Shipping – terminologia cz. II

Back Haul
Podróż statku z miejsca docelowego do punktu początkowego.

BAF
Bunker Adjustment Factor – korekta paliwowa firm żeglugowych, uwzględniająca koszty oleju opałowego dla swoich statków.

Ballast
Materiał, głównie woda przewożona w zbiornikach, poprawiająca stabilność jednostki pływającej

Banding
Zabezpieczanie towaru znajdującego się na palecie, korzystając głównie z taśmy bandującej.

Bank Guarantee
Gwarancja bankowa. Szczególna forma gwarancji samoistnej, w której rolę gwaranta przyjmuje bank. Umowa gwarancji bankowej jest pisemnym zobowiązaniem banku do zapłaty kwoty maksymalnej wskazanej w gwarancji (sumy gwarancyjnej), w przypadku gdy zleceniodawca gwarancji, na którego została wystawiona, nie wywiąże się ze swojego zobowiązania.

Bare Boat Charter
Czarter, podczas którego Czarterujący wynajmuje statek razem z kapitanem i załogą

Barge (Lighter)
Barka. Rodzaj statku o płaskim dnie, służącego do transportu ładunków w żegludze śródlądowej.
Barki są najczęściej pozbawione własnego napędu.

Base Rate
Stawka wyjściowa, używana jedynie do przygotowania dalszych wycen, budowy innych stawek.

Bay
Pionowy podział statku, częściowo wskazujący rozmieszczenie kontenerów w jednostce.

Bay Plan (B/P)
Sekcja w planie statku wskazująca, gdzie rozmieszczony jest ładunek.

B/B
Breakbulk.

Beneficiary
Sprzedawca, na rzecz którego wydany zostaje L/C, osoba, która będzie “korzystać” z L/C.
(sprawdź również Letter of Credit w dalszej części terminologii).

Benchmarking
Pomiar, porównanie i wymiana standardów w procesie/procesach biznesowych

Berth
Miejce obok przystani, molo, estakada. Miejsce gdzie statek może być załadowany lub rozładowany.

Bilateral Transport Agreement
Umowa pomiędzy dwoma państwami dotycząca kwestii transportu.

Bill of Exchange
Weksel. Rodzaj papieru wartościowego. Zawiera w sobie prawo majątkowe polegające na zobowiązaniu wystawcy weksla do wypłacenia ściśle określonej kwoty pieniężnej (sumy wekslowej) osobie wskazanej na wekslu jako remitent.
Bill of Lading (B/L)

Konosament. Jest dowodem przyjęcia określonego w nim ładunku do prze­wozu i zobowiązaniem

przewoźnika do wydania tego ładunku w porcie prze­znaczenia legitymowanemu posiadaczowi konosamentu. Jest papierem towarowym, ponieważ reprezentuje towar, na który został wystawiony i upoważnia do dysponowania tym towarem.Jest papierem wartościowym (przeniesienie praw własności do ładunku, na który konosament opiewa, wymaga równocześnie przeniesienia (wydania) samego dokumentu). 
Nie jest umową przewozu ładunku.

Wystawienie konosamentu polega na jego podpisaniu i ewentualnym opieczętowaniu przez upoważnioną do tego osobę. Konosament wystawia się w kilku ponumerowanych egzemplarzach, z któ­rych każdy jest oryginałem dokumentu. Oprócz tego sporządzane są także kopie, które nie upoważniają do dysponowania ładunkiem.
Rodzaje konosamentu:

·         Konosament na okaziciela (bearer bill of lading) jest przenoszony przez proste wręczenie nowemu nabywcy. Każda osoba posiada­jąca konosament na okaziciela może odebrać ładunek, na który konosament opiewa.
·         Konosament na zlecenie (order bill of lading) jest przenoszony w drodze indosu. Indosowanie konosamentu polega na dokonaniu na nim odpowiednich zapisów (zdarza się, że konosamenty posiadają w tym celu odpowiednią rubrykę oznaczoną: „for endorsement“).
Konosament na zlecenie, umożliwia łatwe i bezpieczne dla nabywcy przenoszenie praw, a rów­nocześnie uniemożliwia (lub znacznie utrudnia) odbiór ładunku przez osobę nielegalnie wchodzącą w jego posiadanie, czego nie gwarantuje konosament na okaziciela.
·         Konosament imienny (straight bill of lading, bill of lading to a named /specified/ person) może być przenoszony tylko w drodze cesji (przelewu wie­rzytelności). Przy sprzedaży konosamentu w drodze cesji (przelewu wierzytel­ności) należy zachować formę pisemną, sporządzając dokument kupna – sprze­daży, podpisany przez strony umowy (sprzedający – kupujący).
·         Konosament przyjęcia do załadowania (received for shipment bill of lading) potwierdza fakt przejęcia ładunku przez przewoźnika, lecz nie stanowi dowodu, że ładunek znalazł się na konkret­nym statku. Konosament ten stanowi zobowiązanie przewoźnika do załadowania ładunku na pierwszy odchodzący we właściwym kierunku statek danej linii.
·         konosa­ment załadowania (shipped bill of lading, on board bill of lading), stanowi dowód przyjęcia ładunku na konkretny sta­tek.
·         Konosament czysty (clean bill of lading) nie zawiera klauzul (zapisów) stwierdzających jednoznacz­nie wadliwy stan ładunku lub uszkodzenie opakowania.
·         Konosament brudny (nieczysty, zaklauzulowany, dirty bill of lading, unclean bili of lading) zawiera klauzule restrykcyjne stwierdzających jednoznacz­nie wadliwy stan ładunku lub uszkodzenie opakowania, co obniża jego wartość handlową.
·         Konosament czarterowy (charter party bill of fading) wystawiany jest przy przewozach wykonywanych na podstawie czarterów. W konosamencie czar­terowym pierwsza strona jest czysta, lub umieszczone są tam jedynie wybrane podstawowe z odesłaniem do szczegółowych wa­runków umowy czarterowej.
·         Konosament liniowy (liner bill of lading) zawiera na stronie pierwszej liczne klauzule, szczegółowo określające warunki przewozu ładunku.
·         Konosament przeładunkowy (transhipment bill of lading) wystawiany jest w sytuacji, gdy w trakcie przewozu ładunek przeładowywany będzie na inny statek tego samego armatora. Nie następuje więc zmiana ani rodzaju transportu (gałęzi transportu) ani armatora.
·         Konosament bezpośredni (Through bill of lading) wystawiany jest w dwóch sytuacjach. W pierwszej, gdy przewóz ładunku odbywa się jedynie morzem, ale ładunek przewożony jest statkami różnych armatorów i w drugiej, gdy ładunek przewo­żony jest różnymi środkami transportu, przy czym występować musi morski odcinek przewozu. Charakterystyczną cechą konosamentu bezpośredniego jest ograniczenie odpowiedzialności poszczególnych przewoźników jedynie do odcinków, na któ­rych sami dokonują przewozu. Konosament bezpośredni stwarza szereg komplikacji prawnych, bowiem do jednego i tego samego dokumentu należy stosować różne – zależnie od sytuacji – akty prawne właściwe dla po szczególnych stadiów transportu. Nie może on pełnić wszystkich funkcji konosamentu.
·         Konosament lokalny (local bill of lading), przewozowe listy kolejowe, lotnicze czy żeglugowe (gdy występuje zmiana środka transportu). Dokumenty te regulują stosunki prawne pomiędzy wystawcą konosamentu bez­pośredniego, a przewoźnikami odcinkowymi (gałęziowymi).

 

Bill of Lading Clause
Klauzula konosamentu. Szczegółowy zapis na Bill of Lading. Przeważnie są to klauzule standardowe drukowane na B/L.

Bill of Lading Number
Unikalny numer referencyjny Przewoźnika przypisany do listu przewozowego.

Block Train / Unit Train
Pociąg towarowy z określonym zestawem wagonów. Przeważnie jest to zestaw wagonów, który z miejsca nadania dociera w całości do miejsca przeznaczenia, bez przechowywania czy podziału. Używane również do przerzutów między terminalami/hubami.

Bollard
Słup, przymocowany do nadbrzeża lub statku, służy do przytwierdzenia lin cumujących

Bolster
Płaski kontener-platforma (flat-rack)

Bona fide
W dobrej wierze, prawda.

Bonded
Składowanie importowanych towarów pod nadzorem celnym. Towary dopuszczone są do ponownego wywozu po ocleniu, uiszczeniu należności celnych, podatku i innych opłat.

Bonded Carrier
Przewoźnik akredytowany przez Służby Celne do przeprowadzania kontroli celnej towarów między wybranymi punktami celnymi.

Bonded Warehouse
Magazyn uprawiony przez Służby Celne do przechowywania towarów, dla których odroczony jest termin płatności należności celnych.

Booking
Porozumienie z firmą / armatorem co do przewozu towarów.

Booking Number
Numer referencyjny dla rezerwacji zarejestrowanych dla Przewoźnika. Powinien być to numer niepowtarzalny, oraz niepowielany przez okres przynajmniej trzech lat.

Bow
Front statku.

Box
Potoczne określenie kontenera morskiego (pudło, puszka)

Box Rate
Opłata ryczałtowa związana z przeniesieniem ładunku w kontenerze z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia.

Boycott Certificate
Wymagany przez niektóre kraje ograniczające przewóz dla niektórych statków..

Break Bulk Cargo (Conventional Cargo, B/B)
Towar nieskonteneryzowany. Dostarczany luzem w ładowni statku, nie w kontenerze. Towar roll on / roll off.

Breakbulk Vessel
Statek przeznaczony do przewozu towaru we wszelkich kształtach, rozmiarach i gramaturach. W porównaniu do kontenerowca, załadunek i rozładunek tego statku jest zdecydowanie bardziej skomplikowany i czasochłonny

Broker
Osoba pełniąca funkcję agenta lub pośrednika w negocjowaniu umów.

Brokerage
Prowizja wypłacana spedytorowi przez Przewoźnika za wykonane usługi.

BSR
Basic Service Rate / Base Rate

Bulk Cargo
Niespaletyzowany, jednorodny ładunek wsypywany lub wlewany do ładowni statku / kontenera, np: olej, ziarna.

Bulk Carriers
Statek przewożący suchy, płynny, ziarnisty, nieopakowany, rozprowadzony towar, który ładowany jest bez podania określonej ilości, liczb.

Bulk Containers
Kontenery przeznaczone do przewożenia suchych ładunków luzem. Towar ładowany jest przez luki w pokrywie kontenera i odprowadzany przez włazy na jednym z końców kontenera.

Bull Rings
Urządzenia zabezpieczające montowane w podłodze kontenera, pozwalające na spinanie pasami i zabezpieczanie towaru.

Bunkers
Ciężki olej używany jako paliwo dla statków.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.