Przedstawiciele Parlamentu Europejskiego i państw Unii Europejskiej porozumieli się w sprawie nowego systemu etykietowania opon samochodowych. Celem jest zwiększenie świadomości konsumentów, oszczędności paliwa, poprawa bezpieczeństwa i zmniejszanie hałasu.
Testy nowych etykiet
Zgodnie z nowymi przepisami etykiety będą musiały wskazywać zużycie paliwa, przyczepność na mokrej nawierzchni i zewnętrzny hałas toczenia. Informacje na temat wydajności na śniegu i lodzie mogą być również zawarte na etykiecie ze znakami graficznymi. W przyszłości mogą być dodane też informacje dotyczące szacowanego przebiegu opony i ścierania. Stać się ma to, gdy dostępna będzie odpowiednia metoda testowa.
Etykiety ważne dla wszystkich
Nowe prawo przewiduje, że etykiety muszą być wyraźnie widoczne dla konsumentów, pokazywane we wszystkich sytuacjach, w których sprzedawane są opony, w tym przez internet. Mają też zawierać kod QR dla łatwego skanowania.
Walka o kondycję środowiska
Celem nowej regulacji, która musi jeszcze zostać formalnie przyjęta, jest zwiększenie świadomości konsumentów i poprawa współczynników dotyczących środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa. Ścieranie opon podczas użytkowania jest źródłem szkodliwych mikrotworzyw sztucznych.
Nowy system dla pojazdów ciężarowych
Nowy system etykietowania ma mieć również zastosowanie do pojazdów ciężarowych (tak zwane opony C3), które teraz nie są objęte unijnymi wymogami w tej sprawie. Przewóz towarów odpowiada za duży procent emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu.
Opony C3 zużywają więcej paliwa i pokonują więcej kilometrów rocznie niż C1 (samochody osobowe) i C2 (lekkie samochody dostawcze), mają większy potencjał pod względem zmniejszenia zużycia paliwa i emisji.- takie jest zdanie przedstawicieli Parlamentu Europejskiego.
Ograniczenie emisji CO2 o 10 mln ton rocznie?
Nieformalne porozumienie zawarte między negocjatorami z PE i fińskiej prezydencji musi jeszcze zostać zatwierdzone przez komisję przemysłu PE i unijnych ambasadorów. Jeżeli przepisy zostaną przyjęte, nowe reguły będą miały zastosowanie od 1 maja 2021 r. Według PE nowy system etykietowania mógłby doprowadzić do ograniczenia emisji CO2 o 10 milionów ton rocznie.
Czytaj więcej:
Zakaz wjazdu ciężarówek do europejskich miast
Wymagania dotyczące opon zimowych w Szwecji
Wszystko, co powinieneś wiedzieć o oponach
Niemcy: Nowe przepisy dotyczące opon zimowych
Na podstawie: wnp.pl
Ciekawe na ile te oznaczenia mają odzwierciedlenie w rzeczywistości. Ja już różne opony eksperymentowałem i przyznam, że markowe opony znanej firmy na B.. i M… dały ciała. Najnormalniej w świecie się rozwarstwiały. Kupno o połowę tańszych opon chińskiego pochodzenia rozwiązał problem.