Nie każdy przedsiębiorca ma potrzeby transportowe, które wymagają użycia 40 tonowych naczep. Niektóre firmy wysyłają tylko kilka palet lub mają odbiorców, którzy są bardzo rozproszeni. W takim wypadku zastosowanie transportu całopojazdowego byłoby nieekonomiczne. Odpowiedzią na potrzeby takiej firmy jest transport drobnicowy.
Spis treści:
Co to jest transport drobnicowy i ładunek drobnicowy
Transport drobnicowy to przewóz ładunków o niewielkich gabarytach, zróżnicowanych kształtach i opakowaniach, relatywnie niewielkiej masie, które samodzielnie nie są w stanie wypełnić całego pojazdu lub kontenera. Z tego względu w punktach przeładunkowych łączy się je w jeden transport i auto liniowe jest już w całości wypełnione ładunkami drobnicowymi. Charakterystyczną cech transportu drobnicowego jest rozproszenie nadawców i odbiorców przesyłek, większa komplikacja organizacji transportu oraz dłuższy czas transportu ze względu na dodatkowe operacje, które muszą zostać wykonane, żeby taki transport był możliwy i opłacalny.
Cechy ładunku drobnicowego
- mała masa jednostkowa pojedynczej przesyłki
- rozproszeni nadawcy i odbiorcy
- różnorodność opakowań
- konsolidacja przesyłek
- różne kształty towarów
- zazwyczaj rozliczenie na podstawie wagi i wielkości towaru
- mniejszy koszt transportu
Rodzaje ładunków drobnicowych
Ładunki drobnicowe podzielić można na dwa rodzaje. Pierwszym są ładunki drobnicowe z opakowaniem np. w klatkach, bębnach, beczkach, workach, skrzynia, kartonach itd. Drugim są towary bez opakowań. Analogicznie można podzielić ja na towary na paletach i bez palet.
Jakich towarów nie przewozi się transportem drobnicowym
Podobnie jak wszystkie inne transport drobnicowy podlega pod ograniczenia wynikające z przepisów prawa, a także z samej specyfiki tego rodzaju transportu i często odrębnych przepisów dot. tego konkretnego towaru). Z transportu drobnicowego wyłączone są przesyłki, które muszą być przewożone w specjalnych warunkach, a w szczególności transportem drobnicowym nie przewozi się: zwierząt, żywych roślin, broni, materiałów wybuchowych, towarów ponadgabarytowych, towarów z krótkim terminem ważności, papierów wartościowych, wyrobów jubilerskich, wyrobów farmaceutycznych, niektórych towarów niebezpiecznych.
Planowanie transportu drobnicowego
Ten typ transportu ze względu na większy stopień skomplikowania niż FTL wymaga jeszcze większej dbałości o szczegóły, tak aby wszystko odbyło się bez problemów, bezpiecznie, na czas i żeby było korzystne finansowo zarówno dla klienta jak i przewoźnika. Kluczowe jest dobre zarządzanie przestrzenią ładunkową, znaczenie ma kolejność, waga, kształt i zabezpieczenie towaru.
Jak działa transport drobnicowy
Teoretycznie można by było jechać jednym środkiem transportu i po drodze doładowywać i później rozładowywać towar u różnych klientów, ale optymalizacja takiego transportu będzie bardzo trudna. W ten sposób dlatego lepiej podejść do problemu systemowo. Taki system drobnicowy mógłby wyglądać następująco.
Przykładowa firma np. PKS Gdańsk-Oliwa SA realizująca transport drobnicowy , ma kraj podzielony na regiony np. na województwa. W podległych regionach oddziały lub partnerzy zbierają przesyłki od klientów. Następnie zwożą je do magazynu lokalnego z którego towar wyjeżdża linią drobnicową do magazynu centralnego. Ważne jest lokalizacja magazynu centralnego oraz, częstotliwość i regularność linii. W przypadku dużego kraju może być więcej niż jeden magazyn “centralny”. W takim centralnym hubie następuje konsolidacja i towary wyruszają linią drobnicową międzynarodową, powiedzmy do Niemiec, do magazynu centralnego. Na miejscu odbywa się ten sam proces, tylko w odwrotnej kolejności. Poszczególne przesyłki dzieli się i wysyła liniówkami do odpowiednich magazynów regionalnych, skąd dystrybuuje się je do odbiorców docelowych.
Zagrożenia ładunków drobnicowych
W związku z tym, że w przypadku drobnicy mamy do czynienia z różnymi towarami, o różnych kształtach i opakowaniach, takie towary szczególnie narażone są na zniszczenie. Do najczęstszych zagrożeń należą uszkodzenia mechaniczne, chemiczne, fizyczne, biologiczne i inne. Dlatego kluczową rolę w tego typu transporcie ma ubezpieczenie, odpowiednie opakowania oraz ich oznakowanie i oczywiście odpowiednie zabezpieczenie w środkach transportowych. Może się też zdarzyć, że obsługa załaduje towar na inne auto liniowe niż powinna i towar pojedzie do innego magazynu centralnego lub lokalnego.
Wady transportu drobnicowego
Do największych wad drobnicy zalicza się:
- podatność na uszkodzenia i zniszczenie towaru, które zazwyczaj wynikają ze złego zabezpieczenia towaru
- możliwe niepełne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej lub magazynowej
- czasochłonny proces przeładunkowy oraz wyładunkowy
Zalety transportu drobnicowego
Największe zalety transportu drobnicowego obejmują:
- korzystną cenę
- brak konieczności magazynowania nadwyżek towarowych
- transport na miarę potrzeb
- duża płynność w wyborze terminu dostawy
Transport drobnicowy koszty
Przeważnie firmy transportowe ustalają stawki według wagi i gabarytu. Chodzi o to ile dana przesyłka zajmie miejsca w przestrzeni ładunkowej oraz o wykorzystanie dopuszczalnej masy pojazdu i przestrzeni ładunkowej. Do tego dochodzą różnego rodzaju usługi dodatkowe np. usług express, a także koszty wynikające miejsca odbioru i rozładunku w tym ewentualne koszty celne.
Czy taki ładunek powinien zostać odpowiednio oznakowany? Jakieś odblaski samochodowe na klapie? Albo znaczniki co jest przewożone?
Nie ma takich sprecyzowanych wymagań.
Strasznie interesujący artykuł, nawet nie wiedziałem, że ten temat może być tak ciekawy. Myślałem o wprowadzeniu transportu drobnicowego do mojej firmy, po lekturze stwierdzam, że jeśli to zrobię, to muszę zatrudnić nową osobę zajmującą się tylko tym
Cała większość kurierska to transport drobnicowy, interesujący wpis.