Na październik, Profesor Zdzisław Kordel prognozuje, że średni koszt 1 wozokilometra wyniesie 3,38 zł (0,79 EUR), co oznacza, że koszt jednego kilometra w październiku będzie niższy niż w miesiącu ubiegłym oraz niższy ponad o 9 % w porównaniu kosztu 1 km w 2014 roku*.
Szacunek średniego kosztu jednego wozokilometra w październiku 2015
Jak podaje Profesor Zdzisław Kordel na poziom kosztów w październiku, będą składały się poszczególne zmienne:
– koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych – 1,20 zł (35,4% całkowitego kosztu),
– koszt usług remontowych, napraw i ogumienia – 0,17 zł (4,9% całkowitego kosztu),
– amortyzacja, leasing i inne – 0,36 zł (10,7 % całkowitego kosztu),
-koszt wynagrodzenia i delegacji kierowców wliczając w to ZUS – 0,82 zł (24,2 % całkowitego kosztu),
– koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu – 0,22 zł (6,6% całkowitego kosztu),
-koszt opłat drogowych i promów – 0,48 zł (14,1% całkowitego kosztu),
-pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,14 zł (4,1% całkowitego kosztu).
Kierunki transportu
Rozważając stosunek kosztów w przedsiębiorstwie należy mieć na względzie różnice, które mogą wystąpić ze względu na obierane kierunki transportu. W zależności od tego gdzie i przez jakie państwa wozimy towar, różne będą koszty opłat drogowych i promów a także, w szczególności w dobie MILOGU, różne będą koszty wynagrodzeń i delegacji kierowców.
Dane GUS za 2014 rok
Jak podaje Główny Urząd Statystyczny w raporcie za rok 2014 o zarobkowym transporcie –transportem krajowym przewieźliśmy 78,9 % ton wszystkich towarów. Tym samym transport międzynarodowy stanowił 21,1% przewiezionych towarów. Jednakże rozpatrując zależności w milionach t-km transport krajowy stanowił 32,8 %, natomiast międzynarodowy 67,2 %.
W transporcie międzynarodowym: eksport (wywóz) wyniósł 23,0%, import 21,7%, przewozy między krajami obcymi (cross-trade)- 18,7% (w tym tranzyt przez Polskę – 2,5%) a kabotaż 3,8 %.
W jakim celu badamy średni koszt jednego kilometra?
Znajomość struktury kosztów jest niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. Koszty bada się aby ustalić właściwy poziom cen na realizację określonych usług lub wytworzenie produktów oraz w celu porównania poziomu ponoszonych kosztów z innymi podmiotami na rynku.
Przy tak dużej ilości podmiotów transportowych na rynku, jaką mamy w Polsce oraz ograniczonej możliwości podwyższania cen na usługi, działalność gospodarcza firmy powinna polegać na redukcji kosztów i poszukiwaniu ich optymalizacji w celu powiększania z okresu na okres wyników finansowych.
Specyfikacja kosztów i stałe zależności, z których mogą wynikać różnice znajdą Państwo pod adresem:
https://blogtransportowy.pl/2015/06/my-juz-wiemy-pierwsza-w-polsce-prognoza.html
Dane zobrazowano na infografice:
* wyniki za I półrocze 2014 roku.
Ciekawie opisany problem i w przystępny sposób wyjaśniony. W prosty i przystępny sposób rozpisany diagram. Oby więcej takich artykułów
Jest szansa na jakies nowsze wyliczenia niz sprzed 3 lat? Pozdrawiam
W tej chwili nie prowadzimy już tego projektu, ale może do niego wrócimy na początku przyszłego roku, jak będzie więcej zainteresowanych.