Różnice między Demurrage i Detention

 
Demurrage i detention to dwa sformułowania używane w transporcie morskim, które często powodują w ludziach zamęt. Czy jest pomiędzy nimi różnica?
W kontekście transportu kontenerowego, najprościej rzecz ujmując:

Demurrage – Jest to czas na podjęcie pełnego i zdanie pustego kontenera do portu, określony przez armatora. Jest to również rodzaj odszkodowania, które jest wypłacane przez czarterującego w razie przekroczenia określonego w umowie czarterowej czasu załadunku/rozładunku danego statku, bądź w razie zbyt długiego czasu oczekiwania na wejście do portu przez określony statek.  ODNOSI SIĘ DO TOWARU

Detention – (zatrzymanie) j.w. ODNOSI SIĘ DO SPRZĘTU (KONTENERA)

Wyjaśnienie:

Import: Kontener zostaje rozładowany ze statku 2 czerwca. Odbiorca informuje armatora, iż dostawę ładunku planuje na 12 czerwca. Załóżmy, że standardowo 7 dni od momentu rozładunku kontenera ze statku jest wolnych od opłat (w różnych portach ilość tych dni różni się od siebie, w zależności od zapisów w taryfach armatorskich), zatem okres wolny od opłat upływa 8 czerwca.
W takim razie, armator obciąży odbiorcę kosztami DEMURRAGE za 4 dni od 9 – 12 czerwca według stawki określonej przez Przewoźnika.

Po tym, jak pełny kontener zostanie pobrany przez klienta, np: gdy zajmie mu kolejnych 7 dni zwrócenie pustego kontenera do portu, wówczas okres ten nazywamy DETENTION a za okres ten odbiorca również zostanie obciążony zgodnie z taryfą armatora.

Reasumując: zanim pełny kontener zostanie pobrany, naliczony zostaje Demurrage a po jego pobraniu i do momentu zwrotu pustego kontenera, naliczony zostaje Detention.

Eksport : W przypadku eksportu, armator zwykle daje 5 dni, podczas których nadawca musi pobrać pusty kontener, załadować go i odesłać pełny do portu. W razie opóźnień armator nalicza koszty Detention (zazwyczaj jest to taryfa obowiązująca w przypadku importu) już gdy kontener jest w posiadaniu klienta, nie ważne też czy jest pusty czy pełny.

Gdy kontener jest załadowany a nadawca nie może wysłać towaru z różnych przyczyn, wówczas naliczone zostaną koszty Demurrage do momentu wysłania pełnego kontenera

4 Komentarze

  1. Witam, a ja mam taki malutki "problem". Kto jest odpowiedzialny za czystość w kontenerze? Z artykułu mogłoby wymikać, że odbiorca…potrzebuję bardziej konkretnych info na ten temat. Gdyby ktoś coś to proszę pisać – będę wdzięczna 🙂

  2. witam
    czy transport powrotny kontenera do portu po rozładunku u klienta na terenie za i rozładunek np. Niemcy uważany jest za odrębny przewóz czy to są2 dwa kabotaże czy jeden ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.