Procedura celna w Szwajcarii
Ze względu na to, że Szwajcaria nie jest członkiem Unii Europejskiej, obowiązują w tym kraju specyficzne wymogi celne (patrz niżej).
Ponadto dopuszczalne wymiary i waga pojazdów są ściśle regulowane. Maksymalna dopuszczalna wysokość to 4m! Dlatego bardzo ważne jest, aby trasy do i z Szwajcarii były wykonywane na podwoziach typu gęsia szyja (gooseneck chassis).
Za przejazd autostradami należy dokonać opłaty (LSVA) w zależności od normy emisji spalin Euro pojazdu.
Każdy pojazd > 3.5 ton, który jeździ na terenie Szwajcarii, musi posiadać specjalną ( ID-card) kartę pojazdu. Karta ta jest bezpłatna i można ją otrzymać na granicy od szwajcarskich celników (douane).
W tym celu kierowca musi wypełnić formularz i przedłożyć dowód rejestracyjny pojazdu. Na karcie ID zostaną zaprogramowane specyficzne dane pojazdu.
Przy wjeździe do Szwajcarii należy wprowadzić kartę ID do czytnika LSVA. Zaprogramowane dane wyświetlą się na ekranie. Następnie należy wprowadzić dodatkowe informacje takie jak: aktualny stan licznika oraz sposób dokonania opłaty (Shell lub AS24 Eurotraffic Card). Następnie należy wprowadzić do czytnika kartę Shell (lub AS24 Eurotraffic Card) w celu odczytania danych, po czym otrzymasz z czytnika wydruk z wprowadzonymi danymi. Wydruk ten należy zachować i mieć przy sobie podczas całej trasy.
Przy wyjeździe ze Szwajcarii należy wpisać na wydruku końcowym stan licznika i złożyć swój podpis. Wypełniony druk należy oddać w biurze celnym gdzie zostanie dokonane rozliczenie. Biuro celne zatrzymuje 1szą stronę rozliczenia a kierowca otrzymuje kopię. Dokument ten razem z potwierdzeniem dokonania transakcji, stanowi dowód zapłaty podatku drogowego LSVA.
W razie zagubienia karty ID należy zakupić nową kartę (koszt 20 CHF)
Ponieważ Szwajcaria nie należy jeszcze do Unii Europejskiej, wszystkim ładunkom musi towarzyszyć elektroniczna deklaracja (dokument exportowy). W większości przypadków dołączony jest również dokument EUR1 .
DOWÓD ODDANIA DOKUMENTU EKSPORTOWEGO
Jak udowodnić, że kierowca rzeczywiście oddał dokumenty tranzytowe w agencji celnej?
Na podstawie dokumentu TC 11: jest to powszechnie znany europejski formularz celny. Każdy kierowca powinien posiadać przy sobie kilka czystych egzemplarzy. Dlaczego? Jeśli wypełnisz ten dokument i oddasz do podstemplowania celnikowi lub w agencji (miejsca docelowego), posiadasz dowód, że formalności celne zostały poprawnie wykonane. Dołącz podstemplowany dokument TC 11 do CMR z rozładunku.
2. Procedura celna w odniesieniu do towarów spoza Europy
Są to “towary niewspólnotowe”. Zdarza się, że towary pochodzące z krajów pozaeuropejskich, np. z
USA, z Jamajki (owoce) lub Chin (sprzęt elektroniczny)
Zazwyczaj towary te transportowane są do miejsca rozładunku na podstawie dokumentu
tranzytowego T1, a odprawa celna odbywa się w okolicy miejsca rozładunku.
Wykorzystaj dokument TC11 jako potwierdzenie otrzymania towaru: jest to powszechnie znany europejski formularz celny. Każdy kierowca powinien posiadać przy sobie kilka czystych egzemplarzy. Dlaczego? Jeśli wypełnisz ten dokument i oddasz do podstemplowania celnikowi lub w agencji (miejsca docelowego), posiadasz dowód, ze formalności celne zostały poprawnie wykonane.
Dołącz podstepmlowany dokument TC11 do CMR z rozładunku.
Widzę, że artykuł pochodzi z 2013. Czy wszystko jest aktualne?