Na grudzień, Profesor Zdzisław Kordel prognozuje, że średni koszt 1 wozokilometra wyniesie 3,36 zł (0,78 EUR), co oznacza, że średni koszt jednego kilometra w grudniu będzie niższy niż w miesiącach ubiegłych a ponadto niższy prawie o 9,30 % w porównaniu do średniomiesięcznego kosztu 1 km w 2014 roku*.
Szacunek średniego kosztu jednego wozokilometra w grudniu 2015
Jak podaje Profesor Zdzisław Kordel na poziom kosztów w grudniu, będą składały się poszczególne zmienne:
– koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych – 1,17 zł (35 % całkowitego kosztu),
– koszt usług remontowych, napraw i ogumienia – 0,17 zł (4,9% całkowitego kosztu),
– amortyzacja, leasing i inne – 0,36 zł (10,8 % całkowitego kosztu),
-koszt wynagrodzenia i delegacji Kierowców wliczając w to ZUS – 0,82 zł (24,4 % całkowitego kosztu),
– koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu – 0,21 zł (6,4% całkowitego kosztu),
-koszt opłat drogowych i promów – 0,48 zł (14,3% całkowitego kosztu),
-pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,14 zł (4,2 % całkowitego kosztu).
W których krajach stracimy najwięcej czasu i pieniędzy w zatorach drogowych?
Zatory na drogach, czyli tzw. „korki” wpływają znacząco na poziom kosztów materiałów pędnych i eksploatacyjnych. Warto wiedzieć, w których krajach stracimy najwięcej czasu i pieniędzy na paliwo, stojąc w korkach.
Komisja Europejska opublikowała drugie wydanie tzw. tabeli wyników UE w dziedzinie transportu, która porównuje postępy państw członkowskich w 29 kategoriach transportowych. Część raportu o kongestii na drodze (godzinach spędzonych w zatorach drogowych przez przeciętnego Europejczyka w roku) sporządzono na postawie danych dostarczonych przez JRC (Joint Research Centre), TomTom 2015. Wskaźnik opracowano przyjmując założenia: 30 km dróg pokonanych codziennie (rano i wieczorem w godzinach szczytu) przez 220 dni roboczych. Uwzględniono wszystkie główne drogi w 24 państwach członkowskich UE dla których uzyskano dane – 2 250 000 km dróg.
Z raportu wynika, że najwięcej godzin kierowcy spędzą w korkach na drogach Malty, Grecji, Wielkiej Brytanii, Włoch i Belgii.
Z kolei najbardziej nasz czas i pieniądze oszczędzają drogi Słowacji, Estonii, Szwecji, Finlandii i Danii. Polskie drogi uplasowały się na 8 pozycji, co daje wynik lepszy od wartości średniej europejskiej.
Źródło: II wydanie tabeli wyników UE
Źródło: II wydanie tabeli wyników UE
W jakim celu badamy średni koszt jednego kilometra?
Znajomość struktury kosztów jest niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej. Koszty bada się aby ustalić właściwy poziom cen na realizację określonych usług lub wytworzenie produktów oraz w celu porównania poziomu ponoszonych kosztów z innymi podmiotami na rynku.
Przy tak dużej ilości podmiotów transportowych na rynku, jaką mamy w Polsce oraz ograniczonej możliwości podwyższania cen na usługi, działalność gospodarcza firmy powinna polegać na redukcji kosztów i ich optymalizacji w celu poprawy wyników finansowych.
Specyfikacja kosztów i stałe zależności, z których mogą wynikać różnice znajdą Państwo tutaj.
Dane zobrazowano na infografice:
* wyniki za I półrocze 2014 roku.
Zobacz również:
Dodaj komentarz