Pod koniec kwietnia 2019 roku Francja podpisała umowę M313, tymczasowo odstępującą od umowy europejskiej dotyczącej drogowego przewozu międzynarodowego towarów niebezpiecznych ADR. Jakie są ustalenia?
Umowa wielostronna M313 dotyczy transportu materiałów wybuchowych i przedmiotów należących do sił zbrojnych i przeznaczonych do zniszczenia. To odnowienie umowy zakończonej 1 sierpnia 2018 roku.
Ustalenia umowy
Umowa przewiduje, że substancje i artykuły ADR, jeżeli zostały zapakowane przed 1 stycznia 1990 r. zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami ADR, są zwolnione z wymogów dotyczących znakowania (5.2.1.1) i etykietowania (5.2.2.1). Przepisy dotyczące oznakowania opakowań zewnętrznych (5.1.2.1) muszą być jednak przestrzegane.
Należy pamiętać, że w przypadku wykonywania przewozu w oparciu o przedmiotową umowę na dokumencie przewozowym musi pojawić się wzmianka „Transport dozwolony zgodnie z sekcją 1.5.1 ADR (M313)”. Umowa M313 ma obowiązywać do 15 czerwca 2023 roku.
Odnowienie umowy przewozu gazów klasy 2
Co więcej, w dniu 29 kwietnia 2019 r. Francja podpisała jeszcze jedną umowę wielostronną M318, tymczasowo odstępującą od postanowień umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) w zakresie przewozu gazów klasy 2 w zbiornikach ciśnieniowych wielokrotnego napełniania, które zostały zatwierdzone przez Departament Transportu Stanów Zjednoczonych. Ta umowa odnawia postanowienia umowy, która obowiązywała do 1 czerwca 2019 r.
Umowa zezwala na przewóz gazu importowanego zgodnie z 1.1.4.2 ADR (transport w łańcuchu transportowym) w naczyniach ciśnieniowych wielokrotnego użytku skonstruowanych i przetestowanych zgodnie z częścią 49, tytuł 49 kodeksu przepisów federalnych (49 CFR część 178) z tymczasowego miejsca zamieszkania do użytkownika końcowego. Co bardzo ważne, na dokumencie przewozowym musi pojawić się oznaczenie „Transport zgodnie z umową wielostronną 318 część 2”.
Nowa umowa wielostronna M318 obowiązywać będzie do 1 czerwca 2023 roku.
Umowy obowiązują na przewóz ADR tylko na terenie Francji
Wielostronne umowy specjalne przyjęte przez Francję, stanowiące tymczasowe odstępstwa od ADR, mają zastosowanie do francuskiego ruchu krajowego. Transport międzynarodowy realizowany na podstawie specjalnych umów musi być przedmiotem oświadczenia w dokumencie przewozowym, a tekst samej umowy musi znajdować się na pokładzie pojazdów.
Dodaj komentarz