Shipping – terminologia cz. III

Cabotage
Transport towarów między dwoma miejscami na terenie tego samego kraju.

Call
Pobyt statku w porcie.

Call sign
Specyficzny kod używany do komunikacji między statkami, władzami portowymi i innymi uczestnikami wymiany międzynarodowej.

Cargo
Towar objęty dokumentem B/L przewożony na statku.

Cargo Bays
Drzwi magazynu (rampa), gdzie pojazdy podstawiają się celem wyładunku/załadunku.

Cargo Gear
Żuraw statku.

Cargo Manifest
Lista zbiorcza ładunków znajdujących się na statku, nie uwzględniająca frachtu i opłat dodatkowych. Jest to również kompletna lista ładunków załadowanych na statek, wymagana przez właściwe władze lokalne.

Carnet
Dokument wydawany przez Chamber of Commerce (Izbę Handlową) która jest członkiem International Chamber of Commerce (ICC) (Międzynarodowej Izby Handlowej) umożliwiający posiadaczowi czasowy wwóz towaru do niektórych krajów w postaci próbek, lub do celów pokazowych, bez konieczności opłacenia cła lub kaucji. Emitent będzie wymagał od posiadacza zabezpieczenia w postaci gwarancji bankowej.

Carrier

Każda osoba fizyczna lub firma zajmująca się transportem ładunków.

Carrier Haulage
Śródlądowa usługa transportowa, która odbywa się w ramach odpowiedzialności Przewoźnika, na podstawie warunków i taryf odpowiedniego dla danej usługi dokumentu (B/L).

Carriers’ Lien
Sytuacja, w której Przewoźnik ma prawo do wykonania zastawu na ładunku na warunkach “freight collect” i tym samym zatrzymuje towar jako zabezpieczenie należnych opłat.

Carriers Owned Containers (COC)
Kontenery używane do transportu, będące własnością Przewoźnika.

Cash against Documents (CAD)
Umowa, na mocy której nabywca płaci za towary tylko gdy strona kupująca otrzyma dokumenty sprzedawcy. Przeważnie odbywa się przy pomocy pośrednika, jakim może być np bank lub agent występujący z ramienia sprzedawcy, w celu zapewnienia, że transakcja odbywa się bez zakłóceń.

CBM (CM)
Metr sześcienny.

CCA
Connecting Carrier Agreement. Porozumienie o stawkach frachtowych dla połączeń między portami nadającymi i odbierającymi.

Cell
System konstrukcji stosowany w przewozach kontenerowych, pozwalający umieszczać kontenery w linii pionowej łącząc je ze sobą.

Cell-Guide
Pręty stalowe i szyny stosowane do przesuwania kontenerów podczas ich załadunku lub rozładunku ze statku.

Cellular Vessel
Specjalnie zaprojektowany statek z wewnętrznym ożebrowaniem, by umożliwić piętrowanie kontenerów.Statek do transportu kontenerów.

Cell Position
Lokalizacja kontenera na pokładzie statku.

Certificate
Ogólne określenie dla każdego dokumentu wydanego przez Sprzedającego lub inną stronę, poświadczającego działania związane z transportem ładunku lub istotne informacje dotyczące towaru.

Certificate of Classification
Certyfikat klasyfikacji, wydawany przez towarzystwo klasyfikujące. Certyfikat stanowi o klasie statku.

Certificate of Origin
Certyfikat/zaświadczenie stwierdzające kraj pochodzenia towaru. W zależności od wymagań kraju importującego, może być wydany przez sprzedawcę lub producenta, w większości przypadków jednak, wymaga się, by taki dokument został wydany przez Izbę Handlową w kraju pochodzenia.

CFR 
Cost and Freight  – Incoterms (zobacz artykuł na blogu)

CFS
Container Freight Station. Teren/pomieszczenie przewoźnika, gdzie LCL ( Less Than Container Load) (kontenery częściowo załadowane) zostają skonsolidowane lub rozładowane.

CFS/CFS
Towar odebrany i załadowany przez Przewoźnika w miejscu pochodzenia i rozładowany przez Przewoźnika w miejscu docelowym.

CFS/CY
Towar odebrany i załadowany przez Przewoźnika w miejscu pochodzenia. Następnie dostarczony w nienaruszonym stanie do miejsce docelowego.

C/H
Przewoźne.

Charter Party
Pisemna umowa pomiędzy armatorem i czarterującym, wynajmującym statek lub jego powierzchnię ładunkową.

Charter VSL
Statek, którego właściciel produkuje statki na podstawie oferty.

Charterer
Sygnatariusz czarteru z właścicielem statku, który w ten sposób wynajmuje lub dzierżawi statek lub część jego przestrzeni ładunkowej.

Chassis
Podwozie.Również nazywane naczepą.

CIF 
Cost, Insurance and Freight  – Incoterms (zobacz artykuł na blogu)

CIP
Cost and Insurance Paid to – Incoterms (zobacz artykuł na blogu)

CKD
Skrót “Cars Knocked Down “. Części samochodowe i podzespoły produkowane za granicą i transportowane do wyznaczonego zakładu montażowego.

Claim
Wniosek o zapłatę przez klienta określonej sumy pieniężnej z powodu braku lub uszkodzenia części/całości ładunku.

Clean Bill of Lading
Konosament, który nie zawiera klauzul stwierdzających jednoznacznie, iż ładunek jest wadliwy bądź, że ma uszkodzone opakowanie.
Clean on Board
Wzmianka o tym, że Konosament został wydany bez jakichkolwiek wyjątków

CLP 
Container Load Plan, opisuje w jaki sposób rozmieszczony jest towar wewnątrz kontenera.

C/O
Skrót stosowany przy adresowaniu listu, gdy odbiorca znajduje się w miejscu innej osoby lub instytucji

COD
Collect (cash) on Delivery; Carried on Docket (pricing); Change of Destination.

Combined Transport
Przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jedną gałąź transportu. Regułą jest wykorzystanie tylko jednej jednostki ładunkowej na całej trasie przewozu oraz wykorzystanie transportu kolejowego, żeglugi śródlądowej bądź morskiej na głównej trasie przejazdu.

Commercial Invoice
Faktura handlowa. Dokument wystawiony kupującemu przez sprzedawcę. Dokument zawierający szczegóły transakcji, w tym pełny opis towaru, ceny, walutę, warunki dostawy i płatności. Dokument powszechnie stosowany przez organy celne w imporcie do kraju do oceny należności celnych.

Commodity
Towar. Wskazanie rodzaju ładunku.

Commodity Box Rate
Koszt transportu klasyfikowany na podstawie rodzaju ładunku / za kontener.

Conference
Grupa przedsiębiorstw żeglugowych, które łączą się celem zaoferowania regularnych połączeń na konkretnych szlakach i po konkretnych stawkach. Czasem określany mianem żeglugi liniowej.

Congestion
Akumulacja statków w porcie wydłużająca czas oczekiwania  na załadunek lub rozładunek statków.

Connecting Carrier
Pośrednik wykorzystywany do łączenia ładunków z/do statku matki.

Consignee
Strona wskazana na konosamencie lub lotniczym liście przewozowym, dla której przeznaczony jest towar. Stroną nie zawsze musi być kupujący, w niektórych krajach Stroną będzie bank kupującego.

Consignment (Shipment)
Ilość towaru transportowana do odbiorcy za pomocą jednego lub kilku środków transportu i określona na jednym dokumencie (B/L).

Consolidated Cargo
Przesyłka zawierająca towar dwóch lub więcej przewoźników, zazwyczaj dostarczana przez firmę zwaną “konsolidatorem.” Konsolidujący korzysta z niższych stawek FCL a oszczędności przekazywane są do nadawców.

Consolidation
Konsolidacja jest procesem łączenia niewielkich przesyłek (między innymi od różnych dostawców dla różnych odbiorców) w celu transportu ich w jednym kontenerze. Przesyłki takie nazywane są również niepełnokontenerowymi lub drobnicą (LCL – Less than Container Load).

Consolidator
Osoba lub przedsiębiorstwo świadczące usługi konsolidacji małych partii ładunków.

Consortium
Grupa przewoźników, zwykle kontenerowych, łączących się w celu zwiększenia swoich zasobów.

Container
zazwyczaj metalowa skrzynia, o zunifikowanych wymiarach i konstrukcji, służąca do przewozu drobnicy (zapakowanej zazwyczaj w opakowania kartonowe, paczki, skrzynie, worki, czasami dodatkowo umieszczonych na europaletach).

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.