Aby nie zastanawiać się, jakie ustawienia radia są właściwe w danym kraju, warto wybrać model multisystemowy, z możliwością przełączania na standard obowiązujący w konkretnym państwie.
System polski i europejski
W Polsce kanały CB są strojone o 5 kHz (pół kanału) niżej niż w pozostałej części Europy. Przekraczając granicę należałoby przełączyć radio (jeżeli jest multisystemowe) z trybu “PL” w tryb “EU” lub “EC”. Inaczej będzie się zakłócać sąsiednie kanały.
U nas 19., za granicą 28.
O ile w Polsce kanałem drogowym jest 19., o tyle za granicą Polacy porozumiewają się zwykle na kanale 28.
Uwaga na Austrię!
W Austrii zabronione jest korzystanie z radia multisystemowego lub pracującego w polskim systemie. Najlepiej w ogóle nie korzystać tam z CB.
Potrzebne pozwolenie
W Bułgarii, Chorwacji, na Cyprze, w Hiszpanii, Irlandii, Macedonii, na Malcie, w Rosji, Serbii, Słowenii, Szwajcarii, Szwecji i Turcji potrzebne jest zezwolenie na CB.
Zabronione w ogóle!
W Rumunii i Irlandii Płn. nie wolno korzystać z CB.
Wiele osób wyruszając w dalekie trasy korzysta z CB radia. Pozwala nam ono na komunikację z innymi użytkownikami, w celu znalezienia najlepszej trasy jaką mamy się poruszać, by szybko i bezproblemowo dotrzeć do celu. CB radio może mieć każdy, ponieważ nie ma konieczności posiadania licencji krótkofalarskiej – nadawczej.
CB Radio jest więc sposobem komunikacji radiowej pomiędzy osobami prywatnymi.
W Polsce radiotelefony CB muszą spełniać następujące wymogi techniczne :
- zakres pracy 26,960 MHz do 27,405 MHz w obrębie których mieści się 40 kanałów w tzw.”0″
- modulacje AM , FM i SSB (USB i LSB czyli tzw. wstęga górna i dolna
- moc wyjściowa 4 W dla FM i AM oraz 12 W dla SSB
W praktyce, w naszym kraju najczęściej rozmawiamy w modulacji AM.
Oto tłumaczenia przydatnych skrótów, często używanych przez użytkowników CB radia:
- ADR – umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych. Na aucie widnieje wtedy pomarańczowa tablica
- AETR – konwencją europejska dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe. Określa czas pracy jej rejestr, wymagany wiek itp.
- ATP – umowa o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych
- Buda – potoczne określenie szoferki
- Cabover – ciężarówka z silnikiem pod kabiną
- CB – (CB-radio) źródło łączności w trasie
- Ciężarówka – pojazd powyżej 3,5 tony
- CMR – międzynarodowy list przewozowy
- Conventional – ciężarówka z silnikiem przed kabiną
- Cysterka – (beczka) pojazd przeznaczony do przewozu substacji płynnych
- Firanka – potoczne określenie naczepy kurtynowej
- Gołębnik – miejsce do spania zlokalizowane nad kabina
- Gruszka – mikrofon od CB
- ITD (zieloni,krokodyle) – Inspekcja Transportu Drogowego. Inspekcja przeznaczona do kontroli kierowców
- Patelka – wywrotka
- Koń – inne określenie na ciągnik siodłowy
- Myjka – miejsce do gruntownego mycia auta
- Paleciarz – kierowca wracający bez ladunku
- Pompiarz – pracownik stacji paliw
- Suszarka – zabawka federalnych, przez która nie jeden kierowca dostał mandat za przekroczenie prędkości
- Szmata – potoczne określenie naczepy obleczonej plandeką
- Tachograf – (tacho) urządzenie rejestrujące czas pracy i prędkość jazdy. Wszystko zapisywane jest na tarczach zmienianych co 24 godziny (w przypadku jednoosobowej obsady). Wymagane ustawowo, podlegające kontroli drogowej i legalizacji
- Tarczki – wykresówki pokazujące jaką prędkością jechaliśmy, kiedy i ile wypoczywaliśmy
- Terminal – to tu odbywa się odprawa celna
- TIR – konwencja celna dotycząca międzynarodowego przewozu ładunków przy użyciu specjalnych dokumentów – tzw. karnetów TIR
- Winieta – karta opłaty za korzystanie z dróg
- ZMPD – Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Najważniejsza organizacja w dziedzinie transportu drogowego
- Solówka – samochód ciężarowy bez przyczepy
- Ekologia – służba celna sprawdzająca paliwo
- Orenżada – Olej opałowy
- Pauza – odpoczynek szofera
- Szofer – kierowca
- Kangur (renifer) – orurowanie auta
- Jupitery – halogeny
- Mobilki – kierowcy
- Dróżka, scieżka – droga
- Miśki, misiaki – policja
- Miśkowóz – radiowóz
- Misiek na hulajnodze – policjant na motorze
- Misiek z okularami – policjant z lornetką
- Lepper – ciągnik rolniczy
- Krawaciarz – mieszkaniec naszej stolicy (Warszawy)
- Ręczniak – ręczne radio CB
- Manik – MAN
- Skakanka – SCANIA
- Renia – Renault
- Tandem – samochód ciężarowy z przyczepą
- Zestaw – ciągnik siodłowy z naczepą
- Poligon – dziurawa, nierówna droga
- Zwężka – zwężenie drogi
- Wahadełko – ruch wahadłowy
- Margines – pobocze
- Aparat, fotograf – fotoradar
- Automat do lodów – kobieta lekkich obyczajów stojąca zazwyczaj przy drodze
- “zielono na bramkach” – bramki przy autostradzie obstawione przez ITD
- “ogólnie czysto ale w okolicach Babic się miśkuje” – w okolicach podanej miejscowości kręci sie Policja
- “szerokości” – szerokiej drogi
- “przyczepności” – szerokiej, miłej drogi
- Rozkręć radyjko – polecenie, by zmniejszyc moc wyciszania szumow, na tyle, by nie bylo słychac szumów ale słychać innych mobilków
- “lewe/prawe oczko” – lewe/prawe światło
- Zrobić oberka na ślimakach – zawrócić na zjazdach, zazwyczaj na autostradzie, drodze szybkiego ruchu, drodze expresowej
- Oszczędności – zaoszczędzony ON do sprzedania
Pamiętajmy o tym, że nasze rozmowy mogą być odsłuchiwane przez wszystkich kierowców zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Przestrzegajmy zatem CB radiowej etykiety i zachowujmy się kulturalnie.
Jakie są podstawowe zasady prowadzenia rozmów przez CB radio?
CB służy do komunikowania się, dlatego nie należy nadawać za jego pośrednictwem muzyki, retransmisji czy reklam. Zawsze też należy upewnić się, czy kanał jest wolny i sprawdzić, czy nasze wywołanie nie przerwie jakiejś łączności. Przyjęto też, że rozmowy w pasmie CB prowadzone są metodą simplex.
Oznacza to, że na jednym kanale w danym momencie może mówić tylko jedna osoba – wyjaśnia Piotr Witkowski z President Electronics Poland.
CB radio posiada w standardowym wydaniu 40 kanałów. Warto pamiętać, że kanałem drogowym, wykorzystywanym niemal na całym świecie przez kierowców, jest kanał 19. Tu zwykle nie prowadzi się dłuższej korespondencji. Podróżujący przekazują sobie informacje na temat utrudnień, korków, niebezpieczeństw na drodze, czy kontrolach policyjnych. Ogólnym kanałem wywoławczym jest z kolei kanał 28. Nie należy na nim rozmawiać. Na tym kanale kierowcy spotykają się, by przejść na inny wolny kanał. Natomiast na kanale 9 można wezwać pomoc i służby ratunkowe.
CB radiowcy przyjęli, że do innych użytkowników CB nie zwraca się per „Pan/Pani”, tylko „kolego/koleżanko”. Aby włączyć się do rozmowy należy zastosować zwrot „BREAK”. Osoby prowadzące rozmowę powinny dość szybko wpuścić „breakującego”, mówiąc: „daj/proszę brek” lub „zaczekaj brek”, jeśli nie mogą w danej chwili przerwać rozmowy.
Na każdym kanale bezwzględne pierwszeństwo mają rozmowy na hasło „RATUNEK”. Obu haseł nie należy jednak nadużywać.
Korzystanie z CB radia może być prawdziwą przyjemnością, pod warunkiem, że wszyscy użytkownicy dostosują się do powszechnie przyjętych, choć często niepisanych, zasad. Korzystanie z pasma CB opiera się w dużej mierze na współpracy kierowców, dlatego tak ważne jest, by sobie wzajemnie nie przeszkadzać.
Pamiętajmy o tym, że nasze rozmowy mogą być odsłuchiwane przez wszystkich kierowców zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Przestrzegajmy zatem CB radiowej etykiety i zachowujmy się kulturalnie. Jakie są podstawowe zasady prowadzenia rozmów przez CB radio?
CB służy do komunikowania się, dlatego nie należy nadawać za jego pośrednictwem muzyki, retransmisji czy reklam. Zawsze też należy upewnić się, czy kanał jest wolny i sprawdzić, czy nasze wywołanie nie przerwie jakiejś łączności. Przyjęto też, że rozmowy w pasmie CB prowadzone są metodą simplex. Oznacza to, że na jednym kanale w danym momencie może mówić tylko jedna osoba.
CB radio posiada w standardowym wydaniu 40 kanałów. Warto pamiętać, że kanałem drogowym, wykorzystywanym niemal na całym świecie przez kierowców, jest kanał 19. Tu zwykle nie prowadzi się dłuższej korespondencji. Podróżujący przekazują sobie informacje na temat utrudnień, korków, niebezpieczeństw na drodze, czy kontrolach policyjnych. Ogólnym kanałem wywoławczym jest z kolei kanał 28. Nie należy na nim rozmawiać. Na tym kanale kierowcy spotykają się, by przejść na inny wolny kanał. Natomiast na kanale 9 można wezwać pomoc i służby ratunkowe.
CB radiowcy przyjęli, że do innych użytkowników CB nie zwraca się per „Pan/Pani”, tylko „kolego/koleżanko”. Aby włączyć się do rozmowy należy zastosować zwrot „BREAK”. Osoby prowadzące rozmowę powinny dość szybko wpuścić „brekującego”, mówiąc: „daj/proszę brek” lub „zaczekaj brek”, jeśli nie mogą w danej chwili przerwać rozmowy.
Na każdym kanale bezwzględne pierwszeństwo mają rozmowy na hasło „RATUNEK”. Obu haseł nie należy jednak nadużywać.
źródło: moto.banzaj.pl , motoryzacja.interia.pl
Dodaj komentarz