Pakiet Drogowy aktywnie wchodzi w życie. Są już pierwsze skutki zapowiadanych przez Komisję Europejską zmian. Rozpoczynają się wzmożone kontrole ciężarówek – pierwsze miały miejsce w Belgii, kolejne zapowiadane są w Niemczech.
Tygodniowy odpoczynek kierowców
Jedną z istotnych regulacji wprowadzonych w nowym Pakiecie Drogowym, o którym już pisaliśmy tutaj: https://blogtransportowy.pl/nowy-pakiet-drogowy-wreszcie-zaprezentowany-jakie-przyniesie-zmiany/ jest zapis dotyczący tygodniowego odpoczynku kierowców. W Belgii rozpoczęto kontrolę przestrzegania zakazu odbioru odpoczynków tygodniowych regularnych w kabinie, który został już wcześniej zapisany w art. 8 ust. 8 rozporządzenia 561/2006. Belgijskie służby kontrolne przeprowadziły wzmożone kontrole pojazdów ciężarowych parkujących w okolicach portu Zeebrugge.
Łącznie kontroli poddanych zostało 120 samochodów ciężarowych, z czego 46 nie spełniło wymagań. Całkowita wysokość kar nałożonych na kierowców i firmy transportowe wyniosła 113 tysięcy euro. Co ważne, w niedługim czasie zapowiedziane są podobne kontrole na terenie Niemiec.
Nowe przepisy wcale nie takie nowe
Przypomnijmy, że zakaz odbioru odpoczynków tygodniowych w kabinie dotyczy odpoczynków powyżej 45 godzin w kabinie pojazdu. Należy także wyraźnie podkreślić, że odpoczynek tygodniowy w kabinie pojazdu jest nielegalny już od 2006 r., co wynika z zapisów art. 8 ust. 8 Rozporządzenia 561/2006. W ostatnim czasie, kwestia ta została poruszona w propozycjach dotyczących tzw. Pakietu Drogowego, ogłoszonych 31 maja przez Komisję Europejską i wprowadzanych w życie stopniowo od 1 czerwca. Przedstawiciele organów unijnych zapowiadają, że przepisy mają zostać jeszcze doprecyzowane w zakresie naruszeń odbioru odpoczynku regularnego tygodniowego głównie ze względu na brak ich egzekwowania przez praktycznie wszystkie kraje Unii Europejskiej.
Przepisy nie były respektowane
Do 2015 roku żaden z europejskich krajów nie egzekwował przepisów o odbiorze tygodniowych regularnych odpoczynków. Tak naprawdę dopiero od 2 lat obowiązują sankcje za naruszenie tego przepisu. Jako pierwsze nowe przepisy opracowały i zastosowały Francja i Belgia. Niebawem kary na kierowców i przewoźników zaczną nakładać też Niemcy – trwają prace nad ustanowieniem odpowiedniej kary do taryfikatora oraz nad sposobem kontroli. Pierwsze propozycje wysokości kar to 500 EUR dla kierowcy oraz 1500 EUR dla przedsiębiorcy.
Warto zaznaczyć, że, jak relacjonuje przedstawiciel firmy Inelo, Mateusz Włoch, obecnie kierowca nie musi posiadać żadnego potwierdzenia, że spał poza kabiną pojazdu, więc kary nakładane są tylko w przypadkach wykrycia naruszeń na tzw. „gorącym uczynku”. Dotąd nikt nie respektował omawianego przepisu – przewoźnicy nie uwzględniali zaleceń przy planowaniu trasy. Włoch podkreślił również, że właściciele firm oraz zarządzający transportem powinni stale weryfikować swoją wiedzę i szkolić się w zakresie zmian, by uniknąć niepotrzebnych kar i nieporozumień.
Czas pokaże, jak częste będą kontrole i czy przepisy będą przestrzegane. O wszelkich nowych ustaleniach i skutkach wprowadzenia Pakietu Drogowego na pewno będziemy informować.
Na podstawie: spedycje.pl, elogistyka.pl
Dodaj komentarz