Podstawowym dokumentem wymaganym do odprawy celnej wywozowej (eksportowej) jest:
- Kopia faktury handlowej (najlepiej w jęz. polskim) zawierająca następujące dane:
- nazwę sprzedającego oraz kupującego
- dane odnośnie towaru tj. nazwę towaru, liczbę sztuk/opakowań, wagę brutto/netto
- wartość towaru oraz walutę
- warunki dostawy wg Incoterms
- numer faktury i datę
Przy wszystkich warunkach dostawy (Incoterms) poza EXW, FCA, FOB (tu gdzie eksporter nie pokrywa kosztów za transport poza granice UE), należy podać na fakturze, jaka jest wartość transportu w całej wartości faktury z uwzględnieniem podziału kosztu transportu na odcinek krajowy i zagranicznym.
Przykład zapisu:
Warunki dostawy CFR Shanghai
Wartość towaru: $20 000
Koszt transportu: $1000 (Bydgoszcz –> Gdynia=$400, Gdynia –> Shanghai=$600)
Całkowita wartość faktury: $21 000
Powyższe wynika z tego, iż agent celny w deklaracji eksportowej musi podać wartość towaru na granicy kraju wywozu (tu Gdynia), zatem odlicza wartość odcinka zagranicznego (tutaj Gdynia –>Shanghai=$600) od całkowitej wartości faktury ($21 000 – $600). Wartość towaru na granicy jest z kolei związana z wartością, od jakiej eksporter będzie mógł odliczyć sobie VAT.
- Opcjonalnie kopia packing list/specyfikacja (jeśli na fakturze nie ma podanej np. liczby opakowań, wagi brutto/netto towaru)
- Dodatkowe dokumenty takie jak np. deklaracja producenta towaru (jeśli jest potrzeba wystawienia świadectwa przewozowego EUR.1). Rodzaj dodatkowych dokumentów/oświadczeń zależy też od rodzaju towaru. Może być wymagane np. świadectwo weterynaryjne, fitosanitarne itp.
(ECS – System Kontroli Eksportu)
Aby dokonać odprawy w imieniu eksportera, agencja celna będzie potrzebowała:
- upoważnienie do odprawy celnej (w oryginale),
- kopię KRS, NIP, REGON,
- numer EORI.
W praktyce i bez podawania wszystkich szczegółów dotyczących komunikatów wysyłanych pomiędzy urzędami celnymi wywozu i wyprowadzenia, odprawa eksportowa w systemie ECS wygląda następująco.
- Agencja celna (działająca w imieniu eksportera/ tutaj w przykładzie zakładamy, że ma swoją siedzibę blisko miejsca załadunku towaru np. w Warszawie) zgłasza towar do procedury wywozu,
- Urząd celny wywozu (mający siedzibę również w Warszawie) przyjmuje zgłoszenie wywozowe i przesyła zwrotnie do agencji celnej MRN – numer ewidencyjny operacji wywozowej (Movement Reference Number),
- towary po kontroli (celnik może chcieć fizycznie obejrzeć towar w kontenerze) są zwalniane do procedury wywozu i jednocześnie generowany jest Wywozowy Dokument Towarzyszący tzw. EAD – export accompanying document (drukowany w urzędzie celnym wywozu – tutaj w Warszawie),
- kierowca otrzymuje Wywozowy Dokument Towarzyszący i udaje się z nim do urzędu celnego wyprowadzenia (w naszym przykładzie do portu Gdynia, gdzie składa załadowany kontener),
- urząd celny wyprowadzenia (tu Gdynia) udziela zgody na opuszczenie przez towar obszaru celnego Wspólnoty (tutaj Polski) i zwalnia kontener w systemie (gdyby uznał, że jest jakiś błąd w odprawie, jaka została dokonana w Warszawie, lub np. chce dokonać rewizji towaru, wtedy nałoży na kontener (też w systemie) tzw. „stopkę”, która zostanie zdjęta po rewizji kontenera i wyjaśnieniu wszelkich wątpliwości/ewentualnych nieprawidłowości. Zazwyczaj dopilnowaniem wyjaśnienia i zakończenia tej sytuacji zajmuje się spedytor/przewoźnik, który dba o sprawny przebieg całego procesu transportowego/celnego,
- po faktycznym wyprowadzeniu towaru poza granice Wspólnoty (czyli tutaj po wypłynięciu kontenera na statku z portu Gdynia), urząd celny wyprowadzenia (tu Gdynia) zamyka eksport, a agencja celna dokonująca odprawy celnej (tu Warszawa) wysyła do eksportera komunikat potwierdzający wyprowadzenie towarów (IE599). Jest to elektroniczny komunikat, który zastąpił kartę 3 SAD, obowiązującą przed wprowadzeniem systemu ECS.
Artykuł jest bardzo pomocny. Zawiera dużo, ważnych szczegółów. Bardzo dziękuję.
Dzien dobry
Eksportuje towar na warunkach FOB Gdynia. Czy muszę podawać agencji koszty transportu na terenie PL?
Dzień Dobry,
Nie, nie musi Pani podawać. Ponieważ zgodnie z interpretacją Głównego Urzędu Statystycznego w kwestii wartości statystycznej przy wywozie:
Wartość towaru na bazie FOB, czyli w chwili i miejscu, w którym opuszcza on statystyczne terytorium Polski. Oblicza się ją na bazie wartości fakturowej, lub (przypadku innych rodzajów transakcji niż kupno/sprzedaż) na bazie wartości, która byłaby zafakturowana w przypadku dowolnej transakcji o kodzie 11. Obliczając wartość statystyczną należy wartość fakturową skorygować tak, by uwzględnić koszty dotyczące tej części przewozu, która odbywa się na polskim terytorium statystycznym. Należy wiec wziąć pod uwagę następujące koszty w stopniu, w jakim dotyczyły przewozu towaru do granicy Polski: koszty opakowania, opłaty transportowe, opłaty za dokowanie ,opłaty za załadunek na środki transportu i magazynowanie ,wszelkie inne koszty, zyski i wydatki (również ubezpieczenia i prowizje), powstałe do miejsca przekroczenia granicy polskiego obszaru statystycznego (dostawy na pokład statku lub samolotu). Jeśli wartość fakturowa zawiera wyodrębnione koszty frachtu i ubezpieczenia poniesione poza polskim obszarem statystycznym, to kosztów tych nie należy uwzględniać przy kalkulacji wartości statystycznej. Jeśli warunki dostawy, na których została zawarta transakcja odpowiadają warunkom EXW, FCA, i FAS z podaną miejscowością Polską, to można przyjąć, że są one równoważne z FOB.