Ustawa o transporcie drogowym – aktualizacja 2018

Ustawa o transporcie drogowym aktualizacja 2018

13 marca 2018 na Posiedzeniu Rady Ministrów przyjęty został projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, który przewiduje lepszy nadzór nad rynkiem usług przewozowych w Polsce. Zakłada on istotne zmiany dotyczące kierowców i przewoźników. Zobacz, czego będzie wymagała od Ciebie ustawa o transporcie drogowym.

Ustawa o transporcie drogowym – po co te zmiany?

Wprowadzone zmiany w ustawie o transporcie drogowym mają na celu przede wszystkim eliminację nieuczciwej konkurencji między przewoźnikami oraz zwiększenie ochrony rynku wewnętrznego przed nieuczciwą konkurencją ze strony przewoźników spoza Unii Europejskiej. Nowa ustawa doprecyzuje ponadto obowiązujące przepisy dotyczące kontroli przestrzegania obowiązków i warunków przewozu drogowego. Polskie prawo zostanie dostosowane do rozwiązań obowiązujących w Unii Europejskiej. Doprecyzowane zostaną również przepisy dotyczące kontroli przewoźników.

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Nowe prawo wejdzie w życie 1 czerwca 2018 r., z wyjątkiem niektórych  przepisów, które zaczną obowiązywać po 3 miesiącach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Co konkretnie się zmieni?

Nowy taryfikator

Przede wszystkim projekt zakłada zmianę taryfikatora naruszeń, między innymi:

  • wzrośnie maksymalna wysokość kary dla osoby zarządzającej transportem do kwoty 5000 zł
  • wzrośnie kara dla przedsiębiorcy nakładana podczas kontroli drogowej, do kwoty 15 000 zł (było 10 000 zł)

Pojawią się kary za naruszenia, za które do tej pory w Polsce ITD nie sankcjonowało, np. za brak wpisu kraju rozpoczęcia/zakończenia pracy w tachografie cyfrowym, czy przekroczenie 10 godzin czasu pracy wykonywanej w porze nocnej.

Pełne zmiany w taryfikatorze można sprawdzić tutaj.

Kategoryzacja naruszeń

Zgodnie z projektem, dokonano kategoryzacji tzw. poważnych naruszeń obowiązków i warunków przewozu drogowego: „najpoważniejsze naruszenia”NN, „bardzo poważne naruszenia”BPN i „poważne naruszenia”PN, co pozwoli na zautomatyzowanie wymiany informacji między Polską a pozostałymi państwami członkowskimi UE, jeśli chodzi o poważne naruszenia przepisów unijnych (i ich kwalifikacji), które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego oraz cofnięcia licencji i zawieszenia wydawania nowych wypisów (przypominamy, że wymóg dobrej reputacji jest niezbędny do wykonywania zawodu przewoźnika drogowego).

Nowe rozwiązania zakładają, że „poważne naruszenie”, „bardzo poważne naruszenie” lub „najpoważniejsze naruszenie” może być popełnione nie tylko przez przewoźnika drogowego i zarządzającego transportem, ale również przez kierowcę. Wszczęcie postępowania w sprawie spełnienia wymogu dobrej reputacji uzależnione będzie od częstotliwości występowania naruszeń.

Transport intermodalny

„Projekt przewiduje, że w przypadku wykonywania transportu intermodalnego (chodzi o przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu) wysyłający będzie musiał sporządzić i przekazać przewoźnikowi drogowemu deklarację, w której prawidłowo określi masę kontenera lub nadwozia wymiennego. Przewoźnik drogowy będzie musiał okazać deklarację na żądanie uprawnionego organu kontroli (np. Inspekcji Transportu Drogowego).”

 

Zmiany będą również obejmowały ustawę o przewozie towarów niebezpiecznych. Ponadto projekt doprecyzowuje obowiązujące przepisy dotyczące kontroli w zakresie przestrzegania obowiązków i warunków przewozu drogowego.

 

 

Na podstawie: koben.pl, 40ton.net, prawodrogowe.pl

 

 

 

 




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.