Jak sobie radzić z problemami z płatnościami w branży TSL

Źródło: pxhere, domena publiczna

Nie od dziś wiadomo, że standardowym terminem płatności transporcie jest 45 dni, pewnie dlatego taką dużą popularnością cieszy się usługa SKONTa, czyli przyspieszenie płatności w zamian za potrącenie kilku procent. Co jednak kiedy ten termin wynosi 60 dni albo 120 dni? Zdarza się że duże firmy wymuszają na przewoźnikach niekorzystne dla niech warunki współpracy, mówią krótko – albo pracujesz na naszych zasadach albo wcale. Sytuację ma nieco poprawić ustawa o statusie dużej firmy, która ma uniemożliwić nakładanie takich terminów płatności, jak będzie,  czas zweryfikuje.

Wydłużony termin to tylko jedne z problemów, zdarzają się firmy które nie płacą w ogóle, a przecież usługa została już wykonana i przewoźnik poniósł koszty. Są też firmy które celowo zastawiają „pułapki”, żeby tylko znaleźć pretekst żeby nie zapłacić pełnej kwoty czy nie zapłacić w terminie. Jak sobie z tym radzić?

 

Sprawdź czy na pewno chcesz współpracować z tą konkretną firmą

Pierwsze i najważniejsze to staranne rozeznanie z kim zamierzamy współpracować. Weryfikacja pod kątem rzetelności i wiarygodności płatniczej jest kluczowa. Duże znaczenie ma państwo siedziby firmy z którą chcemy współpracować, ale generalnie można sprawdzić kondycję firmy poprzez:

  • sprawdzenia na stronie komisji Europejskiej czy firma jest czynnym płatnikiem VATu
  • sprawdzenie danych o firmie na rządowych stronach internetowych
  • analizę raportów z wywiadowni gospodarczych
  • sprawdzenie na dostępnych giełdach albo platformach transportowych istotnych informacji, np. jak długo spedycja jest na rynku, jak duże ma zatrudnienie, kapitał, powiązania kapitałowe.
  • na niektórych giełdach można zapoznać się z ocenami innych firm, także pod kątem terminowości spłat faktur.
  • z pomocą przychodzą też często informacje dostępne w zwykłej wyszukiwarce internetowej (np. o długach firm na giełdach wierzytelności) lub w przypadku krajowych firm w rejestrze długów (np. KRD).
  • Jeśli współpraca ze spedycja jest wznawiana po upływie jakiegoś czasu – przydatne są informacje o dotychczasowej historii płatniczej.

 Ustalenie szczegółowych warunków współpracy

W następnej kolejności – w momencie nawiązywania współpracy ważne jest jak najdokładniejsze i szczegółowe ustalenie obok kwestii stricte związanych z transportem – pozostałych warunków współpracy tj. wymogów, sposobu i formy obiegu dokumentów, zasad i terminów płatności. Ważne jest by dokładnie sprawdzić zapisy zleceń, wychwycenie zapisów niekorzystnych, haczyków, furtek, pretekstów do dalszego odroczenia płatności lub wprost do obniżenia ustalonej ceny o kary umowne/obciążenia – praktyki takie są często stosowane przez firmy w sposób zamierzony.

Należy analizować proponowany termin płatności – i eliminować zapisy, które go potencjalnie wydłużają. Przykładowo brak wymaganego numeru na fakturze może odwlec przelew o kolejne dni lub tygodnie. Podobnie niedostarczenie faktury lub dokumentów w ściśle określony sposób.

Uwzględnić zwyczaje płatnicze w różnych krajach

Istotne jest też uwzględnianie specyficznych zwyczajów płatniczych w różnych krajach, np. powszechne w Wielkiej Brytanii płatności dokonywane wyłącznie na podstawie przesyłanych przez przewoźnika „statementów” (zestawień faktur) lub powszechne w Niemczech czy Austrii płacenie na podstawie „Gutschriftów” (not kredytowych). Ze szczególną ostrożnością należy współpracować ze spedycjami z Włoch lub Hiszpanii, gdzie podejście do terminowości jest z zasady swobodniejsze. Warto więc dochować staranności by nie dać byle pretekstu do odroczenia płatności.

To oczywiście z pewnością nie są wszystkie sposoby jak rodzić sobie z problematycznymi płatnościami w transporcie, mamy jednak nadzieję, że znacząco pomogą przy ocenie potencjalnych firm do współpracy.  A jakie są Wasze sposoby?

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.