Od początku maja 2018, firmy transportowe wysyłające kierowców do Włoch czeka jeszcze więcej obostrzeń. Państwo dołączyło do grona krajów egzekwujących zakaz odpoczynków 45-godzinnych w kabinie pojazdu.
Włochy: Będą kary za 45h odpoczynek w kabinie
30 kwietnia 2018 r. włoskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych wydało dokument, który daje służbom kontrolnym możliwość nakładania kar za odbiór regularnych odpoczynków tygodniowych (45 h) w kabinie pojazdu. 20 grudnia 2017 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej potwierdził, że kierowcy nie mogą odbierać odpoczynków tygodniowych regularnych (45 h) w kabinie pojazdu. Stwierdził też, że kary za to naruszenie są zgodne z przepisami rozporządzenia 561/2006/WE i mogą być egzekwowane przez służby kontrolne.
Nawet 1700 euro za spanie w kabinie
Za złamanie przepisów grożą sankcje w wysokości nawet 1700 euro oraz konieczność odebrania pełnego odpoczynku tygodniowego poza kabiną pojazdu.
Zgodnie z art. 8 p. 8 rozporządzenia 561/2006: „Jeżeli kierowca dokona takiego wyboru, dzienne okresy odpoczynku i skrócone tygodniowe okresy odpoczynku poza bazą można wykorzystywać
w pojeździe, o ile posiada on odpowiednie miejsce do spania dla każdego kierowcy i pojazd znajduje się na postoju.”
Kamil Wolański, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców tłumaczy, że przytoczony artykuł wymienia odpoczynki dozwolone do odebrania w pojeździe. Wśród nich nie ma odpoczynku regularnego tygodniowego. Tym samym, jego wykorzystanie w kabinie pojazdu jest zakazane we wszystkich krajach UE. W przepisach europejskich taki zakaz istnieje już zresztą od 1985 roku (patrz art. 8 p. 7 Rozporządzenia Rady (EWG) nr 3820/85 z dnia 20 grudnia 1985 r.). Do tej pory jednak, ze względu na różne interpretacje ww. zapisów niewiele krajów go egzekwowało.
Egzekwowanie kar za 45h odpoczynek w kabinie w Europie
Dotychczas sankcje za nieprzestrzeganie zakazu wprowadziły u siebie Francja, Belgia, Niemcy i Wielka Brytania. Po ogłoszeniu wyroku TSUE w lutym 2018 dołączyła do nich Holandia, która rozpoczęła od poinformowania kierowców o powyższych zakazie i ewentualnych konsekwencjach poprzez publikację specjalnej ulotki informacyjnej, a następnie rozpoczęła regularne kontrole dotyczące przestrzegania przepisu. Zakaz od 1 lipca 2018 roku będzie obowiązywał także w Hiszpanii.
Na podstawie: informacja prasowa OCRK (www.ocrk.pl)
Dodaj komentarz