Autonomiczne ciężarówki – przyszłość to dziś

Źródło: eutruckplatooning.com

Krótki czas dostaw, niskie zużycie paliwa, transport bez przerw a przede wszystkim brak zagrożeń na trasie – oto cele, do których osiągnięcia dąży każdy przewoźnik. Czy autonomiczne ciężarówki podołają wyzwaniom przyszłości?

Z roku na rok przybywa technologii oraz nowatorskich rozwiązań na rynku transportowym. Inżynierowie gigantów sektora motoryzacyjnego od dłuższego czasu pracują nad skonstruowaniem w pełni autonomicznych ciężarówek, które za sprawą swej funkcjonalności zaspokoiłyby oczekiwania przewoźników.

Zastąpienie kierowców technologią

Wprowadzenie autonomicznych ciężarówek doprowadziłoby do zastąpienia profesjonalnych kierowców systemem, który miałby za zadanie zarządzać pojazdem podczas transportu towarów. Powyższe rozwiązanie zostało przetestowane w 2016 roku, kiedy to kilka konwojów ciężarówek różnych producentów, pokonało prawie 2 tysiące kilometrów tras europejskich. Nie przeszkodził fakt, że pojazdy wystartowały z innych miejscowości. Po utworzeniu łańcuchów, ciężarówki dostosowały się ( poprzez Wi-Fi) do prędkości i trasy wyznaczanej przez czołowy pojazd. Test zakończył się sukcesem, zaś analiza przebiegu doprowadziła do kilku wniosków.

Oszczędność

Zastąpienie kierowców systemem nie tylko spowoduje obniżenie kosztów transportu o wartość wynagrodzenia, ale zapewni stałą prędkość pojazdu na poziomie, który pozwala oszczędzić podczas jazdy. Kierowcom niełatwo jest utrzymać stały poziom prędkości, szczególnie, gdy ciąży nad nimi presja czasu.

Warto podkreślić, że ceny produktów przemysłowych i sklepowych są w dużej mierze związane z kosztami transportu, dlatego też zmniejszenie wydatków powinno przełożyć się na obniżenie tych cen.

Bezpieczeństwo

Samopoczucie kierowcy, które odgrywa istotną rolę na trasie, jest w dużej mierze zależne od m.in: ciśnienia, stopnia zmęczenia czy życia prywatnego. Zgodnie z założeniami, zastosowanie autonomicznego systemu ma doprowadzić do zmniejszenia ilości wypadków na drodze.

W zeszłorocznym eksperymencie wszystkie ciężarówki przebyły wyznaczoną trasę bezproblemowo, co nasuwa wniosek, iż w obszarze bezpieczeństwa nie powinny mieć żadnych problemów.

Ciągły ruch i niezależność od prawa

Nowoczesne ciężarówki będą w stanie przewozić ładunki 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu, ponieważ w przeciwieństwie do kierowców, system nie potrzebuje odpoczynku ani snu. Niezależność znajdzie również zastosowanie w wybranych gałęziach prawa, które regulują maksymalny czas pracy oraz częstotliwość i długość przerw transportowców.

Wszystko ładnie i pięknie, ale…

Koncepcja wdrożenia autonomicznych pojazdów budzi wątpliwości i pomimo zalet, nie wolno ich lekceważyć.

Pierwszym i najważniejszym czynnikiem budzącym niepewność jest zastąpienie kierowców programem. Powyższe działanie doprowadziłoby do znacznego wzrostu bezrobocia wśród kierowców. Co więcej, każdy system posiada luki i słabości, których wyeliminowanie nie zawsze jest możliwe, przez co przewóz może ucierpieć wskutek błędu systemu a w najgorszym scenariuszu – może dojść do tragedii drogowej z udziałem całego konwoju.

Warto zaznaczyć, że w niespodziewanych sytuacjach drogowych jak i nerwowych momentach, kierowca często wychodzi z akcji bezproblemowo – dzięki swojemu doświadczeniu oraz za sprawą instynktu jest w stanie przeciwdziałać zagrożeniu. System, nawet najlepiej zaprogramowany, nigdy nie będzie posiadał tych atutów.

Po drugie, technologie i nowatorskie rozwiązania zastosowane w transporcie nie należą do najtańszych. Wielu specjalistów zastanawia się, czy w ostateczności zakup oraz używanie nowych ciężarówek się opłaci.

Na koniec należy przypomnieć, iż pojazdy wyposażone w systemy pokładowe oraz układy elektroniczno-telekomunikacyjne są podatne na ataki ze strony hakerów. Naukowcy nieraz udowodnili, iż odnalezienie luk systemowych oraz zapanowanie nad pojazdem przez osoby trzecie jest możliwe ( więcej informacji o cyberatakach samochodowych już niedługo!)

Co dalej?

W świetle nowych technologii postęp jest nieunikniony. Na obecną chwilę autonomiczne pojazdy nie stanowią konkurencji dla zwykłych ciężarówek i pomimo testów zakończonych sukcesem, jeszcze dużo czasu minie, aż zdominują sektor transportowy. Zanim jednak do tego dojdzie, warto zadać sobie pytanie, czy w każdym przypadku zastąpienie człowieka systemem jest dobrym wyjściem…
Źródło: telematicworld.com, polskieradio.pl, eutruckplatooning.com

2 Komentarze

  1. Z jednej strony takie rozwiązanie jest bardzo korzystne. Ale z drugiej strony wiele osób straciłoby pracę, zawód kierowcy częściowo wymarłby, no i kwestia szybkiego podejmowania decyzji. Maszyna nie jest w stanie zrobić tyle co człowiek 🙂

  2. Totalnie bez sensu, komputer nigdy nie zrobi za kółkiem tyle co doświadczony kierowca. Mam nadzieję że takie rozwiązania nie staną się powszechne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.