Czas pracy Kierowcy – czas jazdy, przerwa i odpoczynek

czas pracy kierowcy (ikonografika)

Czas pracy Kierowcy – pokazujemy jak powinny być prawidłowo rozłożone: czas jazdy, przerwa i odpoczynku.

Czas pracy truckerów  reguluje ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 roku, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z  2006 roku i ATER z 1999. Nie wnikając w prawne aspekty tych dokumentów, czas pracy kierowcy przedstawia się następująco:

Dzienny czas pracy kierowcy

Dzienny czas prowadzenie pojazdu nie możne przekroczyć 9 godzin, ale 2 razy w tygodniu może zostać przedłużony do 10 godzin. Po 4,5h jazdy kierowca musi zrobić 45 minutową pauzę, który może być rozłożony na 15 i 30 minut(jeden z nich) i potem może jechać kolejne 4,5h.

Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu

Łączny czas jazdy nie możne przekroczyć 56 godzin, a w ciągu 2 następujących po sobie tygodni wynosi 90 godzin.

Dobowy odpoczynek

W ciągu 24 godzin od momentu startu szoferowi należy się 11 nieprzerwanych godzin odpoczynku, ale może zostać podzielony na dwa okresy: 3 godziny i 9 godzin, skrócony dobowy czas odpoczynku wynosi 9 godzin i można go zrobić 3 razy pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku.

Tygodniowy odpoczynek

Po 6 cyklach, kierowcy przysługuje tygodniowy odpoczynek(co najmniej 45h), a ciągu dwóch kolejnych tygodni odpoczynku drugi może być skrócony do co najmniej 24 godzin, ale ten skrócony trzeba będzie nadrobić odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu.

Praca w tandemie

Cykl załogi dwuosobowej może trwać 30 godzin, w tych 30 godzinach  obaj kierowcy mogą wykorzystać po 9 godzin prowadzenia lub dwa razy w tygodniu po 10 godzin i  9 godzin odpoczynku.

Cykl 24 godzinny

Z zachowaniem przepisów taki cykl możne wyglądać różnie na przykład:
9h jazdy > 45 minut pauzy > 9h jazdy albo tak: 10h jazdy > 1,5h pauzy > 11h jazdy albo każda możliwa kombinacja z zachowaniem okresów odpoczynku i maksymalnej jazdy.

 

Czas pracy Kierowcy - czas jazdy, przerwa i odpoczynek




4 Komentarze

  1. Poprawcie rysunki i gitarka 😉 Wiadomo dla kumatych ok , ale jak ktoś się dopiero uczy może mieć mętlik w głowie 😀 jak z rysunku wychodzi 9, a obok pisze 10 😀

  2. cały problem polega że mylone jest pojęcie czas pracy. Wykres pokazuje czas jazdy, a gdzie pozostałe czynności. Załadunek rozładunek tankowanie dokumentacja itd to jest również praca!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.