Pod koniec października przegłosowany został projekt nowych zasad delegowania pracowników, o czym wspominaliśmy już na łamach naszego bloga. Polska była jednym z czterech państw, które nie wyraziły zgody na zmiany. W praktyce jednak nowe zasady mogą zacząć obowiązywać dopiero wtedy, gdy zostaną zatwierdzone przez Parlament Europejski. Czy będą jednolite przepisy dla pracowników delegowanych w całej Unii Europejskiej?
Europejski Urząd Pracy sposobem na rozwiązanie konfliktu?
W podsumowaniu 2017 roku przewodniczący Komisji Europejskiej, Jean-Claude Juncker przedstawił propozycję ustanowienia Europejskiego Urzędu Pracy, którego celem miałoby być wzmocnienie współpracy pomiędzy podmiotami rynków pracy z poszczególnych państw oraz skuteczne zarządzanie sytuacjami na granicach. Obecnie trwają konsultacje publiczne w sprawie projektu funkcjonowania i roli nowego urzędu, który ma być przygotowany w pierwszym półroczu 2018 roku.
Założeniem Komisji Europejskiej jest ustanowienie przepisów UE dotyczących delegowania pracowników, które w każdym kraju członkowskim będą egzekwowane w uczciwy i prosty sposób. W tym celu Przewodniczący Juncker planuje powołanie instytucji, która spełniałaby rolę centralnej inspekcji pracy, zrzeszającej poszczególne instytucje krajowe. Piotr Żółty, ekspert INELO, przedsiębiorstwa biorącego udział w konsultacjach publicznych, potwierdza termin przedstawienia projektu i podkreśla, że do ostatecznego wejścia w życie nowych ustaleń jeszcze daleka droga – termin wprowadzenia projektu uzależniony jest od prac legislacyjnych odpowiednich organów UE.
Za co odpowiadałby Europejski Urząd Pracy?
Jak zapowiada Komisja Europejska, ustanowienie centralnego urzędu pracy powinno przyczynić się do zapewnienia uczciwości i ujednolicenia rynku pracy. Byłby to organ wspierający krajowe administracje, przedsiębiorstwa i pracowników delegowanych. Na stronie internetowej Komisji Europejskiej można przeczytać, że nowy organ przyczyniłby się także do wzmocnienia zaufania do wewnętrznego rynku pracy, poprawy jego funkcjonowania oraz promowania możliwości oferowanych przez europejski rynek pracy, zarówno wśród przedsiębiorstw, jak i samych pracowników.
Piotr Żółty komentuje sytuację następująco: “Z punktu widzenia branży transportowej, w której pracownicy delegowani stanowią znaczącą część, powołanie takiej centralnej inspekcji pracy byłoby przydatne w kontekście obiegu informacji. Wymiana danych pomiędzy inspekcjami z różnych państw jest na niewystarczającym poziomie. Obecnie, analizowanie przepisów z ponad 20 krajów spotyka się z wieloma utrudnieniami. W celu uzyskania informacji chociażby z 6 krajów, inspekcja pracy musi skontaktować się z każdym z nich indywidualnie. W takich przypadkach podstawowym wyzwaniem są chociażby bariery językowe. Gdyby zajęła się tym jedna instytucja na pewno by to ułatwiło i przyspieszyło komunikację.”
Jakie wymogi formalne muszą spełnić kraje członkowskie UE?
Zgodnie z przepisami UE kraje członkowskie powinny posiadać już informacje dotyczące rozliczania czasu pracy pracowników delegowanych i udostępniać je jako zbiór danych na własnych stronach internetowych, ponieważ każde państwo wspólnoty zostało zobowiązane do podjęcia takiej inicjatywy do czerwca 2018 roku. Ekspert INELO przyznaje, że największym problemem jest brak ujednolicenia pomiędzy dokumentami udostępnionymi przez poszczególne kraje. Z oficjalnych informacji wynika również, że nowy urząd miałby za zadanie zwalczać nadużycia w zakresie prawa pracy oraz organizować transgraniczne kontrole. Dzięki takim działaniom zwiększyłaby się skuteczność i jakość kontroli dokonywanych przez krajowe inspekcje pracy. Obecnie, możliwości skontrolowania kierowcy czy firmy np. z Hiszpanii są znacznie ograniczone. Co warto podkreślić, z przedstawionych informacji wynika, że dla samych przedsiębiorców czy pracowników delegowanych ustanowienie urzędu nie oznaczałoby konieczności spełnienia dodatkowych wymagań formalnych.
INELO to polska spółka istniejąca na rynku od 2002 r., która produkuje innowacyjne rozwiązania do zarządzania flotą pojazdów w przedsiębiorstwie transportowym.
Na podstawie: inelo.pl
Dodaj komentarz