Transport drobnicowy: co to jest, jak działa, cechy

transport drobnicowy
123rf

Nie każdy przedsiębiorca ma potrzeby transportowe, które wymagają użycia 40 tonowych naczep. Niektóre firmy wysyłają tylko kilka palet lub mają odbiorców, którzy są bardzo rozproszeni. W takim wypadku zastosowanie transportu całopojazdowego byłoby nieekonomiczne. Odpowiedzią na potrzeby takiej firmy jest transport drobnicowy.

Co to jest transport drobnicowy i ładunek drobnicowy

Transport drobnicowy to  przewóz ładunków o niewielkich gabarytach, zróżnicowanych kształtach i opakowaniach, relatywnie niewielkiej masie, które samodzielnie nie są w stanie wypełnić całego pojazdu lub kontenera. Z tego względu  w punktach przeładunkowych  łączy się je w jeden transport i auto liniowe jest już w całości wypełnione ładunkami drobnicowymi. Charakterystyczną cech transportu drobnicowego jest rozproszenie nadawców i odbiorców przesyłek, większa komplikacja organizacji transportu oraz dłuższy czas transportu ze względu na dodatkowe operacje, które muszą zostać wykonane, żeby taki transport był możliwy i opłacalny.

Cechy ładunku drobnicowego

  • mała masa jednostkowa pojedynczej przesyłki
  • rozproszeni nadawcy i odbiorcy
  • różnorodność opakowań
  • konsolidacja przesyłek
  • różne kształty towarów
  • zazwyczaj rozliczenie na podstawie wagi i wielkości towaru
  • mniejszy koszt transportu

Rodzaje ładunków drobnicowych

Ładunki drobnicowe podzielić można na dwa rodzaje. Pierwszym są ładunki drobnicowe z opakowaniem np. w klatkach, bębnach, beczkach, workach, skrzynia, kartonach itd. Drugim są towary bez opakowań. Analogicznie można podzielić ja na towary na paletach i bez palet.

Jakich towarów nie przewozi się transportem drobnicowym

Podobnie jak wszystkie inne transport drobnicowy podlega pod ograniczenia wynikające z przepisów prawa, a także z samej specyfiki tego rodzaju transportu i często odrębnych przepisów dot. tego konkretnego towaru). Z transportu drobnicowego wyłączone są przesyłki, które muszą być przewożone w specjalnych warunkach, a  w  szczególności  transportem drobnicowym nie przewozi się: zwierząt, żywych roślin, broni, materiałów wybuchowych, towarów ponadgabarytowych, towarów z krótkim terminem ważności, papierów wartościowych, wyrobów jubilerskich, wyrobów farmaceutycznych, niektórych towarów niebezpiecznych.

Planowanie transportu drobnicowego

Ten typ transportu ze względu na większy stopień skomplikowania niż FTL wymaga jeszcze większej dbałości o szczegóły, tak aby wszystko odbyło się bez problemów, bezpiecznie, na czas i żeby było korzystne finansowo zarówno dla klienta jak i przewoźnika. Kluczowe jest dobre zarządzanie przestrzenią ładunkową, znaczenie ma kolejność, waga, kształt i zabezpieczenie towaru.

Jak działa transport drobnicowy

Teoretycznie można by było jechać jednym środkiem transportu i po drodze doładowywać i później rozładowywać towar u różnych klientów, ale optymalizacja takiego transportu będzie bardzo trudna. W ten sposób dlatego lepiej podejść do problemu systemowo. Taki system drobnicowy mógłby wyglądać następująco.

transport drobnicowy schemat, jak działa
Transport drobnicowy – schemat działania

Przykładowa firma np. PKS Gdańsk-Oliwa SA realizująca transport drobnicowy , ma kraj podzielony na regiony np. na województwa. W podległych regionach oddziały lub partnerzy zbierają przesyłki od klientów. Następnie zwożą je do magazynu lokalnego z którego towar wyjeżdża linią drobnicową do magazynu centralnego. Ważne jest lokalizacja magazynu centralnego oraz, częstotliwość i regularność linii. W przypadku dużego kraju może być więcej niż jeden magazyn “centralny”. W takim centralnym hubie następuje konsolidacja i towary wyruszają linią drobnicową międzynarodową, powiedzmy do Niemiec, do magazynu centralnego. Na miejscu odbywa się ten sam proces, tylko w odwrotnej kolejności. Poszczególne przesyłki dzieli się i wysyła liniówkami do odpowiednich magazynów regionalnych, skąd dystrybuuje się je do odbiorców docelowych.

Zagrożenia ładunków drobnicowych

W związku z tym, że w przypadku drobnicy mamy do czynienia z różnymi towarami, o różnych kształtach i opakowaniach, takie towary szczególnie narażone są na zniszczenie. Do najczęstszych zagrożeń należą uszkodzenia mechaniczne, chemiczne, fizyczne, biologiczne i inne. Dlatego kluczową rolę w tego typu transporcie ma ubezpieczenie, odpowiednie opakowania oraz ich oznakowanie i oczywiście odpowiednie zabezpieczenie w środkach transportowych.  Może się też zdarzyć, że obsługa załaduje towar na inne auto liniowe niż powinna i towar pojedzie do innego magazynu centralnego lub lokalnego.

Wady transportu drobnicowego

Do największych wad drobnicy zalicza się:

  • podatność na uszkodzenia i zniszczenie towaru, które  zazwyczaj wynikają ze złego zabezpieczenia towaru
  • możliwe niepełne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej lub magazynowej
  • czasochłonny proces przeładunkowy oraz wyładunkowy

Zalety transportu drobnicowego

Największe zalety transportu drobnicowego obejmują:

  • korzystną cenę
  • brak konieczności magazynowania nadwyżek towarowych
  • transport na miarę potrzeb
  • duża płynność w wyborze terminu dostawy

Transport drobnicowy koszty

Przeważnie firmy transportowe ustalają stawki według wagi i  gabarytu. Chodzi o to ile dana przesyłka zajmie miejsca w przestrzeni ładunkowej oraz o wykorzystanie dopuszczalnej masy pojazdu i przestrzeni ładunkowej. Do tego dochodzą różnego rodzaju usługi dodatkowe np. usług express, a także koszty wynikające miejsca odbioru i rozładunku w tym ewentualne koszty celne.

3 Komentarze

  1. Strasznie interesujący artykuł, nawet nie wiedziałem, że ten temat może być tak ciekawy. Myślałem o wprowadzeniu transportu drobnicowego do mojej firmy, po lekturze stwierdzam, że jeśli to zrobię, to muszę zatrudnić nową osobę zajmującą się tylko tym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.