PKS Gdańsk-Oliwa SA jako pierwsza w Polsce firma z branży transport, spedycja i logistyka rozpoczął proces wdrażania turkusowej organizacji . Turkusowa organizacja jest to taki typ organizacji, który rezygnuje z struktury zarządczej na rzecz współpracy, słowem, nie ma tam kierowników, którzy mają sprawdzać podwładnych, a każdy pracownik może podjąć decyzję biorąc za nią odpowiedzialność.
Z założenia każdy robi to co umie wtedy kiedy jest to potrzebne. Taka forma pracy ma spowodować, że ludzie będą pracować dla przyjemności, bez „syndromu poniedziałku”, wypłaty oczywiście będą, ale nie będą one celem w samym sobie. Dzięki takiemu posunięciu firma może osiągnąć lepsze wyniki ze względu na większy dynamizm, kreatywność i pasje pracowników.
Natomiast w tradycyjnej organizacji rozlicza się plany sprzedażowe, kontroluje budżety i zatrudnia się dyrektora, managera czy kierownika, którego jednym zajęciem jest kontrolowanie pracowników podległych – to od niego zależy czy dostaną premię i wynika to bezpośrednio z braku zaufania i przeświadczenia, że wszyscy są leniwi, a pewnie też są złodziejami(oczywiście wszyscy oprócz nas).
Często taka osoba podejmuje decyzje nie mając żadnej wiedzy operacyjnej, taka sytuacja nie występuje w turkusie, tutaj decyzje mają podejmować ludzie, którzy bezpośrednio się zajmują konkretnym problemem.
Niniejszym chcielibyśmy rozpocząć cykl artykułów o turkusowym zarządzaniu, który będziemy publikować na blogu o turkusowym zarządzaniu.
Dodaj komentarz