Said to contain

Co oznacza sformułowanie “SAID TO CONTAIN”?

W transporcie (said to contain jest częstym elementem Bill of Lading) jest to sformułowanie, którego używa przewoźnik potwierdzając odbiór określonej ilości opakowań, nie znając jednocześnie właściwego charakteru, ilości, wartości i zawartości tych opakowań. Stosowanie tego z pozoru prostego zwrotu, który w łańcuchu dostaw bardzo często pojawia się na B/L, CMR i innych dokumentach transportowych, jest niezmiernie ważny z punktu widzenia przewoźnika, gdyż w razie roszczeń ubezpieczeniowych, odpowiedzialność przewoźnika (w zależności od rodzaju międzynarodowej konwencji obowiązującej jak np Reguły Hasko-Visbijskie (Haguve-Visby) lub Reguły Hamburskie) może być ograniczona jedynie do ilości opakowań (dla których obowiązuje standardowy wymiar ubezpieczenia) a nie do łącznej wartości roszczenia. “Said to contain” znany jest również jako “Said to weigh” STW. Sformułowanie to często używane jest przez kierowców w transporcie międzynarodowym, którzy podczas załadunku nie mają możliwości przeliczenia towaru.

Nieco inaczej wygląda stosowanie “STC” w shippingu. 

Kiedy dodajemy “STC”, lub “Said to contain”, do opisu towaru, niwelujemy tym samym wszelkie roszczenia co do zawartości szczelnie zamkniętego, zaplombowanego kontenera, otrzymanego przez przewoźnika. Zamiennie możemy również używać sformułowania “SLAC” “Shipper’s Load and Count” które stwierdza, iż towar został załadowany i przeliczony przez nadawcę” 
Nie ważne jakiego sformułowania użyjemy, w każdym z przypadków będziemy odpowiadać jedynie za utratę lub uszkodzenie towaru, jeśli na tego dowód znajdują się inne poza konosamentem z opisem towaru dokumenty z rzeczywista zawartością kontenera. Z punktu widzenia ciężaru dowodu, pomiędzy tymi sformułowaniami nie ma różnicy.

Skrót “SLAC” jest stwierdzeniem, iż nadawca podjął wszelkie możliwe kroki w celu ustalenia zawartości kontenera. NVOC (Non Vessel Operating Carrier) – przewoźnik, który nie dysponuje własnymi statkami a  zabukował kontener jest nadawcą, chyba że za załadunek kontenera odpowiedzialny był jego agent i nie posiadamy wiedzy na temat jego zawartości. Jeśli zawartość kontenera jest różna od tej opisanej, NVOC byłby zobowiązany do odszkodowania na rzecz przewoźnika realizującego transport na ogólnych zasadach prawa. Ponadto, wiele dokumentów przewozowych (np Bill of Lading) zawiera klauzulę, która wymaga na nadawcy gwarancję poprawnego opisu towaru. Jeśli nadawca nie załadował i nie przeliczył dóbr, jest to naruszeniem tejże gwarancji.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.