Jak zapobiegać przegrzaniu silnika?

Jak zapobiegać przegrzaniu silnika?

Lato 2018 w Polsce jest wyjątkowo upalne. Wysokie temperatury nie ustępują, dając się we znaki kierowcom, a także samym pojazdom.  Podczas upałów cierpi cały układ chłodzenia samochodu. Jak zapobiegać przegrzaniu silnika?

Jak rozpoznać przegrzanie silnika?

Buchająca para spod maski to często znak, że upały bezlitośnie zweryfikowały układ chłodzenia naszego samochodu. Głównym objawem przegrzewania się silnika jest wychylenie się wskazówki temperatury cieczy w stronę czerwonego pola. Niestety, pojęcie “czerwone pole” w ostatnich czasach staje się względne, ponieważ nie wszystkie wskaźniki w pojazdach mają kolorowe oznaczenia – czasem widać tylko skalę, czasem też zamiast takiego wskaźnika są 2 kontrolki –  granatowa (silnik zimny) i czerwona (silnik przegrzewa się).

Przegrzewaniu się silnika mogą towarzyszyć także inne objawy: zaburzenia w pracy ogrzewania wnętrza (wieje tylko zimne lub tylko gorące powietrze), zapach płynu chłodniczego w kabinie, a także ponadnormatywnie nabrzmiałe elastyczne przewody układu chłodzenia (można sprawdzić ich stan po zakończeniu jazdy).

 

Dlaczego silnik się przegrzewa?

Przyczyny przegrzania silnika mogą być różne. Przyjrzyjmy się najczęstszym z nich:

1. Nieprawidłowe działanie termostatu

Problematyczne może być działanie termostatu. Gdy termostat zacina się nie pozwala płynowi chłodzącemu przepłynąć do tak zwanego dużego obiegu, czyli do chłodnicy. Płyn krąży tylko wokół bloku silnika i nie mając możliwości chłodzenia zaczyna się gotować w kilka minut po włączeniu silnika. Czasami termostat pozwala tylko na częściowy przepływ i wówczas zagotowanie płynu następuje po dłuższym czasie. Niedomagający termostat trzeba natychmiast wymienić.

2. Czujnik nie włącza wentylatora chłodnicy

Czujnk nie włączający w odpowiednim momencie wentylatora chłodnicy to bardzo częsta usterka instalacji elektrycznej, która prowadzi do przegrzania silnika. Należy pamiętać o odpowiednim naprężeniu paska klinowego, napędzającego pompę płynu chłodzącego.

3. Zbyt niski poziom płynu chłodzącego.

We współczesnych samochodach płyn chłodzący dolewa się wyłącznie do zbiornika wyrównawczego. Na nim są znaki pokazujące minimalny i maksymalny poziom płynu. Uwaga! Nigdy nie sprawdza się poziomu płynu chłodzącego w chłodnicy i nigdy nie dolewa się płynu do chłodnicy. Co więcej, nie wolno odkręcać korka chłodnicy przy gorącym silniku. Pamiętajmy też, by zawsze stosować zalecony instrukcją obsługi płyn chłodzący i nie wlewać do układu chłodzenia zwykłej wody.

Płyn działa antykorozyjnie, zapobiega powstawaniu osadów i konserwuje cały układ chłodzenia.

 

Co można zrobić, gdy dojdzie do przegrzania silnika?

Podstawową rzeczą jest sprawdzenie czy w zbiorniczku wyrównawczym znajduje się płyn chłodniczy. Powolnym ruchem należy odkręcić korek, aż słyszalny będzie charakterystyczny syk. Czekamy do momentu kiedy przestanie syczeć – wtedy korek możemy odkręcić do samego końca. W bardzo powolny sposób za pomocą zwykłej wody uzupełniamy ilość płynu.

Po dolaniu płyny należy uruchomić… ogrzewanie, aby odebrać jak najwięcej ciepła z silnika wykorzystując ogrzewanie samochodu jako dodatkową chłodnicę. Ogrzewanie i nawiew należy ustawić na maksymalne wartości oraz otworzyć szyby w pojeździe. Należy pilnować na wskaźniku temperatury, aby nie przekraczała 110 stopni Celsjusza, a usterkę najlepiej zdiagnozować w warsztacie.

Jeśli uszkodzisz silnik jedynym rozwiązaniem pozostaje zakup części zamiennych albo nowego pojazdu. Można je dostać np. na rynku maszyn ciężkich Tradus.

 

Jak zapobiegać przegrzaniu silnika?

Przede wszystkim należy regularnie wykonywać przeglądy techniczne i obserwować bacznie działanie naszego pojazdu. Jak polepszyć działanie układu chłodzenia?

Czasem wystarczą drobne sposoby, takie jak usunięcie zanieczyszczeń z żeberek chłodnicy. Czyszczenie można wykonać na dwa sposoby – pierwszy to przedmuchanie chłodnicy, pamiętając aby zawsze robić to od wewnątrz, czyli od strony silnika, drugi to po prostu jej przepłukanie. Najpewniejsze będzie jednak zastosowanie… obu sposobów po kolei. Zawsze jednak starajmy się nie uszkodzić żeber chłodnicy ani innych elementów. Jeżeli jednak uszkodzimy blaszki, bądź zwyczajnie były już wcześniej uszkodzone, pogięte, możemy je delikatnie naprostować zachowując przy tym jednak ostrożność.

Sporo ciepła podczas pracy silnika odbiera olej silnikowy, a ten oddaje ciepło miedzy innymi przez miskę silnikową (bądź chodnicę oleju). Dlatego warto też przed falą upałów porządnie wyczyścić oba te elementy.

Dobrze jest mieć też w samochodzie trzy niezbędne płyny – płyn chłodniczy, olej silnikowy, a nawet wodę destylowaną (do awaryjnego uzupełnienia akumulatora).

 

Na podstawie: motofakty.pl, moto.wp.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.