Tachografy – Co to takiego i jak je używać?

tachografy

Tachograf jest analogowym lub cyfrowym urządzeniem pomiarowym. Jego zadaniem jest rejestrowanie każdego działania pojazdu i kierowcy. Tachograf odnotowuje ilość przejechanych kilometrów, prędkość chwilową, czas prowadzenia auta, okres dyżuru kierowcy, pauzy, innej pracy, a w przypadku tachografu analogowego, również moment otwarcia jego obudowy.

Dlaczego wprowadzono tachografy?

Ich głównym zadaniem jest dbałość zarówno o bezpieczeństwo na drodze, jak i warunki pracy kierowców. Urządzenia te mają na celu minimalizację liczby zdarzeń drogowych spowodowanych przez przemęczonych kierowców, a także ułatwić im rozliczanie się z pracodawcą.

Od 1 maja 2006 r. w pojazdach montuje się wyłącznie tachografy cyfrowe, które zapisują dane na nośniku pamięci. Auta rejestrowane przed tą datą, wciąż mogą stosować wersje analogowe, wyposażone w papierowe tarczki. W razie awarii jednak trzeba przejść już na system cyfrowy.

Kto ma obowiązek używania tachografu?

Zgodnie z Artykułem 3 Rozporządzenia Rady (EWG) urządzenia te muszą być zamontowane we wszystkich samochodach o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, a także w pojazdach do przewozu powyżej 9 osób (wliczając kierowcę).

Rada Unii Europejskiej wraz z Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską ustalając „pakiet mobilności”, zapowiedziały dążenie do tego, by tachografy obowiązywały również w busach o DMC przekraczającej 2,5 t.

Wyłączeni z tej powinności są rolnicy. Nie muszą używać tachografu w ciągnikach rolniczych i leśnych, pojazdach do przewozu zwierząt, odbioru mleka, resztek odzwierzęcych po uboju, a także w pojazdach należących do przedsiębiorstw rolniczych, ogrodniczych, leśnych, rybackich, które transportują rzeczy w promieniu 50 km od stałego miejsca parkowania.

Warto wspomnieć, że majstrowanie przy tachografie, jazda na magnesie, czy inna ingerencja w zapis są surowo karane. Należy się liczyć nawet z pozbawieniem wolności do 5 lat. Wysokie kwoty pieniężne zapłacą także przedsiębiorcy, którzy po roku 2006 zamontowali tacho analogowe.

Jak używać tachografu?

Urządzenie to zdecydowanie nie jest statkiem kosmicznym i nie przysparza większych problemów podczas użytkowania, szczególnie wersje cyfrowe. Co do zasady, im nowszy tachograf, tym łatwiejsza obsługa.

W przypadku wersji analogowej wszystkie informacje o działaniach pojazdu oraz kierowcy odnotowywane są na tarczkach. Każda z nich wymaga opisania, zarówno przed rozpoczęciem pracy, jak i po jej zakończeniu. Muszą się na niej znaleźć: dane kierowcy, numer rejestracyjny pojazdu, data, miejsce rozpoczęcia i zakończenia trasy, stan licznika przy wyjeździe i przy zakończeniu. Brak którejkolwiek pozycji grozi karą finansową. Jeżeli kierowca oddalił się od pojazdu i nie miał możliwości użycia tachografu, wszystkie takie sytuacje powinny zostać rozpisane na rewersie tarczki.

Tachograf cyfrowy zapisuje powyższe dane na wbudowanym nośniku pamięci, a także na karcie kierowcy. Odczyt z karty powinien się odbywać co 28 dni, odczyt z jednostki pojazdowej co 90 dni, poza pewnymi wyjątkami np. na żądanie uprawnionego do kontroli podmiotu, czy w przypadku awarii tachografu. Dane należy przechowywać przez okres 12 miesięcy w taki sposób, by nie mogły ulec uszkodzeniu, ani dostać się w niepowołane ręce.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.