Nowe zasady delegowania pracowników

Nowe zasady delegowania pracowników

Trwają negocjacje w sprawie nowych zasad delegowania pracowników. Według stanowiska Rady Europy, niezbędne są zmiany w sektorze transportu drogowego. Mają dotyczyć warunków pracy kierowców, dostępu do rynku przewozów drogowych oraz zasad delegowania kierowców.

Co ustaliła Rada Europy?

Obecne założenia są następujące:

  1. Kierowcy wykonujący transport międzynarodowy nie będą podlegać przepisom o delegowaniu.
  2. Dodatkowo, podczas jazdy do miejsca docelowego lub powrotu do kraju siedziby przedsiębiorstwa, kierowcy będą mogli wykonać po jednym dodatkowym załadunku lub rozładunku. Kierowca nie będzie w tym przypadku podlegał przepisom o delegowaniu.
  3. W przypadku gdy, kierowca nie dokona załadunku lub rozładunku w drodze do miejsca docelowego, to w drodze powrotnej będzie miał możliwość dokonania dwóch załadunków lub rozładunków. Kierowca nie będzie w tym przypadku podlegał przepisom o delegowaniu.
  4. Kierowcy wykonujący kabotaż będą kwalifikowani jako pracownicy delegowani.
  5. Ilość i czas wykonywania operacji kabotażowych nie zostanie rozszerzona lub ograniczona. Obecne przepisy o kabotażu zostaną utrzymane w mocy. Ponadto, aby zapobiec wykonywania wzmożonych operacji kabotażowych zostanie wprowadzony okres uniemożliwiający wykonywania kabotażu, który będzie wynosił 5 dni na terenie tego samego kraju i tym samym pojazdem.
  6. Kierowcy zobowiązani będą wrócić co najmniej co 4 tygodnie do domu. Jeżeli kierowca zdecyduje się na skrócenie tygodniowego regularnego odpoczynku, zobowiązany będzie wrócić do domu po 3 tygodniach.
  7. W dalszym ciągu kierowcy będą zobowiązani do odbioru regularnego tygodniowego odpoczynku poza kabiną pojazdu.

Brak delegowania kierowców

Przyjęte stanowisko Rady jest jednoznaczne – zawodowym kierowcom za tę samą pracę, w tym samym miejscu należy się taka sama płaca. Jednakże przepisy o delegowaniu mają nie obowiązywać kierowców wykonujących transport międzynarodowy. Również mają nie dotyczyć kierowców, którzy podczas jazdy do miejsca docelowego lub powrotu do kraju siedziby przedsiębiorstwa będzie mógł dokonać dodatkowym załadunek lub rozładunek, jednak nie więcej niż jeden.

Kabotaż bez zmian

Zasady kabotażu mają pozostać bez zmian. Jeśli przepisy o delegowaniu wejdą w życie w uzgodnionym zakresie, będzie możną przeprowadzić maksymalnie 3 takie operacje w ciągu 7 dni. Dodatkowo ustalono, iż  w niektórych przypadkach będzie wprowadzony okres uniemożliwiający wykonywanie tego rodzaju transportu. Chodzi o to, aby zapobiec wykonywaniu dużej ilości operacji kabotażowych. Proponowany okres to 5 dni.

Czas pracy kierowców i odpoczynek

Konieczne będzie zorganizowanie czasu pracy kierowców tak, aby każdy z nich mógł wrócić do domu (kraju siedziby przewoźnika) przynajmniej co cztery tygodnie. Jeśli zaś kierowca będzie miał dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku, będzie musiał wrócić po 3 tygodniach pracy. W sytuacji odbioru regularnego tygodniowego okresu odpoczynku, kierowca będzie zobowiązany odebrać go poza kabiną pojazdu. Jednakże, by uwzględnić praktyczne trudności w znalezieniu odpowiedniego zakwaterowania, przewidziano również, że pod pewnymi warunkami kierowca może wyjątkowo spędzić regularny tygodniowy odpoczynek w kabinie. Przy czym takie warunki, nie zostały jeszcze przedstawione.

Tachografy

Dodatkowo od 2024 r. wszystkie samochody wykonujące przewozy w transporcie międzynarodowym będą musiały być wyposażone w specjalne tachografy, co umożliwi egzekwowanie wprowadzonych założeń.

Czytaj więcej:

Czas pracy kierowcy

Jak rozliczyć dyżur kierowcy

Instrukcja obsługi tachografu cyfrowego 

Na podstawie: koben.pl




1 Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.