Lean Transport cz. I

Lean management – jedna z koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem, której wdrożenie umożliwia dostarczanie klientowi wymaganej przez niego wartości po jak najniższym koszcie i przy wykorzystaniu jak najmniejszej ilości zasobów. Inne stosowane nazwy tej koncepcji to lean manufacturing, lean production, lean six sigma oraz lean sigma. W polskiej literaturze zarządzania najczęściej używa się bezpośredniego tłumaczenia ,,szczupłe zarządzanie”.

Pojęcie szczupłego zarządzania w Transporcie to stosunkowo nowe pojęcie. Firmy transportowe obserwowały na przestrzeni ostatnich lat duże koncerny, które zdecydowały się już dobrych kilka lat temu na wprowadzenie koncepcji szczupłego zarządzania i jak się później okazało, prawidłowe zaimplementowanie w koncernach takich metod zdecydowanie poprawiło ich funkcjonowanie. 

Wielu menedżerów transportu zarządza poprzez wykorzystanie mierników i wskaźników logistycznych dotyczących operacji transportowych. Takie zarządzanie nie pozwoli nigdy dostrzec możliwości, jakie kryje w sobie Lean.

Zarządzanie Transportem poprzez Lean pozwoli nam zredukować rozmiar przesyłek, zmniejszyć zapasy, zredukować koszty związane z procesem transportowym. Lean w Transporcie może zostać zastosowany chociażby w dziale obsługi klienta, minimalizując czas, w jakim produkt dotrze do klienta. Redukcja długości łańcucha dostaw i dostarczanie nowych produktów do klienta w zdecydowanie krótszym czasie jest jednym z wyzwań zarządzania Lean. Krytycznym czynnikiem jest świadomość, iż transport musi stanowić wsparcie strategii Lean opartej na redukcji zapasów celem stworzenia niezawodnego łańcucha dostaw.

Strategia transportowa i jej egzekwowanie powinny wspierać strategię zapasów przeznaczoną z kolei do wsparcia oczekiwań klienta. Strategia zapasów i klienta nie powinny być jednak rezultatem strategii transportowej opartej na optymalizacji funkcji transportowych. Strategia transportowa nie powinna skupiać się na tym jak i kiedy produkt został dostarczony a raczej na pełnym zrozumieniu oczekiwań klienta.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.