Jako Spedytor, jesteś stroną odpowiedzialną za pakowanie i załadunek kontenera w transporcie.Chociaż masz swobodę i elastyczność w sposobie pakowania i załadunku swojego towaru,powinieneś być świadomy prawidłowej praktyki dotyczącej ładowania.
Niewłaściwe ładowanie towaru może prowadzić do uszkodzenia dóbr. Celnicy mogą zbadać kontener, jeśli rentgen wskaże niewłaściwie i nieprofesjonalnie załadowany towar, co może być oznaką ukrywania podejrzanych przedmiotów. Może to spowodować długotrwałą kontrolę ładunku, która z kolei spowoduje dodatkowe opóźnienia i znaczne wydatki.
Małe firmy, gospodarstwa domowe, czy też jednoosobowi spedytorzy powinni być szczególnie staranni w załadunku, ponieważ mają mniejsze doświadczenie z odpowiednich praktyk ładowania.
Główne czynniki, które należy rozważyć podczas załadunku kontenera obejmują:
- Wagę
- Wykorzystanie przestrzeni
- Zróżnicowanie towaru & Dopasowanie
Ważne uwagi:
- Staranne planowanie załadunku kontenera powinno odbyć się zanim przyjdzie czas na jego załadunek. Możemy przy tym korzystać programów służących optymalizacji wypełnienia powierzchni ładownej kontenera.
- Istnieją specjalne przepisy ustawowe i wykonawcze, z którymi musisz się zaznajomić i których musisz przestrzegać przy wysyłce materiałów niebezpiecznych.
1. Waga – waga ładunku powinna zostać równomiernie rozłożona na całej powierzchni kontenera. Jeśli masa towaru jest gęsto skoncentrowana, możemy ją rozproszyć korzystając ze specjalnych mat. Nie wolno nam przekroczyć dopuszczalnej maksymalnej masy/wagi kontenera (Payload) z załadowanym już towarem. Rating – Tare = Payload (słownik pojęć poniżej)
2. Wykorzystanie przestrzeni – użyj całej dostępnej przestrzeni kontenera, ściana do ściany, wypełniając puste przestrzenie materiałami zabezpieczającymi (dunnage)Szczelne pakowanie kontenera pomoże utrzymać ładunek w miejscu, co z kolei uchroni go przed
Przykład: Nie składować towaru pod sufit w tylnej części kontenera, ale załadować go na całej powierzchni podłogi w dolnej części kontenera.
Ważne: Nie należy ładować towaru w ten sposób, by stanowił on bezpośredni nacisk na drzwi kontenera. W razie potrzeby wykorzystaj odpowiednio drewniane płyty, płoty, parkany, ogrodzenia.
3. Zróżnicowanie towaru & Dopasowanie – dużą uwagę należy przykładać do załadunku różnego rodzaju produktów w kontenerze morskim. Waga, rozmiar, gęstość, stan ciekły, stały, również zapach towaru – to wszystko czynniki, które musimy brać pod uwagę podczas załadunku kontenera.
Nawet gęste, trudne do uszkodzenia towaru łatwo uszkodzić poprzez nieprawidłowy ich załadunek.
Cięższe przedmioty nie powinny być nigdy umieszczane na przedmiotach lżejszych, narażonych tym samym na ryzyko zmiażdżenia.
Towary o dużej gęstości umieszczane zaraz obok tych o mniejszej gęstości również stwarzają ryzyko zmiażdżenia lub uszkodzenia towaru w inny sposób.
Odpowiedni materiał amortyzujący powinien być umieszczony między przedmiotami wraz z materiałami do sztauerki, wypełniającymi puste przestrzenie, zapobiegając tym samym przemieszczaniu się towaru i uszkodzeniom spowodowanym przetarciem, uciskiem.
Pojemniki/kartony z towarami “mokrymi” nie powinny być ładowane powyżej suchych towarów. Jeśli suche i mokre towary ładowane są na tym samym poziomie, materiał sztauerski powinien zostać wykorzystany do podniesienia suchego towaru nad ziemię, celem zapobiegania uszkodzeniom w razie wycieku.
Uwaga: Podczas piętrowania towaru powinien zostać zachowany poziom ładunkowy.
Słownik pojęć
Dunnage – materiał używany do zabezpieczenia towaru
FEU – forty-foot equivalent unit. Jednostka czterdziestostopowa. Metoda pomiaru obciążenia statku lub zdolność mierzona w jednostkach czterdziestostopowych kontenerów.
Payload – maksymalna dopuszczalna masa lub ciężar ładunku w kontenerze, w tym materiały mocujące, zabezpieczające, nie wbudowane w kontener. Odpowiednik równania Rating – Tare.
Rating – maksymalna masa brutto lub waga kontenera z jego zawartością. Dla TEU (20’ kontener), rating wynosi 24,000kg lub 52,900 lbs. Dla FEU (40’ kontener) rating wynosi 30,480kg lub 67,200 lbs.
Tare – Tara. Masa lub waga pustego kontenera, nazywana również masą własną lub masą tary.
20′ kontener może ważyć 1,800 kg – 2,400 kg. 40′ kontener może ważyć 2,800 kg – 4,000 kg, a 40′ high cube (kontener wyższy od standardowych ’40) może ważyć 3,900 kg – 4,200 kg.
TEU – twenty-foot equivalent unit. Jednostka dwudziestostopowa. Metoda pomiaru obciążenia statku lub zdolność mierzona w jednostkach dwudziestostopowych kontenerów. FEU = 2*TEU
Dodaj komentarz