżnik, zwróć uwagę, czy zużywa się równomiernie. Każde nienaturalne zużycie bieżnika świadczy o nieprawidłowościach. Mogą to być problemy z ciśnieniem, zawieszeniem, amortyzatorami lub układem kierowniczym. Szczegółowe informacje znajdziesz w kursach online na www.green-drive.eu.

6. DOBIERAJ OPONY DO TRASY
Wybierając opony, dostosuj je do najczęstszych zleceń i tras. Jeżeli większość czasu spędzasz na autostradach – wybierz opony autostradowe. Jeżeli jeździsz w kamieniołomie zdecyduj się na opony terenowe. Jeśli codziennie realizujesz inne zlecenie, wybierz opony uniwersalne. Dostosowanie opon do
trasy nie tylko zmniejszy zużycie paliwa, ale również znacznie wydłuży ich czas użytkowania.

Co wpływa na efektywność opony?

Najważniejszym czynnikiem wpływającym na efektywność paliwową opony jest opór toczenia.Warto również zwrócić uwagę na zużycie bieżnika, typ opony oraz ciśnienie w oponach. Więcej na ten temat poczytasz tutaj.

Kiedy należy zmieniać opony?

Opony zimowe należy wymienić na letnie, gdy średnia dobowa temperatura przekracza 7 stopni Celsjusza.

Kiedy należy zmieniać opony?

Analogicznie, gdy w okresie jesiennym temperatura spadnie poniżej 7 stopni, należy zmienić opony na zimowe. Sprawdź także, jak zachować się na drodze, jeśli nie zdążyłeś zmienić opon.

W których krajach Europy jest obowiązek zmiany opon?

W których krajach Europy jest obowiązek zmiany opon?

 

O czym należy pamiętać zmieniając opony?

O czym należy pamiętać zmieniając opony?

O czym warto pamiętać dobierając łańcuchy na opony?

O czym warto pamiętać dobierając łańcuchy na opony?

 

Nowe technologie w produkcji opon

Nowe, ekologiczne technologie stosuje się także w produkcji opon. Postanowiono wyprodukować serię opon z kauczuku naturalnego.

Nowe technologie w produkcji opon

 

Poczytaj także o biodegradowalnych oponach z bambusa.




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.