Jakie są zalety stosowanie plomb transportowych? Dlaczego je stosujemy?
Plomba jest nierozłącznym partnerem większości transportów. Może być plastikowa, metalowa, linkowa czy też naklejkowa. Zastosowanie każdej z nich jest zawsze to samo, bądź określone przez firmę zlecającą przewóz / klienta.
Zdecydowanie pozwoli nam zabezpieczyć się przed nielegalnymi imigrantami. Jeśli kierowca podczas każdego dłuższego postoju sprawdza numer plomby (a powinien robić to w miejscach narażonych na “desant nieproszonych gości”) może poczuć się zaalarmowany, gdy ta zostanie zniszczona, podmieniona.
Plomba powinna również odstraszyć potencjalnych złodziei, ale jest przede wszystkim gwarancją na to, że towar który znajduję w naczepie/kontenerze nie został poddany niepożądanym manipulacjom. Jest ona gwarantem, iż z miejsca nadania dotarł do nas ten sam towar a jeśli już plomba została po drodze zmieniona, odpowiednia informacja uprawnionych do tego osób powinna znajdować się na CMR
W przypadku stwierdzenia uszkodzeń lub braków w towarze wyładowanym z naczepy/kontenera, kierowca powinien żądać od odbiorcy sporządzenia protokołu szkodowego. Protokół taki kierowca zobowiązany jest podpisać z dopisaniem uwagi np: „Towar dostarczyłem w kontenerze zewnętrznie nieuszkodzonym, z nienaruszonymi plombami nadawcy o cechach …”.
Jeśli pobieramy zaplombowaną naczepę / kontener w porcie, musimy upewnić się, że te są należycie oplombowane i numer/numery plomb zgadzają się. Jakakolwiek rozbieżność w numerze plomb powinna zostać natychmiast zgłoszona osobie zarządzającej transportem. Kierowca winien również poprosić w porcie o SEALCHECK – obsługa portu prowadzi wówczas czynności sprawdzające, które mają na celu wyeliminowanie jakichkolwiek podejrzeć o manipulację. Zarządca w tym samym czasie ustala z klientem czy inny numer plomby jest potwierdzony zdarzeniem i kierowca może opuścić terminal ze zmienioną plombą. Nie wolno kierowcy opuszczać terminala bez wyraźnej zgody przełożonych.
Po załadunku towaru u klienta należy również dokładnie sprawdzić oplombowanie kontenera (w większości przypadków plomba dołączona jest do niezbędnej dokumentacji lub plomba założona zostaje przez uprawnione do tego osoby na terenie zakładu.)
Bardzo ważne jest tu przestrzeganie kilku reguł.
ZAŁADUNEK:
towar załadowany -> towar zabezpieczony -> zakładamy plombę -> spisujemy nr plomby na CMR, innej dokumentacji -> dokumenty przy sobie
ROZŁADUNEK:
przyjazd do klienta -> sprawdź plombę i dokumenty -> pozwól klientowi na sprawdzenie plomby i dokumentów -> złam plombę -> rozładunek
POBRANIE W PORCIE (na przykładzie naczepy)
sprawdź czy do pobrania wymagane są dokumenty -> sprawdź plombę i linkę celną -> sprawdź numer plomby na papierach -> OK -> jazda na rozładunek
Jeśli plomba różni się od tej w papierach, kontaktujemy się z klientem, sprawdzamy ubytki, uszkodzenia w towarze, stan naczepy, postępujemy zgodnie z instrukcjami zarządzającego transportem.
Jak prawidłowo zaplombować naczepę?
- Rozwiń linkę celną
- Przeciągnij przez pierścienie przedniego napinacza
- Przeciągnij przez każdy pierścień plandeki
- Przeciągnij przez pierścienie tylnego napinacza
- Przeciągnij przez oba zamki drzwi
- Przewiń linkę celną po zerwaniu plomby
Procedury dotyczące plomb, ich zakładania, zrywania etc są różne w wielu firmach aczkolwiek cel ich stosowania zasadniczo zostaje bez zmian.
Plombę mogą zerwać jedynie uprawnione do tego służby np Służba Celna bądź Policja+Służba Celna, firmy promowe, pracownicy portu (w uzasadnionych przypadkach)
Kierowca w żadnym razie nie może sam decydować o zerwaniu plomby.
Od kilkunastu lat zajmuję się dobieraniem optymalnych rozwiązań plombujących dla transportu i logistyki i cały czas widzę, że plomby zabezpieczające są traktowane jako “zło konieczne” a tymczasem jest to doskonałe rozwiązanie informujące o próbie nieuprawnionego dostępu do ładunku.
W 100% zgadzam się z Panem Grzegorzem. Plomby zabezpieczające ludzie używają tylko gdy wiedzą, że będzie kontrola, ale już nie myślą o tym by zabezpieczać transport przed złodziejami.