Czas pracy Kierowcy – czas jazdy, przerwa i odpoczynek

Czas pracy kierowcy

Czas pracy kierowców  reguluje ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 roku, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z  2006 roku i ATER z 1999. Nie wnikając w prawne aspekty tych dokumentów, czas pracy kierowcy przedstawia się następująco:

UWAGA: Ze względu na rozprzestrzeniania się koronawirusa, niektóre kraje zmieniły te przepisy, więcej na ten temat tutaj.

Spis treści:

  1. Dzienny czas pracy kierowcy
  2. Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu
  3. dobowy odpoczynek
  4. tygodniowy odpoczynek
  5. praca w tandemie
  6. cykl 24 godzinny
  7. infografika

Dzienny czas pracy kierowcy

Dzienny czas prowadzenia pojazdu nie możne przekroczyć 9 godzin, ale 2 razy w tygodniu można go przedłużyć do 10 godzin. Po 4,5h jazdy kierowca musi zrobić 45 minutową pauzę. Czas jazdy można rozłożyć na 15 i 30 minut(jeden z nich) i potem może jechać kolejne 4,5h.

Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu

Łączny czas jazdy nie możne przekroczyć 56 godzin, a w ciągu 2 następujących po sobie tygodni wynosi 90 godzin.

Dobowy odpoczynek

W ciągu 24 godzin od momentu startu szoferowi należy się 11 nieprzerwanych godzin odpoczynku. Okres odpoczynku można podzielić na dwa okresy: 3 godziny i 9 godzin. Skrócony dobowy czas odpoczynku wynosi 9 godzin i można go zrobić 3 razy pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku.

Tygodniowy odpoczynek

Po 6 cyklach, kierowcy przysługuje odpoczynek tygodniowy trwający co najmniej 45h. W ciągu dwóch kolejnych tygodni odpoczynku drugi można skrócić do co najmniej 24 godzin. Ten skrócony trzeba nadrobić odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu.

Praca w tandemie

Cykl załogi dwuosobowej może trwać 30 godzin. W tych 30 godzinach  obaj kierowcy mogą wykorzystać po 9 godzin prowadzenia lub dwa razy w tygodniu po 10 godzin i  9 godzin odpoczynku.

Cykl 24 godzinny

Z zachowaniem przepisów taki cykl możne wyglądać różnie, na przykład:

9h jazdy > 45 minut pauzy > 9h jazdy

Albo tak:

10h jazdy > 1,5h pauzy > 11h jazdy

Albo każda możliwa kombinacja z zachowaniem okresów odpoczynku i maksymalnej jazdy.

Infografika

Czas pracy kierowcy
Infografika: czas pracy kierowcy, czas jazdy, czas odpoczynku.

Zobacz też nasz artykuł o sposobach zatrudniania kierowców w Polsce.

33 Komentarze

    • Przecież piszę że 2 razy w tygodniu możesz wydłużyć czas pracy do 10 h a jednocześnie skrógić przerwy pomiędzy dobowymi cyklami pracy z 11h do 9h 3 razy w ciągu 2 tygodniowego cyklu pracy

  1. Poprawcie rysunki i gitarka 😉 Wiadomo dla kumatych ok , ale jak ktoś się dopiero uczy może mieć mętlik w głowie 😀 jak z rysunku wychodzi 9, a obok pisze 10 😀

  2. cały problem polega że mylone jest pojęcie czas pracy. Wykres pokazuje czas jazdy, a gdzie pozostałe czynności. Załadunek rozładunek tankowanie dokumentacja itd to jest również praca!

  3. tak, sa błedy. a co do 1 rys.DOTYCZACEGO 10 GODZ. CZASY PRACY KIEROWCY: to 4,5h jazda, 45 min odpoczynku, i napisano: 3,5h jazda . MNIE UCZYLI ŻE 4,5 JAZDA!! 45 MIN ODPOCZYNKU I 1 H JAZDY I 11 GODZ ODPOCZYNKU REGULARNEGO. TAK TEŻ ZALICZAŁEM RGZAMIN. PROSZĘ O WYPOWIEDŹ AUTORKI

    • Dzień dobry,

      Dziękujemy za wszystkie sugestie. Błąd, który wkradł się na rysunku został już poprawiony. Przepraszamy za wprowadzenie Państwa w błąd.

  4. Generalnie porady poprawne, ale dla kierowców międzynarodowych. A niech ktoś doradzi jak ma jeździć kierowca który ma do zrobienia od 3 do 5 kursów do celu oddalonego o 18km od godziny 6 rano do 14 popołudniu i od 14 do 19 wieczorem od 2 do 3 kursów na tej samej trasie. Liczmy ,że załadunek i rozładunek trwa 20 min. Np. start 6 rano, zestaw już załadowany, plombujemy(5min), wyjeżdżamy, w przybliżeniu 6:30 na rozładunku ….. o godz. 6:55 auto może wracać itd. Dodam ,że kierowca w trakcie rozładunku nie musi być obecny jedyne co ma do zrobienia to spotkać się z ochroną i zdać dokumenty(papiery). Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji, w razie potrzeby udzielę więcej szczegółów.

  5. Pytanie inne, zaczalem prace o 10 rano, jazda i odpoczynki zgodnie z dozwoleniem. Ale laczny czas zakonczyl sie o godzinie 0 30 po polnocy. O ktorej moge zaczac prace ponownie? Czy moge zrobic tylko 9 lub 11 godzin przerwy?

  6. jakie znaczenie maja godziny nocne w tym przypadku?

    Rozumiem przy rozpoczęciu pracy w porze nocnej – wtedy maksymalna dobowa aktywność to 10h zamiast 15h.

    Wg mnie wystarczy zrobic krotka pauze dobowa 9h (max 3 razy w okresie 2 tyg)

    • Jeżeli chodzi o godziny pracy w porze nocnej to jest to okres 4 godzin pomiędzy godziną 00:00 a 07:00. Z tego przedziału czasowego od 00:00 do 07:00 każda firma transportowa musi wybrać okres 4 godzin. Jeśli kierowca pracuje (jazda lub młotki) w tym okresie chociaż przez 1 minutę to jego czas pracy w danej dobie nie może przekroczyć 10 godzin. Doba liczona jest jako 24 kolejne godziny od momentu rozpoczęcia pracy po ostatnim odpoczynku dobowym. Do tych 10 godzin pracy liczymy wszystkie zdarzenia zarejestrowane jako JAZDA (kierownica) oraz INNA PRACA (młotki). A więc do tych 10 godzin pracy NIE LICZYMY zdarzeń zarejestrowanych jako ODPOCZYNEK/PRZERWA (łóżko) oraz DYSPOZYCJA (przekreślona koperta).Część kierowców robi błąd i liczy ten czas pracy jako wszystkie czynności od końca odpoczynku do początku następnego odpoczynku. Taki okres potocznie nazywa się „czasem pracy” ale tak naprawdę nie wszystko w nim liczy się do czasu pracy.

      Jeśli chodzi o pierwsze pytanie to cały odpoczynek dzienny powinien „zmieścić” się w 24h od rozpoczęcia. Jeżeli miał Pan łącznie 14.30 godzin pracy powinien Pan wykonać 9h odpoczynku i wtedy zacząć pracę.

  7. Czyli jeśli pracuje sie w godzinach nocnych to w tym czasie można tylko 9h jechać i zrobić 1h innej pracy? i wtedy obowiązkowo trzeba kręcić 11?
    Bo do końca nie rozumiem można o wyjaśnienie?

    • Jeśli łączny czas pracy w porze nocnej (jazda+ praca) wyniósł 10 h może Pan wykonać odpoczynek 9-cio godzinny lub 11-sto godzinny ale należy uważać na okresy kiedy zmiana robocza kończy się szybciej niż w przeciągu 24 godzin od rozpoczęcia pracy, ponieważ odpoczynek dobowy nie powoduje „odnowienia” limitu. Jeśli zaczął Pan prace o godzinie np. 00:00 to i tak może Pan rozpocząć po 24 godzinach czyli też o 00:00.

  8. Jak tak dalej pójdzie, to niektórzy zaczną się doktoryzować z tych przepisów. Jedno widać jasno. Najmniej tu chodzi o to, żeby kierowca był wypoczęty i bezpiecznie jeździł. Zamiast skupić się na prowadzeniu, ma nieustannie kalkulować jak nie dać pretekstu do wlepienia mu mandatu. Z ochroną praw pracownika i bezpieczeństwem na drogach ma to coraz mniej wspólnego. Coś jak obecne kursy prawa jazdy, gdzie uczy się zdać egzamin, a nie jeździć.

  9. A co jeśli zaczynam np o godz 6 jadę 2h i później czekam na załadunek (pauza)9h.Co po pauzie zaczynam nowy cykl czy mogę pracować do 6:00?W tygodniu można zrobić sześć cykli a w takim systemu wyjdzie więcej,z góry dziękuję za odpowiedz.

  10. Ja mam takie praktyczne pytanie: abstrahując od przerw podczas jazdy i ilosci dni w tygodniu jakie kierowca moze przepracowac, czy jest jakiś zapis mówiący ile między jednym a drugim dniem pracy kierowca musi odpoczywac w domu, a tym samym miec czasu na np sen? Przyklad: kierowca ma zachowane godz pracy tygodniowe, ale pracujac kilka dni po kolei, wraca z kursu do domu o godz 21, po czym następnego dnia musi wstać o godz 5, aby jechac kolejnego dnia od godz 6. Czy to jest dopuszczalne? Bo wychodzi ze na sen i odpoczynek w domu ma 8 godz? i co w sytucjai jesli zmienia mu sie czas pracy i wraca o 22, a musi wstac o 4, co daje 6 godz.

  11. Mam problem z kierowcą który 3-cią przerwę dzienną od jazdy wykonuje jako 15 lub 30 minutową. Twierdzi, że zawsze tak robił i nie było naruszeń. Wg mojej wiedzy 3-cia przerwa nie może być dzielona i musi być minimum 45 min. Proszę sprostować zatem.

  12. Proszę poprawić Zdanie:
    “Czas jazdy można rozłożyć na 15 i 30 minut(jeden z nich) i potem może jechać kolejne 4,5h.”gdyż laika wprowadzi to w błąd na :
    Czas PAUZY można rozłożyć na 15 i 30 minut(jeden z nich) i potem może jechać kolejne 4,5h.

  13. A co w przypadku autobusów kierowca wyjeżdża o 7 rano z wycieczką przejedzie 100km I stoi 2 godz następnie 30 km stoi 3godz. Wraca do domu o godz 20.00 to jak mu się liczy czas pracy.

  14. dzień dobry, szukam kogoś kto nauczy mnie merytorycznie i praktycznie rozliczania czasu pracy kierowcy. Mam na to 4 miesiące, czy ktoś pomoże, może są firmy które organizują takie konkretne kursy? Z góry dziękuję Ludmiła

  15. Witam
    Mam pytanie,muszę iść na 10 H
    I tak jadę 2,30 pauza 2h jadę 4,30 pauza 45min i czy mogę jechać 2 h zaległe pluz 1h dodatkową czy też między tym muszę zrobić 45min

  16. Czy regularny odpoczynek 45h kierownik może mi połączyć z dniem wolnym tzn świętem? Wygląda to tak: Czwartek Boże ciało wolne bo świeto, piatek pauza

  17. Auto jedzie na załadunek ok 45min , ma załadunku stoi 4h , leży w kabinie , towar nie gotowy , ładuje 30min {znaczy on nie ładuje , tylko magazynier) ile godzin może teraz pracować ( godziny pracy i jazdy)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.