Jazda na suwak

Jazda na suwak

Jedni traktują ją jak kombinatorstwo i cwaniactwo, inni jak normalne zachowanie na drodze. Jazda na suwak, bo o niej mowa, wzbudza u kierowców kontrowersje. Czy jest prawnie dozwolona?

Co mówią polskie przepisy?

W polskim prawie nie ma zapisu mówiącego, że należy jeździć na suwak. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zachęca jednak uprzejmość na drodze.

Na czym polega jazda na suwak?

Jazda na suwak polega na tym, by w momentach, kiedy droga się zwęża, a jeden z pasów zanika, wpuszczać auta z tego pasa na główny pas. Kierowcy z głównego pasa mogą jechać płynnie, ale zostawiając między sobą odpowiednio dużo odstępu, tak, by pojedynczo wpuszczać kierowców z zanikającego pasa. Ta metoda sprawdza się w zachodnich krajach i pozwala szybko rozładowywać korki.

Zmiana przepisów?

Jazda na suwak z dobrowolnej ma się stać obowiązkowa. Jeszcze nie wiadomo kiedy. Projekt odpowiednich zmian w prawie jeszcze w tym roku ma trafić do Rządowego Centrum Legislacji. Nie jest przesądzone jaki mandat będzie mógł dostać kierowca po zmianach jeśli się nie zastosuje do nowego przepisu.

Kary za niestosowanie przepisów

Obecnie w Polsce można zobaczyć znaki mówiące o tzw. jeździe na suwak. Za ich nieprzestrzeganie nie grożą jednak żadne sankcje. Regulacje mają utemperować poczynania tzw. szeryfów drogowych, którzy złośliwie blokują możliwość włączenia się do ruchu pojazdów ze zwężającego się pasa ruchu. Mandat za blokowanie pasa ruchu wynosi od 50 do 500 zł.

Czytaj więcej:

Wypadki drogowe w Polsce i w Europie

Zasady włączania się do ruchu

Zatrudnianie kierowców w Polsce

Na podstawie: motofakty

1 Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.