Jeżdżąc po drogach, na co dzień kierujemy się znakami pionowymi oraz poziomymi. Żaden kierowca nie ma wątpliwości, jak odczytywać światła z sygnalizacji. Co jednak kiedy jej zabraknie? Jasnym zawsze powinno być, która droga ma pierwszeństwo, a kto powinien się dobrze rozejrzeć, zanim wjedzie na skrzyżowanie, jednak w przypadku mocno uczęszczanych miejsc, samo stosowanie się do znaków oraz innych przepisów ruchu drogowego, może zaburzać płynny ruch i powodować korki. W takich sytuacjach do akcji wkracza osoba, mająca zastąpić sygnalizację świetlną. Podobnie dzieje się wówczas, gdy dojdzie do wypadku lub z jakichś innych przyczyn część drogi zostaje tymczasowo wyłączona z użytku.
Kto jest uprawniony do kierowania ruchem?
O tym, że to policjant wie każde dziecko. Czy masz jednak świadomość, którzy przedstawiciele innych służb mogą mówić Ci, jak masz jechać? Warto wiedzieć, by ignorując kogoś, co do kogo nie jesteśmy przekonani, nie wpakować się w kłopoty.
Ruchem kierować w Polsce ma prawo:
- żołnierz z Żandarmerii Wojskowej
- strażak Państwowej Straży Pożarnej, a także członek Ochotniczej Straży Pożarnej zabezpieczający teren podczas akcji ratunkowej
- pilot sprawujący pieczę nad przewozem ładunku ponadgabarytowego
- funkcjonariusz Straży Granicznej
- strażnik miejski/gminny
- pracownik kolei na przejeździe kolejowym
- inspektor Inspekcji Transportu Drogowego
- funkcjonariusz Biura Ochrony Rządu podczas sprawowania ochrony osoby, obiektu lub mienia
- strażnik leśny i ratownik górski, o ile posiadają właściwe uprawnienia wydane przez komendanta policji
- osoba dbająca o bezpieczne przejście dzieci przez jezdnię w wyznaczonym miejscu
- funkcjonariusz celny lub inspektor kontroli skarbowej – w umundurowaniu
- kierowca autobusu szkolnego w momencie zapewniania dzieciom bezpiecznego wsiadania i opuszczania pojazdu
- osoba wyznaczona przez zarządcę drogi lub wykonująca na jego zlecenie roboty drogowe
Jak odczytywać znaki policjanta na skrzyżowaniu?
Są to proste sygnały, które w logiczny sposób można sobie skojarzyć z zachowaniem, jakiego się od nas wymaga.
- Ruszaj – taki komunikat przekazuje policjant ustawiony do Ciebie bokiem prawym lub lewym. By zapamiętać, co to oznacza, wyobraź sobie, że policjant stając w ten sposób, udrażnia Ci przejazd, robi miejsce.
- Żółte światło – policjant stoi bokiem z uniesioną prawą ręką. Oznacza to, że za chwilę droga będzie dla Ciebie zamknięta, więc jeśli tylko jesteś wystarczająco daleko, by zdążyć się zatrzymać przed skrzyżowaniem, zrób to.
- Zakaz wjazdu na skrzyżowanie – tutaj policjant stoi przodem lub tyłem, niczym mur, którego nie wolno przekroczyć. Musisz się zatrzymać przed skrzyżowaniem.
- Przygotuj się – policjant stojący przodem lub tyłem unosi prawą rękę, czyli za chwilę dostaniesz zielone światło do jazdy.
- Możesz bezpiecznie skręcić – policjant ustawiony jest do Ciebie bokiem, jedną rękę trzyma wyprostowaną w kierunku, który jest otwarty do przejazdu, a drugą wykonuje powtarzający się ruch zagarniający.
- Zatrzymaj się – stojący bokiem policjant wyciąga widoczną przez Ciebie rękę w bok i unosi dłoń tak, by pokazać Ci jej wewnętrzną stronę. Jest to bardzo intuicyjny sygnał oznaczający „stop!”.
- Podjedź i zatrzymaj się – policjant stojąc do Ciebie bokiem unosi wyprostowaną, widoczną przez Ciebie rękę pod kątem 45 stopni. Dłoń wskazuje miejsce, w którym masz się zatrzymać.
Sygnał policjanta stojącego bokiem lub przodem/tyłem, obowiązuje nie tylko kierowców, ale również pieszych. Warto uświadomić to naszym bliskim, którzy nie są kierowcami, a także dzieciom.
Co jeszcze musisz wiedzieć?
Sytuacje, w których spotykamy się z policjantem kierującym ruchem, są dosyć rzadkie. Dlatego, choć podczas egzaminu na prawo jazdy mamy obowiązek znajomości wszystkich gestów, po latach ta wiedza może się zacierać. Zaskoczeni nową sytuacją na drodze kierowcy często mają problem z rozszyfrowaniem tych niewerbalnych przekazów, a to w konsekwencji prowadzi do zaburzeń płynności ruchu lub nawet do kolizji i to na oczach przedstawiciela drogówki.
O czym bezwzględnie należy pamiętać, to hierarchia znaków i sygnałów drogowych. Najważniejszą jest zawsze osoba kierująca ruchem. Jeżeli widzisz na skrzyżowaniu policjanta, który jest w trakcie realizacji tego zadania, powinieneś stosować się do jego sygnałów, nawet jeśli każe Ci przejechać na czerwonym świetle. W kwestii pierwszeństwa słuchasz wówczas wyłącznie jego, a sygnalizacja przestaje Cię obowiązywać. Wciąż jednak musisz respektować inne znaki drogowe typu: zakaz wjazdu, zakaz skrętu itp. Kolejne w hierarchii po policjancie i sygnalizacji są znaki pionowe, poziome oraz inne przepisy regulujące poruszanie się po drogach.
Warto czasem odświeżyć znajomość sygnałów osoby kierującej ruchem. Może mieć to wpływ na bezpieczeństwo Twoje oraz innych użytkowników drogi, a także uchronić Cię przed mandatem. Gdyby wszyscy kierowcy mieli pewność, że wiedzą jak się zachować, gdy na skrzyżowaniu stoi policjant, z pewnością ruch na drogach w takich wyjątkowych sytuacjach byłby płynniejszy.
Dodaj komentarz