Jak zachować się na śliskiej drodze, gdy nie zdążyliśmy zmienić opon na zimowe?

Jak zachować się na śliskiej drodze, gdy nie zdążyliśmy zmienić opon na zimowe?
Zdjęcie: wallpaperup.com

Kolejki do serwisów zmiany opon są bardzo długie. W okresie jesienno-zimowym praktycznie w każdym momencie mogą nas zaskoczyć przymrozki i opady śniegu. Jak zachować się na śliskiej drodze, gdy nie zdążyliśmy zmienić opon na zimowe?

Czy Polacy są chętni do zmiany ogumienia?

Na początku spójrzmy w statystyki. 76% polskich kierowców deklaruje, że wymienia opony letnie na zimowe, a 78% opowiada się za obowiązkową, sezonową zmianą ogumienia. Według badań przeprowadzonych przez Moto Data w marcu 2017 roku, większość polskich kierowców zdaje sobie sprawę z wpływu ogumienia na bezpieczeństwo jazdy, a jednak nadal istnieje spora grupa osób, która to lekceważy. Z obserwacji warsztatowych wynika, że odsetek ten wynosi ok. 35%.

Co więcej, wielu kierowców nie zwraca uwagi na stan opon – często spotyka się takie z bieżnikiem na granicy prawnego minimum (1,6mm), podczas gdy opony letnie powinno się zmienić przy wielkości bieżnik około 3 mm, zimowe około 4-5 mm. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku posiadaczy opon całorocznych, gdzie nagła zmiana pogody nie ma znaczenia. Jest to bezpieczne rozwiązanie, najlepsze, gdy mieszkamy w miejscu, gdzie warunki atmosferyczne zmieniają się bardzo często.

Co zrobić, gdy nie zdążyliśmy zmienić opon?

W takim wypadku należy poruszać się znacznie wolniej, z bezpieczną prędkością. W mieście najlepiej nie przekraczać 30-40 km/h, co zapewni podobną drogę hamowania, jak w przypadku pojazdu na właściwych oponach poruszającego się z prędkością 50–60 km/h. Złotego środka w tym przypadku nie ma – wszystko zależy od natężenia ruchu oraz prędkości innych uczestników Pamiętajmy, że znacznie wydłuża się też droga hamowania – należy uważniej obserwować otoczenie drogi i przepuszczać pieszych przed przejściem nawet gdy jeszcze na nie nie weszli. Należy odłożyć telefony. Dobrze jest także wziąć pod uwagę fakt, że inni kierowcy też nie zmienili opon i zachować jeszcze większą czujność niż zwykle.

Jak jeździć na drodze pokrytej śniegiem?

Podczas i po opadach większość dróg pokryta jest cienką, przezroczystą warstwą śniegu, która zza kierownicy wygląda jak zwyczajnie mokra nawierzchnia. Roztapiający się śnieg tworzy bardzo śliską powłokę, więc najlepiej omijać takie mokre ślady i poruszać się po tych samych śladach, po których jeżdżą inni kierowcy. Dobrze jest też mocno hamować, dzięki czemu ABS zadziała skutecznie. Jeśli auto nie posiada ABS, należy postępować tak samo. Bez ABS hamowanie na letnich oponach, na takiej nawierzchni może być nawet odrobinę skuteczniejsze, ponieważ blokujące się koła przebiją się przez cienką, roztapiającą się warstwę śniegu. Nie należy także bać się użyć hamulca ręcznego do skuteczniejszego zatrzymania samochodu. Zwłaszcza, gdy samochód ma system ABS, blokujące się tylne koła mogą pomóc. Natomiast nie należy w ten sposób skręcać, gdyż może się to skończyć nieoczekiwanym obrotem samochodu.

Każda zmiana kierunku powinna odbywać się możliwe najłagodniej z uwzględnieniem takiego toru jady, który wymusza możliwe najmniejszy skręt. Dobrze jest wykorzystywać nie tylko wyjeżdżone fragmenty drogi, ale, jeżeli jest taka możliwość, również całą szerokość pasa ruchu. Przed skrętem dobrze jest delikatnie odjąć trochę gazu, ale nie należy tego robić na samym zakręcie – tylne koła mogą mieć tendencję do „ucieczki”. Jedno jest pewne – odpowiednio niska prędkość nawet na oponach letnich da więcej czasu na reakcję i ustabilizowanie samochodu i ewentualne wpadnięcie w poślizg będzie łagodniejsze i przebiegnie wolniej.

Na podstawie: autokult.pl




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.