Instrukcja obsługi tachografu cyfrowego

tachograf cyfrowy obsługa

Instrukcja obsługi tachografu cyfrowego uzupełniona o oznaczanie czasu wolnego Kierowcy w
związku ze zmianą przepisów o urlopówkach oraz oznaczenia przy przekroczeniu czasu pracy, np. w sytuacji kiedy Kierowca powinien zrobić pauzę, a nie ma wolnego miejsca na parkingu.

Co znajduje się na wydruku z tachografu cyfrowego:

  1. data wydruku
  2. rodzaj wydruku(aktywności z karty lub tachografu)
  3. kierowca
  4. rodzaj i kraj pochodzenia karty
  5. numer i data ważności kart
  6. dane pojazdu: nr VIN pojazdu, kraj pochodzenia, nr rejestracyjny
  7. rodzaj tacho, numer części
  8. ostatnia kalibracja, nr karty warsztatowej
  9. ostatnia kontrola drogowa, data aktywności przedstawionych na wydruku
  10. części aktywności kierowcy
  11. nr slotu na którym zalogowano kartę kierowcy, nr rejestracyjny pojazdu na którym zalogowano kartę, licznik początkowy w momencie logowanie, licznik po wylogowaniu
  12. formy aktywności: jazda, przerwa, inna praca, dyspozycyjnosć
  13. podsumowania: godzina i kraj przekroczonej granicy, aktywności, braku karty w tachografie, jazdy w załodze
  14. usterki np. czujnika, wyświetlacza, zasilania, czytnika karty etc.
  15. podpisy: osoby kontrolującej, kierowcy, miejscowość kontroli

O czym pamiętać żeby uniknąć mandatu?

Jedną z przyczyn otrzymania mandatu jest brak opisu z tyłu tarczki lub wydruku. W przypadku złamania przepisów dotyczących czasu pracy należy dokonać zapisu na rewersie na najbliższym postoju. Zapis ten jest dowodem podczas kontroli! w przypadku postoju, kiedy nie zagraża bezpieczeństwu drogowemu można odstąpić od przepisów artykułu 6-9, czyli w sytuacji kiedy kierowca chce: wydłużyć maksymalny czas prowadzenia pojazdu, skrócić minimalny okres przerw, skrócić minimalny okres odpoczynków. Jednak kierowca musi napisać powody tej decyzji odręcznie na wykresówce urządzenia.

Tachograf cyfrowy a analogowy – porady

Tachograf cyfrowy

  1. Na początku i po zakończeniu pracy pamiętaj o wpisaniu kodu państwa
  2. wykonuj wpisy manualne po włożeniu karty
  3. nie trzeba codziennie robić wydruków
  4. tachograf sam przypomina o przerwie po 4,h jazdy
  5. pamiętaj żeby mieć co najmniej 2 rolki papieru termicznego i w przypadku kradzieży zgłoś to Plicji i PWPW

Tachograf analogowy

  1. kierowca musi dokonywać zapisu aktywności, które wykonał w każdym dniu kiedy prowadził pojazd, jeżeli oddalił si,e od pojazdu i nie może użyć tachografu, wszystkie aktywności należy nanosić na na rewersie wykresówki np. w przypadku uczestnictwa w rozładunku
  2. suma zapisów nie może przekroczyć 24h
  3. nie wolno używać kilku wykresówek w ciągu jednej doby bez uzasadnienia

tachograf analogowy

Obowiązki pracodawcy

  • pobierać dane z karty kierowcy co 28 dni oraz przy ustalaniu stosunku pracy
  • odczytywanie tachografu co najmniej co 90 dni
  • szkolenie kierowców z obsługi i oraz przepisów
  • blokowanie tachografu karty przedsiębiorstwa od razu przy zakupie pojazdy z tachografem cyfrowym

Musi przechowywać przez 12 miesięcy:

  • wykresówki
  • dane z kart kierowców
  • zaświadczenia o dniach wolnych
  • dane z tachografu cyfrowego
  • wydruki z tachografu

Obejrzyj film: tachograf cyfrowy obsługa

Oszukiwanie tachografów

Zdarza się, że kierowcy chcą, z różnych powodów, przekroczyć dozwolony czas pracy poprzez modyfikacje tachografów. Pisaliśmy już o tym wielokrotnie, miedzy innymi o kierowcy który otrzymał w Danii 150 000 mandatu za manipulację tachografem, czy o przypadku z S3 i mandacie za wyłącznik tacho, a także o karach we Francji i o potencjalnym końcu z oszukiwaniem i przeróbkami.

Przeczytaj pozostałe nasze artykuły o nowościach obsłudze tachografu, 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.