Jaki rodzaj zderzenia jest najbardziej niebezpieczny?

Jaki rodzaj zderzenia jest najbardziej niebezpieczny?
zdjęcia: pixabay.com

Wypadki to niestety codzienność na polskich drogach. Niedawno informowaliśmy krótko i zwięźle w infografice, co zrobić, gdy dojdzie do wypadku. Jednym z najgroźniejszych przypadków jest zderzenie samochodu z innym pojazdem lub przeszkodą, które zawsze jest sytuacją ekstremalną dla kierowcy oraz pasażerów. Jaki rodzaj zderzenia jest najbardziej niebezpieczny? Jakie zabezpieczenia przed skutkami zderzeń proponują producenci samochodów?

 

Co najczęściej ulega zniszczeniu?

Od zawsze elementem najbardziej narażonym na zderzenie jest przednia część pojazdu, co jest efektem kierunku jazdy. We współczesnych samochodach w przedniej części nadwozia projektowane są strefy zgniotu, które w przypadku zderzenia czołowego mają działać jak amortyzator – przód samochodu ulega odkształceniu, pochłaniając energię kinetyczną. Z przodu znajdują się także chłodnica, silnik, przegroda oddzielająca komorę silnika od kabiny oraz deska rozdzielcza, które w przypadku zderzenia dodatkowo zabezpieczają obecnych w pojeździe.

 

Lepiej przodem czy bokiem?

Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Skoda tłumaczy, że jeśli musi dojść do zderzenia, bezpieczniejsze jest uderzenie przodem auta, ponieważ wtedy znajdujące się w pojeździe mają szanse odnieść mniejsze obrażenia i uratować swoje życie. Podczas zderzenia czołowego zadziałają pasy z napinaczami pirotechnicznymi i poduszki bezpieczeństwa, które zadziałają w około 0,03 sekundy po zderzeniu.

A co, gdy nastąpi zderzenie bokiem? Bok samochodu jest mniej wytrzymały od jego przedniej części. Konstruktorzy pojazdów dokładają starań, żeby zniwelować skutki bocznej kolizji – w drzwiach montowane są specjalne wzmocnienia, zaś w kabinie boczne poduszki powietrzne i kurtyny boczne. Stosowane są też  specjalne konstrukcje foteli, które mają za zadanie ochronę kierowcy i pasażerów. Pomimo tych zabezpieczeń zderzenie boczne jest dla osób jadących w samochodzie bardziej niebezpieczne od zderzenia czołowego. Zagrożenie jest największe kiedy auto uderza w przeszkodę tą stroną, po której znajdują się pasażerowie i kierowca.

 

Uderzenie w tył pojazdu

Trzecią sytuacją jest uderzenie w tył pojazdu. Większość tego typu kolizji zdarza się w mieście i są one zazwyczaj wynikiem nieuwagi kierowców jadących za uderzonym pojazdem. Należy pamiętać o tym, że również są to niebezpieczne sytuacje, ponieważ tył samochodu praktycznie nie ma stref kontrolowanego zgniotu. Najgroźniejsze zderzenia tylne to takie, kiedy uderzony zostaje stojący samochód, np. wtedy, gdy kierowca czeka na zmianę świateł na skrzyżowaniu. W takiej sytuacji na przeciążenia narażone są kręgi szyjne osób jadących w uderzonym aucie.

Niebezpieczeństwo występuje także z tego powodu, iż w tylnej części samochodu znajduje się zbiornik paliwa i w razie jego uszkodzenia baku może nastąpić wyciek paliwa. Na szczęście we współczesnych autach zbiorniki są zabezpieczone przed większością takich zdarzeń.

 

Przed zakupem pojazdu sprawdź wyniki testów zderzeniowych

Specjaliści radzą, aby przed zakupem samochodu sprawdzić nie tylko jego dane techniczne oraz wyposażenie, ale również wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP. W tych testach samochód uzyskuje od jednej do pięciu gwiazdek, których ilość określa poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów pojazdu. Im wyższa ich ilość tym bezpieczniejszy pojazd.

Ocena samochodów odbywa się w czterech kategoriach. W symulacji zderzenia czołowego testowany samochód uderza 40% swojej przedniej powierzchni w przeszkodę. Pojazd przemieszcza się z prędkością 64 km/h, co ma symulować zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h. W zderzeniu bocznym w bok testowanego pojazdu, od strony i na wysokości kierowcy, uderza wózek z deformowalnym przodem. Wózek przemieszcza się z prędkością 50 km/h. W zderzeniu ze słupem auto uderza z prędkością 29 km/h bokiem, od strony kierowcy w słup.

Celem tego testu jest sprawdzenie ochrony głowy kierowcy oraz klatki piersiowej. Z kolei w teście whiplash wykorzystywany jest tylko fotel z manekinem, jadący po szynach. Jego zadaniem jest sprawdzenie, jaką ochronę kręgosłupa gwarantuje fotel przy uderzeniu w tył pojazdu.

 

Crew Protect Assist

Co więcej, konstruktorzy starają się nie tylko ograniczyć negatywne skutki zderzenia przez odpowiednie zaprojektowanie stref zgniotu. W autach Skody nada bezpieczeństwem pasażerów czuwa również funkcja Crew Protect Assist. Jej zadaniem jest ograniczenie skutków kolizji poprzez zamknięcie szyb (także okna panoramicznego) oraz zaciśnięcie pasów bezpieczeństwa. Funkcja ta działa razem z rozwiniętym systemem Front Assist, który wyposażony jest w funkcję awaryjnego hamowania w mieście i funkcji ochrony pieszych.

 

Na podstawie: motofakty.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.