Pakiet Mobilności: aprobata państw członkowskich UE

Nowe zasady delegowania pracowników

Państwa członkowskie UE podjęły 7 kwietnia decyzję o przyjęciu Pakietu Mobilności I w pierwszym czytaniu. Przeciwko opowiedziało się 9 krajów: Polska, Bułgaria, Rumunia, Litwa, Łotwa, Węgry, Cypr, Malta oraz Estonia. Belgia wstrzymała się od głosu przy rozporządzeniu regulującym zasady kabotażu.  

Decyzja oznacza możliwość rozpoczęcia drugiego czytania w Parlamencie Europejskim. Drugie czytanie daje jeszcze szansę na zmianę zapisów Pakietu. ZMPD wysłało w tej sprawie apel do Komisji Europejskiej, wnioskując o rewizję zapisów Pakietu w związku ze skutkami pandemii COVID-19 dla sektora transportu drogowego. 

Głosowanie na Sesji Plenarnej odbędzie się najprawdopodobniej w lipcu 2020 roku. Jeśli Parlament przyjmie Pakiet Mobilności bez poprawek wówczas procedura legislacyjna uznana zostanie za zakończoną. W przypadku przyjęcia przez Parlament Europejski poprawek rozpocznie się drugie czytanie w Radzie UE, na które państwa UE będą miały 3 miesiące z możliwością przedłużenia o 1 miesiąc (czyli do października – listopada), a następnie w razie potrzeby trzecie czytanie.  

Nadal prawdopodobny jest jednak scenariusz zakończenia prac na Pakietem Mobilności I w lipcu 2020 roku, zakładając że Parlament Europejski nie przyjmie poprawek, a głosowanie odbędzie się na Sesji w lipcu.

Należy także pamiętać, że zasady dotyczące czasu jazdy i odpoczynku wchodzą w życie 20 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE, a w przypadku lex specialis oraz zasad dostępu do rynku i zawodu przewidziano 18 miesięczny okres przejściowy.

Źródło: ZMPD

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.