Zawód kierowcy dla niesłyszących od 1 stycznia 2018?

Zawód kierowcy dla niesłyszących od 1 stycznia 2018?
Zdjęcie: d-pt.ppstatic.pl

Trzy miesiące temu pisaliśmy, że w Polsce żyje około miliona osób niesłyszących i zwracaliśmy uwagę na problemy, z jakimi muszą się one zmagać, ubiegając się o prawo jazdy. Wg obecnych przepisów osoba niesłysząca może uzyskać prawo jazdy, lecz nie może wykonywać zawodu kierowcy. Sejmowa Komisja ds. petycji poparła projekt nowelizacji ustawy, zakładający bardzo istotne zmiany w tym zakresie.

Jest zgoda sejmowej Komisji ds. petycji

Projekt zmiany ustawy zakłada wprowadzenie przepisów umożliwiających osobom niesłyszącym zdobycie uprawnień do prowadzenia samochodów ciężarowych. Kwestia została zatwierdzona przez poselską Komisję ds. petycji, a Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wyraziło swoje wstępne poparcie, co potwierdził główny specjalista w departamencie transportu drogowego ministerstwa.

Autorem projektu jest Krzysztof Pater, stały doradca komisji ds. petycji. Potwierdził on, że tekst został skierowany do Biura Legislacyjnego Sejmu i będzie przeprowadzona ocena jego zgodności z prawem Unii Europejskiej. Ponadto nowy tryb i warunki prowadzenia badań lekarskich niesłyszących kandydatów na kierowców ma określić Ministerstwo Zdrowia. Obecne zakazy wynikają z wymagań zdrowotnych wobec kandydatów na zawodowe prawo jazdy, eliminujących osoby z poważną wadą słuchu lub jego całkowitym brakiem.

 

Które kategorie prawa jazdy będą dozwolone?

Od 2012 roku osoby niesłyszące mogą w Polsce uzyskać prawo jazdy kategorii A, A1, B, B1, B+E oraz T. Wg zapisów projektu zmiany obecnie obowiązującej ustawy niesłyszący zyskaliby możliwość dostępu do prawa jazdy kategorii C oraz C1, czyli dotyczącego samochodów ciężarowych o DMC do 7,5 tony. Utrzymany miałby zostać jedynie zakaz ubiegania się o prawo jazdy kategorii D1 lub D, dotyczącego kierowania autobusami, który wynika z konieczności porozumiewania się z pasażerami.

 

Niepełnosprawny nie znaczy gorszy…

W złożonej petycji wykazano, że „niepełnosprawność polegająca na głuchocie nie przeszkadza w bezpiecznym prowadzeniu pojazdów ciężarowych i że w wielu krajach europejskich i pozaeuropejskich osoby głuche mogą prowadzić takie pojazdy”. Należy dodać również, że osoba, która ma upośledzony jeden ze zmysłów, ma wyostrzone pozostałe, dzięki czemu może lepiej czytać ruch pojazdów i nie jest podatna na rozproszenie nagłym dzwonieniem telefonu komórkowego czy rozmową.

 

Prawo jazdy kat. C i bezpłatny tłumacz na egzaminie

Poza możliwością uzyskania prawa jazdy na ciężarówkę, projekt nowelizacji ustawy przewiduje możliwość skorzystania przez osoby niesłyszące z pomocy asystenta-tłumacza języka migowego w czasie praktycznego egzaminu na prawo jazdy bez dodatkowych opłat. W ten sposób wszystkie osoby zdające egzamin będą miały takie same szanse i żadna z osób nie poczuje się dyskryminowana.

W chwili obecnej osoby niesłyszące mogą przystąpić do egzaminu na prawo jazdy kategorii A, B oraz T z udziałem tłumacza języka migowego, ale koszty wynajęcia tłumacza ponoszą one same. W związku z tym komisja zdecydowała, że obecność tłumacza języka migowego powinna być zapewniona przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego. Wg szacunków budżetowych, biorąc pod uwagę liczbę kandydatów, koszty opłacenia tłumaczy egzaminów praktycznych przez WORD nie będą duże i powinny zawierać się w kosztach z tytułu opłaty egzaminacyjnej. W skali roku, do egzaminu przystępuje około 200-300 osób niesłyszących, co generuje koszt około 12-20 tysięcy złotych.

Jeśli chodzi o część teoretyczną egzaminów, od prawie roku pytania egzaminacyjne wyświetlające się na monitorach tłumaczone są na komputerze na polski język migowy. Są one przygotowane tak, aby zawierały krótki i zwięzły, a przede wszystkim jasny komunikat dla osób niesłyszących.

 

Zachęcamy również do obejrzenia filmu dotyczącego planowanych zmian w prawie jazdy: https://www.youtube.com/watch?v=DGDYstlMDnM UWAGA! Film w całości przetłumaczony został na język migowy.  Jeśli ustawa spotka się z uznaniem wszystkich decydujących organów, wejdzie w życie 1 stycznia 2018 roku. Trzymajmy kciuki!

 

Na podstawie: tslnews.pl, szkola-jazdy.pl, 40ton.net, prawodrogowe.pl

6 Komentarze

    • Dzień dobry,

      Projekt nowelizacji ustawy został przedstawiony jesienią ubiegłego roku. Sejmowa komisja ds. petycji poparła go i dalsze negocjacje w sprawie projektu rozpoczęły się na wiosnę 2017. Jeśli ustawa spotka się z poparciem wszystkich decydujących organów z pewnością o tym poinformujemy.

  1. Odetchnalem z ulga. 12 lat jezdze tirem. Zadnego zawinionego wypadku nie mialem nigdy w zyciu i nigdy w zyciu karnego punktu a prawo jazdy B od 18 go roku. Jednak musze ciagle kombinowac na badaniach bo w wojsku od nadmiaru huku uszkodzilem sluch. Zdarzylo sie ze pewna stara baba lekarz nie chciala mi podpisac badan “bo moglbym nie slyszec karetki na drodze”. Ciekawe czy ona slyszalaby ja w tirze przy 60km/h. Na szczescie nie wszyscy lekarze sa i dio tami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.