Instrukcja obsługi tachografu cyfrowego uzupełniona o oznaczanie czasu wolnego Kierowcy w
związku ze zmianą przepisów o urlopówkach oraz oznaczenia przy przekroczeniu czasu pracy, np. w sytuacji kiedy Kierowca powinien zrobić pauzę, a nie ma wolnego miejsca na parkingu.
Co znajduje się na wydruku z tachografu cyfrowego:
- data wydruku
- rodzaj wydruku(aktywności z karty lub tachografu)
- kierowca
- rodzaj i kraj pochodzenia karty
- numer i data ważności kart
- dane pojazdu: nr VIN pojazdu, kraj pochodzenia, nr rejestracyjny
- rodzaj tacho, numer części
- ostatnia kalibracja, nr karty warsztatowej
- ostatnia kontrola drogowa, data aktywności przedstawionych na wydruku
- części aktywności kierowcy
- nr slotu na którym zalogowano kartę kierowcy, nr rejestracyjny pojazdu na którym zalogowano kartę, licznik początkowy w momencie logowanie, licznik po wylogowaniu
- formy aktywności: jazda, przerwa, inna praca, dyspozycyjnosć
- podsumowania: godzina i kraj przekroczonej granicy, aktywności, braku karty w tachografie, jazdy w załodze
- usterki np. czujnika, wyświetlacza, zasilania, czytnika karty etc.
- podpisy: osoby kontrolującej, kierowcy, miejscowość kontroli
O czym pamiętać żeby uniknąć mandatu?
Jedną z przyczyn otrzymania mandatu jest brak opisu z tyłu tarczki lub wydruku. W przypadku złamania przepisów dotyczących czasu pracy należy dokonać zapisu na rewersie na najbliższym postoju. Zapis ten jest dowodem podczas kontroli! w przypadku postoju, kiedy nie zagraża bezpieczeństwu drogowemu można odstąpić od przepisów artykułu 6-9, czyli w sytuacji kiedy kierowca chce: wydłużyć maksymalny czas prowadzenia pojazdu, skrócić minimalny okres przerw, skrócić minimalny okres odpoczynków. Jednak kierowca musi napisać powody tej decyzji odręcznie na wykresówce urządzenia.
Tachograf cyfrowy a analogowy – porady
Tachograf cyfrowy
- Na początku i po zakończeniu pracy pamiętaj o wpisaniu kodu państwa
- wykonuj wpisy manualne po włożeniu karty
- nie trzeba codziennie robić wydruków
- tachograf sam przypomina o przerwie po 4,h jazdy
- pamiętaj żeby mieć co najmniej 2 rolki papieru termicznego i w przypadku kradzieży zgłoś to Plicji i PWPW
Tachograf analogowy
- kierowca musi dokonywać zapisu aktywności, które wykonał w każdym dniu kiedy prowadził pojazd, jeżeli oddalił si,e od pojazdu i nie może użyć tachografu, wszystkie aktywności należy nanosić na na rewersie wykresówki np. w przypadku uczestnictwa w rozładunku
- suma zapisów nie może przekroczyć 24h
- nie wolno używać kilku wykresówek w ciągu jednej doby bez uzasadnienia
Obowiązki pracodawcy
- pobierać dane z karty kierowcy co 28 dni oraz przy ustalaniu stosunku pracy
- odczytywanie tachografu co najmniej co 90 dni
- szkolenie kierowców z obsługi i oraz przepisów
- blokowanie tachografu karty przedsiębiorstwa od razu przy zakupie pojazdy z tachografem cyfrowym
Musi przechowywać przez 12 miesięcy:
- wykresówki
- dane z kart kierowców
- zaświadczenia o dniach wolnych
- dane z tachografu cyfrowego
- wydruki z tachografu
Obejrzyj film: tachograf cyfrowy obsługa
Oszukiwanie tachografów
Zdarza się, że kierowcy chcą, z różnych powodów, przekroczyć dozwolony czas pracy poprzez modyfikacje tachografów. Pisaliśmy już o tym wielokrotnie, miedzy innymi o kierowcy który otrzymał w Danii 150 000 mandatu za manipulację tachografem, czy o przypadku z S3 i mandacie za wyłącznik tacho, a także o karach we Francji i o potencjalnym końcu z oszukiwaniem i przeróbkami.
Przeczytaj pozostałe nasze artykuły o nowościach obsłudze tachografu,
Dodaj komentarz