CMR a brak plomby / zerwanie plomby

Kierowca przewożący towar pod plombą, niezależnie od tego czy przewozi go busem, czy kontenerem, zobowiązany jest do przestrzegania restrykcyjnych reguł w ich stosowaniu.

W porcie, terminalu, u załadowcy, kierowca otrzyma stosowną dokumentację z wpisanym w CMR numerem plomby/plomb.
Co jednak, gdy plomba, z jaką przewozić mamy towar jest różna od tej znajdującej się na CMR lub na pobieranym kontenerze/naczepie?

Jeśli pobieramy kontener: 
W pierwszej kolejności kierowca powinien skontaktować się z dyspozytorem. Często bowiem zdarza się, że rozbieżność w numerze plomby spowodowana jest czynnikiem ludzkim (ktoś niepoprawnie wpisał ją w dokument, niepoprawnie przepisał do systemu, nie wpisał jej wcale, została zamieniona a aktualny jej numer nie został naniesiony ponownie, etc.) Dyspozytor będzie w stanie szybko zweryfikować jej poprawność.
Jeśli pobieramy kontener w porcie/terminalu, na jakąkolwiek rozbieżność dotyczącą plomby musimy mieć dowód ze strony firmy stockującej kontenery. Wówczas kierowca prosi na terminalu o re-check (sealcheck) i nie powinien bez takiego poświadczenia terminala opuszczać.

W drodze:
Obowiązkiem każdego kierowcy jest skrzętne odnotowywanie każdej zmiany dotyczącej plomb na swoim CMR. Jeśli kierowca zaniedba ten obowiązek i plomba nie zostanie uwzględniona na dokumencie, sam kierowca jak i przewoźnik, mogą zostać poniesieni do odpowiedzialności. Jeśli z przyczyn niezależnych od kierowcy plomba musi zostać zerwana, kierowca musi ten fakt odnotować na CMR zanim uda się do miejsca rozładunku. W przeważającej ilości przypadków za zerwanie plomby w drodze odpowiedzialna jest służba celna w wybranym kraju i to właśnie te służby mają prawo, prowadząc czynności sprawdzające, na zerwanie plomby. W takich przypadkach celnicy wręczają (a bynajmniej powinni, bardzo często tego nie robią i trzeba ich o to poprosić) stosowny protokół z kontroli, często również z odpowiednim wpisem w CMR kierowcy. Jeśli jesteśmy kontrolowani przez służby celne, pamiętajmy, że na takim protokole musi znaleźć się cały przebieg kontroli. Jeśli celnicy przeprowadzali kontrolę ładunku wewnątrz kontenera,
naczepy, wszystko to musi być w protokole zapisane. Jeśli otwierają przy tym kartony z towarem, prośmy, żeby zerwane taśmy etc zastąpili swoimi (służba celna w wybranych krajach posiada własne taśmy, które są de facto kolejnym dowodem na to, że do otwarcia kartonu doszło w trakcie kontroli)
Kiedy kontrola przebiega pomyślnie, spisujemy nowy numer plomby na CMR i udajemy się na rozładunek. Rozładowca prawdopodobnie przeliczy cały towar zgodnie z packing listą. Jeśli natomiast stwierdzi braki i zakwestionuje protokół sporządzony przez służbę celną – tę część pozostawiamy dyspozytorowi, zleceniodawcy, armatorowi, prawnikowi. Do odpowiednich służb możemy skierować odwołanie.
Ważne, by ze swojej strony dołożyć wszelkich starań, by w miejscu docelowym nie zakwestionowano zmienionej plomby.

RADA DLA KIEROWCY: Podczas kontroli i zrywania plomby miej przy sobie telefon z możliwością robienia zdjęć lub aparat fotograficzny. Pozwoli to w razie roszczeń i ewentualnych procesów na przedstawienie twardego dowodu w sprawie. Działa to również “motywująco” na celników, którzy lubią sprawiać kierowcom problemy nie sporządzając odpowiednich protokołów.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.