Każdy przedsiębiorca, który decyduje się na prowadzenie firmy transportowej, przed rozpoczęciem działalności, musi zdobyć szereg uprawnień, zezwoleń i innych zaświadczeń. Są to warunki niezbędne do tego, by firma mogła funkcjonować. Wśród tych obligatoryjnych dokumentów znajduje się certyfikat kompetencji zawodowych przewoźników drogowych. Co to jest, jak go uzyskać, z jakimi kosztami i wymaganiami należy się w związku z nim zmierzyć?
Co to jest certyfikat kompetencji zawodowych?
To dowód na to, że jesteś osobą odpowiednio przygotowaną do pełnienia obowiązków spoczywających na przewoźniku drogowym. Na jego podstawie otrzymasz licencję na prowadzenie przedsiębiorstwa transportowego.
Przygotowanie do zdobycia certyfikatu obejmuje szeroką wiedzę merytoryczną oraz umiejętności związane funkcjonowaniem branży TSL.
Od kogo wymagany jest certyfikat?
Certyfikat kompetencji zawodowych musi posiadać co najmniej jedna z osób zarządzających firmą, czyli prezes, udziałowiec lub przedsiębiorca. Furtką w sytuacji, gdy nikt z powyższych nie może się pochwalić tym dokumentem, jest zatrudnienie posiadającej go osoby, która będzie odpowiedzialna za zarządzanie transportem. Do jej obowiązków powinny wówczas należeć: przydzielanie ładunków, utrzymanie floty, kontrola dokumentów przewozowych, zawieranie umów, a także sprawowanie pieczy nad dokumentacją związaną z bezpieczeństwem. Szczegóły roli takiego pracownika w firmie muszą być wyraźnie wskazane w umowie.
Istotnym jest, że manager transportu może współpracować jednocześnie maksymalnie z 4 przedsiębiorstwami. Jest to regulowane rozporządzeniem (WE) Nr 1071/2009. Flota zaś, którą zarządza, nie może przekraczać 50 samochodów ciężarowych.
Jak uzyskać certyfikat kompetencji zawodowych?
Dokument ten jest wydawany na podstawie pozytywnie zaliczonego egzaminu organizowanego przez Instytut Transportu Samochodowego. Można wcześniej przejść odpowiednie szkolenie, jednak nie jest ono obowiązkowe. Aby przystąpić do egzaminu, należy złożyć wniosek o wydanie certyfikatu do ITS w Warszawie.
W skład egzaminu wchodzą dwa testy, teoretyczny i praktyczny, z których każdy trwa po 2 h zegarowe. Część teoretyczna obejmuje 64 pytania. Egzamin praktyczny to dwa zadania z treścią, dotyczące przykładowych sytuacji, z jakimi zetknie się przewoźnik. Mogą to być kwestie rozliczenia podatku, wyliczenia stawki ubezpieczeniowej, czy czasu, jaki zajmie kierowcy pokonanie pewnego ciągu tras z uwzględnieniem wszelkich przepisów. Odpowiedzi i wyliczenia należy właściwie uzasadnić, celem udokumentowania właściwego toku myślenia.
Aby zdać egzamin, należy uzyskać w sumie minimum 60% punktów z obu testów, przy czym każdy z nich musi być zaliczony co najmniej na 50%.
Jaki zakres zagadnień obejmuje egzamin?
Testy są na tyle złożone, że koniecznym jest dobre przyswojenie wiedzy z bardzo wielu grup tematycznych. Należą do nich:
- prawo cywilne,
- prawo handlowe,
- prawo pracy,
- prawo podatkowe,
- prawo celne i dewizowe,
- prawo międzynarodowego transportu rzeczy i osób,
- bezpieczeństwo ruchu wraz ze standardami technicznymi pojazdów do przewozu osób i rzeczy,
- organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem,
- rachunkowość i sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstwa.
Komu przysługuje zwolnienie z części teoretycznej?
Są przypadki, w których przewoźnik może zostać częściowo lub całkowicie zwolniony z testu teoretycznego. Dotyczy to absolwentów studiów drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich, bądź też studiów podyplomowych, obejmujących niektóre lub wszystkie z zagadnień rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009. Dyplom ukończenia studiów musi zostać wówczas dołączony do wniosku składanego w ITS.
Ile kosztuje certyfikat kompetencji zawodowych?
Aktualnie jest to koszt 800 zł. Składa się na niego 500 zł za egzamin i 300 zł za wydanie dokumentu. W przypadku częściowego zwolnienia obowiązuje zniżka w wysokości 50 zł za każdy moduł, który zostanie pominięty. Osoby całkowicie zwolnione z egzaminu zapłacą jedynie za przygotowanie certyfikatu.
W sytuacji, gdy egzamin nie zostanie zaliczony, można przystąpić do niego jeszcze raz, po uprzednim złożeniu wniosku o egzamin poprawkowy. Koniecznym jest również ponowne uiszczenie opłaty w wysokości 500 zł. Za wydanie dokumentu płacisz tylko raz.
W razie jakichkolwiek niejasności możesz kierować swoje pytania drogą telefoniczną lub mailową do Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie. Na stronie ITS znajdziesz daty najbliższych egzaminów. By przystąpić do testu w konkretnym terminie, należy złożyć wniosek co najmniej 14 dni wcześniej. Pamiętaj, że ilość miejsc na egzaminie jest ograniczona.
Warto pomyśleć o zrobieniu kursów i uzyskaniu certyfikatu, ponieważ otwiera nam to możliwości na zdobycie lepszej pracy i rozwój. Jeżeli ktoś czuje się dobrze np. jako kierowca powinien jak najbardziej pójść w tym kierunku.
Certyfikat kompetencji zawodowych jest podstawą, bez tego firma nie może funkcjonować. Należy pamiętać, że jednak w tak dynamicznej branży cały czas trzeba się doszkalać, śledzić rynek. Ja cały czas uczę się na własną rękę, kończyłem też na WSKZ-ecie podyplomówkę z transportu i spedycji – certyfikat kompetencji zawodowych w drogowym transporcie
“Istotnym jest, że manager transportu może współpracować jednocześnie maksymalnie z 4 przedsiębiorstwami. Jest to regulowane rozporządzeniem (WE) Nr 1071/2009. Flota zaś, którą zarządza, nie może przekraczać 50 samochodów ciężarowych.” – ograniczenie dotyczy przypadku kiedy jest się zatrudnionym na umowę zlecenie. W przypadku umowy o pracę na część etatu można to obejść. Osobiście znam osoby, które mają ponad 20 firm pod sobą 🙂
@Pracowania Test, kierowcom CKZ nie jest do szczęścia potrzebny, chyba że planują założenie własnej firmy transportowej 🙂 Przede wszystkim w CKZ powinien być wyposażony każdy pracownik, który odpowiada za planowanie czasu pracy, grafików czy rozliczeń lub zakres jego obowiązków wpisuje się w szeroko ujęte zarządzanie operacjami transportowymi. To oczywiście w teorii, bo w praktyce wymagany jest tylko jeden CKZ na firmę w celu uzyskania licencji transportowej lub zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego 🙂 Pozdrawiamy!