ABY USTRZEC SIĘ PRZED PRZYJĘCIEM ZLECENIA OD OSZUSTA LUB NIESOLIDNEGO (TEŻ NIEPŁACĄCEGO) KLIENTA, WARTO PAMIĘTAĆ O:
1. Sprawdzenie klienta, danych ładunku, (przeładunku) i dokumentów:
– przyjmować każde zlecenie tylko w formie pisemnej, np. w e-mailu.
– koniecznie sprawdzić wiarygodność firmy – np. przez uzyskanie referencji od innych
zleceniobiorców tego klienta, sprawdzenie klienta przez wywiadownię gospodarczą, giełdę
transportową;
– nie przyjmować zleceń od klientów którzy zalegają nam z zapłatą za poprzednio
wykonane usługi, bądź prowadzone są przeciwko nim postępowania sądowe o zapłatę, także
jeśli postępowania te zostały zakończone mimo, że klient oferuje np. bardzo dobre warunki
finansowe; tego typu zlecenia można przyjąć ale tylko za przedpłatą;
godne polecenia jest zrobienie w firmie tzw. ,,czarnej listy” nieuczciwych kontrahentów;
– poprosić o dokumenty założycielskie klienta – najlepiej przesłane drogą pocztową,
(a w najgorszym przypadku w postaci skanów drogą e-mailową, a potem pocztową).
– dążyć do zawarcia pisemnej umowy z klientem, w szczególności w przypadku dużej ilości
ładunków, powtarzających się operacji transportowych lub wysokiej wartości ładunku;
– sprawdzić koniecznie rodzaj i wartość towaru; dotyczy to w szczególności transportu
drogowego, gdzie podaje się często lakoniczne określenia, typu: ,,33 palety”,
,,auto standardowe”, ,,LKW 13,6m standard”, itp. zwroty bez podania nawet nazwy
ładunku. W przypadku ładunków o wysokiej wartości, np. powyżej 100 000 EUR, najlepiej
pozyskiwać zlecenia tylko od znanych zleceniodawców;
– w przypadku kontroli dokumentów, które są niezbędne do przeprowadzenia odprawy celnej,
zachować szczególną staranność przy weryfikacji otrzymanych oryginalnych dokumentów,
pod kątem ewentualnych nieprawidłowości bądź fałszerstw w tych dokumentach.
2. Weryfikacja stosowanych przez nieznanego zleceniodawcę środków łączności:
– Jeżeli zleceniodawca kontaktuje się przy pomocy telefonu komórkowego, podjąć
dodatkowe środki ostrożności. Należy sprawdzić dane kontaktowe bezpośrednio w
firmie zleceniodawcy lub poprzez giełdę transportową – jeśli klient jest na niej
zarejestrowany.
– Przy wysyłaniu istotnych pism, warto sprawdzać wiadomości przesłane przez
zleceniodawcę drogą elektroniczną (źródło wiadomości sprawdza się prawym przyciskiem
myszki, po najechaniu kursorem na daną wiadomość), a najlepiej prosić o dodatkowe
potwierdzenie telefaksem i listownie.
– W przypadku wiadomości przesłanych telefaksem sprawdzić autentyczność numeru
telefaksu.
– W przypadku otrzymania telefaksem istotnych informacji od zleceniodawcy –
dotyczących np. zmian kadrowych, zmiany struktury organizacyjnej, dopominać się o
przesłanie tej informacji także drogą pocztową.
opracowane przez PISiL
Dodaj komentarz