Gratka dla wszystkich tych, którzy swoją przygodę z branżą TSL dopiero zaczynają – słownik popularnych pojęć w transporcie.
- ADR ( z franc. Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Rout) – międzynarodowa konwencja regulująca zasady przewozu drogowego ładunków niebezpiecznych, zwyczajowo według tych zasad określany jest ładunek niebezpieczny w transporcie drogowym.
- Agencja Celna – podmiot uprawniony do dokonywania w imieniu swoich klientów przed organami celnymi wszelkich czynności przewidzianych w Kodeksie Celnym
- Agent celny – osoba wyspecjalizowana w przeprowadzaniu odpraw celnych na rachunek eksporterów i importerów
- Akredytywa – forma bezgotówkowych rozliczeń między firmami. Stosowana przy rozliczeniach transakcji handlowych krajowych i zagranicznych, najczęściej przy dużych transakcjach lub kiedy sprzedający i kupujący nie mieli jeszcze okazji sprawdzić swojej wiarygodności. Kupujący zabezpiecza w banku odpowiednią sumę, która to po spełnieniu określonych wcześniej warunków zostaje przekazana sprzedającemu po wywiązaniu się z jego zobowiązań.
- Armator – firma, która w imieniu własnym uprawia żeglugę przewozową używając do tego własnego lub cudzego statku
- ATA / Karnet ATA – to dokument stosowany przy odprawie czasowej towarów, umożliwiający dokonanie czasowego przywozu lub wywozu towarów.
- AWB (Air Way Bill) – list przewozowy stosowany we frachcie lotniczym
- Awizacja importowa– dokument zawierający informację o wielkości opłat I wymaganiach dokumentacyjnych związanych z odbiorem towaru oraz z przybliżoną datą dostawy do portu
- B/L (ang. Bill of Lading) to morski list przewozowy, świadectwo potwierdzające odbiór danego ładunku na statek I zobowiązanie przewoźnika do dostarczenia go do portu docelowego
- Buking – zlecenie dla armatora, dokument zawierający specyfikację przewozu towaru i służący potwierdzeniu uzgodnień między kontrahentami
- CFS – (z ang. Container Freight Station) punkt konsolidacyjny dla towarów drobnicowych
- CISF – (z ang. China Import Service Fee) dodatkowa opłata handlingowa występująca przy frachcie morskim z Chin
- Dem/ Det (z ang. Demmurage/Detention) opłata należna armatorowi za przetrzymanie w porcie pełnego kontenera powyżej określonego czasu – Demurrage. Opłata należna armatorowi za przetrzymanie kontenera na środku transportu Detention
- DGD – deklaracja załadowcy określająca specyfikę towaru niebezpiecznego zwykle dostarczana spedytorowi z MSDS (kartą charakterystyki produktu).
- DGR ( z ang. Dangerous Goods) – przepisy odnoszące się do przewozu i dokumentowania towarów niebezpiecznych
- D/N (Debit Nota) – nota obciążeniowa
- D/P (Documents Against Payment) – dokumentowe inksaso gotówkowe
- D/O (Delivery Order) – document pozwalający na wydanie ładunku w porcie
- Dodatki – pewne dodatkowe opłaty naliczane przy usłudze spedycyjnej:
- BAF – dodatek paliwowy, nakłada go konferencja żeglugowa lub armator, a jego celem jest zniwelowanie efektów zmiany cen na rynku paliw
- PCC – dodatkowa opłata pobierana za transport Kanałem Panamskim
- LSF –dodatek paliwowy stosowany głównie dla portów Morza Bałtyckiego
- SCT – dodatkowa opłata pobierana za transport Kanałem Suezkim
- CAF – dodatek walutowy, służący zminimalizowaniu efektów wahań kursów walutowych
- PORTEO – opłata portowa w portach Ameryki Południowej płatna zwykle przez załadowcę
- WRS – dodatek za ryzyko wojny
- Kongestia – dodatek za utrudnienia związane ze zbyt dużą liczbą ładunków w porcie
- PSS – dodatek wprowadzany w sezonie zwiększonych przewozów
- ISPS – dodatek za zwiększone bezpieczeństwo w porcie
- PRS – Piracy Risk Surcharge (inaczej AGS – Aden Gulf Surcharge) – dodatek z tytułu konieczności opłacenia służb zapewniających bezpieczeństwo statków poruszających się w obrębie Zatoki Adeńskiej
- OWS – Overweight Surcharge – dodatek/dopłata do kontenerów 20’stopowych z tytułu przewozu ciężkich ładunków powyżej limitu określonego przez armatora realizującego transport (najczęściej powyżej 18t)
- EBS – Emergency Bunker Surcharge – specjalna dopłata służąca zniwelowaniu wahań cen paliwa – każdorazowo decyzja o jej naliczeniu podejmowana jest przez armatora realizującego transport
- ERS – Equipment Repositioning Surcharge (inaczej EIS – Equipment Imbalance Surcharge) – specjalna dopłata służąca zniwelowaniu strat armatora z tytułu niezbilansowania dostępności kontenerów
- Dopuszczalna masa kontenerów w transporcie drogowym – ok 22 tony towaru
- EDI (elektroniczna wymiana danych) – przesyłanie handlowych komunikatów elektronicznych (odpowiedników dotychczasowych dokumentów papierowych) tworzonych według powszechnie obowiązującego standardu.
- Express B/L, Sea Waybill, Waybill – zapis listu morskiego w systemie elektronicznym –bez cech papieru wartościowego
- FCL – (ang. Full Container Load) transport całokontenerowy
- Feeder – niewielki statek przewozowy, który dowozi kontenery pomiędzy większymi a mniejszymi portami morskimi
- Fracht – pierwotnie opłata za przewóz towarów drogą morską. Obecnie „fracht” oznacza usługę polegającą na przewożeniu ładunku dowolnym środkiem transportu. Tym słowem nazywa się tez często sam ładunek.
- Gestie Transportowe – prawo jednej ze stron kontraktu do organizacji zasad związanych z transportem towaru, np. w zakresie podziału kosztów, obowiązków pomiędzy stronami
- Hub – port bazowy dla kontenerów w relacjach transoceanicznych. To port, do którego przypływają duże transoceaniczne statki, by stamtąd (już na mniejszych jednostkach) rozwozić ładunki do portów docelowych.
- IMO – Międzynarodowa Organizacja Morza (dawniej IMCO) zajmująca się bezpieczeństwem żeglugi, obrotu morskiego i ochroną środowiska morskiego
- Incoterms – międzynarodowe, ustalone przez Międzynarodową Organizację Handlu z siedzibą w Paryżu, terminy związane z odpowiedzialnością oraz podziałem kosztów związanych z transportem towarów pomiędzy załadowcą a odbiorcą towaru. Wśród nich najpopularniejsze to:
- EXW (Ex Works). Formuła ta mówi o tym, że eksporter nie ponosi żadnych kosztów transportu i cła. Jego rola kończy się na wydaniu towaru z magazynu. Koszty związane z organizacją transportu i ubezpieczenia w całości pokrywa importer.
- FOB (Free on Board). To najczęstsza formuła, która mówi o tym, że eksporter pokrywa wszystkie koszty dowozu ładunku do portu wyjściowego i załadunku na burtę. Eksporter pokrywa również koszty manipulacyjne w porcie wyjściowym, koszty odprawy celnej oraz koszty portowe. Pozostałe koszty są w gestii importera.
- CIF (Cost Insurance Freight). Formuła ta oznacza, że eksporter płaci za wszystkie koszty aż do portu docelowego. Koszty te obejmują, poza tymi przedstawionymi w formule FOB, także koszty transportu i ubezpieczenia.
- DDU (Delivery Duty Unpaid). Formuła ta mówi o tym, że eksporter pokrywa wszystkie koszty transportu “od drzwi do drzwi” czyli miejsca wyjazdu towaru po dostarczenie go do punktu wskazanego przez importera. Wyjątkiem są koszty odprawy celnej i cła, które zobowiązany jest pokryć importer.
- DDP (Delivery Duty Paid). Formuła ta obciąża eksportera wszystkimi kosztami transportu i cła. Importer praktycznie nie ponosi żadnych kosztów związanych z dostarczeniem towaru.
- Konosament to morski list przewozowy, świadectwo potwierdzające odbiór danego ładunku na statek I zobowiązanie przewoźnika do dostarczenia go do portu docelowego
- Konosament HBL / MBL – (z ang. house bill of lading / master bill of lading – dokument przewozowy wystawiany przez spedytora lub armatora określający:
- Consignee – Odbiorca ładunku wymieniony na konosmanecie/ BL
- Konsolidacja – grupowanie mniejszych ładunków w większe dla celów transportowych (minimalizacja kosztów poprzez zwiększenie stopnia wykorzystania środków transportu)
- LCL – ( ang. Less than Container Load) drobnicowe przewozy kontenerowe
- List gwarancyjny – pisemne zobowiązanie do pokrycia wszelkich strat, szkód i kosztów przewoźnikowi spowodowane rezygnacja z poszczególnych warunków umowy przewozowej
- MRN – numer ewidencyjny operacji tranzytowej zwyczajowo dokument potwierdzający procedurę wywozu
- MSDS – (z ang. Material Safety Data Sheet) –czyli Karta charakterystyki produktu niebezpiecznego , określa jego grupę oraz klasę
- Odbiorca – inaczej importer (najczęściej) to firma będąca odbiorcą towaru
- Odprawa celna ostateczna – dopuszczenie towaru do obrotu po uiszczeniu opłat celno- podatkowych
- Odprawa celna przekazowa (inaczej odroczona) – to taka odprawa, której zadanie zostaje przekazane innemu urzędowi celnemu, najczęściej urzędowi najbliżej położonemu względem miejsca przeznaczenia towar
- Original Bill of Lading (B/L) – morski list przewozowy wystawiony w oryginale
- Procedury uproszczone – skrócenie czasu odprawy celnej poprzez elektroniczną wymianę dokumentów oraz odprawę towaru w miejscu jego przeznaczenia, a nie – jak dotąd – w siedzibie urzędu celnego.
- Przelicznik W/M – ( waga /miara) przelicznik stosowany w przypadku frachtu morskiego. Opłata za fracht morski obliczana jest na podstawie kubatury lub wagi towaru w zależności od tego co stanowi większą wartość.
- Przewoźnik – firma działająca na rynku logistycznym, samodzielnie realizująca międzynarodowe przewozy ładunków
- Reach Stacker – wózek widłowy wykorzystywany do przewozu kontenerów
- SAD ( z ang. Single Administrative Document) – wymagany w Unii Europejskiej dokument zgłoszenia towaru do odprawy celnej
- Shipper (inaczej Consignor) – nadawca ładunku
- Spedytor – firma zajmująca się, w imieniu załadowcy bądź odbiorcy towaru, przewozem ładunków oraz wszelkimi formalnościami z tym związanymi
- Statek oceaniczny – duża jednostka pływająca, przeznaczona do obsługiwania rejsów międzykontynentalnych.
- Storage – Opłata za składowe
- T1L – wspólna procedura tranzytowa dotycząca ładunków przewożonych między krajami Unii Europejskiej a pozostałymi (np. przy przewozie towaru spoza Unii Europejskiej na terenie Unii )
- T2L– wspólna procedura tranzytowa dotycząca ładunków przewożonych pomiędzy krajami Unii Europejskiej (np. z Polski na Cypr drogą morską lub po dopuszczeniu do obrotu z Hamburga do Gdyni)
- TEU – (z ang. Twenty – Feet Equivalent Unit) – jednostka miary odpowiadająca pojemności
- THC (z ang. Terminal Handling Charge) – opłaty za obsługę przesyłki, jakie nalicza port lub lotnisko za swoje usługi
- THD – (z ang. Terminal Handling at Destination) – opłaty portowe w miejscu przeznaczenia jednego kontenera 20 – stopowego
- Załadowca – inaczej eksporter (najczęściej) to firma, od której rozpoczyna się wędrówka towaru
|
Bardzo przydatny słowniczek pojęć transportowych, a co do pojemności kontenerów -to również cenna uwaga. Warto sobie też sprawdzić na przykład w ofercie http://fracht.pl/oferta/rodzaj/transport-morski-i-lotniczy/ wymiary takich kontenerów, od razu wiadomo jaki można załadunek ustalić.
Mówisz, masz 🙂
Twój komentarz zainspirował nas do stworzenia “ściągi”, która ułatwi zapamiętanie pojemności różnych kontenerów:
http://blogtransportowy.pl/rodzaje-kontenerow/
Błędy w określeniu dokumentów tranzytowych. Czegoś takiego jak T1L nie ma i nie było.
T1 – tranzyt towarów niewspólnotowych (najczęściej: Dla UE: import do UE, bądź powrotny wywóz np. po odprawie czasowej czy ze składu celnego)
T2 -tranzyt towarów wspólnotowych (w UE jest konsekwencją eksportu)
T2L – poświadczenie statusu wspólnotowego towaru. Potrzebne głównie w przewozie morzem z Wysp Brytyjskich na kontynent europejski lub w relacji przeciwnej.
Kiedyś jeszcze istniały T2ES i T2PT.