Od 21 stycznia 2019 w Finlandii mogą jeździć tzw. „super długie” ciężarówki. To jednak nie wszystkie zmiany prawne, które czekają kierowców podróżujących na Półwysep Skandnawski.
Większa dopuszczalna maksymalna długość zespołu pojazdów
Dopuszczalna długość maksymalna dla zespołu pojazdów wzrosła aż o blisko 10 metrów, z 25,25 m do 34,5 m. Nie zmieniło się natomiast DMC – nadal będzie wynosić 76 ton. Nowe przepisy mają dopuścić do ruchu niestosowane dotąd kombinacje pojazdów.
W przyszłości Finowie planują dopuścić wydłużenie także innych pojazdów z wyjątkiem autobusów. Ciężarówki zwiększą rozmiar z 12 do 13 m, a zestawy – z 16,5 do 23 m.
A jak jest w innych krajach Europy? Sprawdź dopuszczalne wymiary pojazdów w Europie oraz DMC.
Nowe regulacje prawne i cyfrowe prawo jazdy
Nowe regulacje obejmują również bardziej rygorystyczne wymagania dotyczące zawracania i stabilności, oraz systemów bezpieczeństwa, tj. obowiązkowe kamery zapewniające lepszą widoczność, asystent hamowania i pasa ruchu.
1 lutego 2019 zmienią się też przepisy dotyczące prawa jazdy. Od przyszłego miesiąca kierowcy będą mogli okazać prawo jazdy w formie cyfrowej na urządzeniach mobilnych za pomocą specjalnej aplikacji (Autolilja). Będzie to jednak opcja nieobowiązkowa i ma stanowić bezpłatny dodatek do tradycyjnego prawa jazdy.
Korzyści dla fińskiego transportu
Fińskie Ministerstwo Transportu oczekuje, że dłuższe jednostki przyniosą „znaczące korzyści”, szczególnie w przypadku transportu kontenerów morskich, drobnicy i żywności. To prawie połowa wszystkich przewozów drogowych w Finlandii. Długie pojazdy mają być wykorzystywane głównie na trasach między terminalami, centrami handlowymi i fabrykami poza godzinami szczytu, przeważnie w godzinach nocnych.
[media]
Dodaj komentarz