Testy Hyperloop’a odbędą się w Polsce

Testy Hyperloop'a odbędą się w Polsce
Zdjęcie: Sam Churchill (Flickr)

Nowy tor testowy Hyperloop’a zostanie wybudowany w Żmigrodzie, na terenie Instytutu Kolejnictwa. Fachowcy z Instytutu wesprą zespół Hyper Poland w opracowaniu projektu i w budowie samego toru.

Hyperloop to innowacyjna koncepcja komunikacji pasażerskiej między miastami. Stanowi swoiste połączenie transportu lotniczego z kolejowym. O tym, jak działa hyperloop, który może stać się pojazdem przyszłości wspominaliśmy już w zeszłym miesiącu. Autorem pomysłu na „piąty środek transportu” jest Elon Musk, założyciel przedsiębiorstw PayPal, SpaceX i Tesla. Ogłosił on konkurs na wykonanie projektu i prototypu tej technologii.

 

Polska jednym z 9 państw, w których powstanie Hyperloop

Hyperloop One – zespół osób odpowiedzialnych za projekt pojazdu, w ramach konkursu Global Challenge wybrał 9 lokalizacji w Europie, w których w przyszłości mogą powstać trasy super-szybkiej kolei próżniowej Hyperloop. Znalazła się na niej też Polska. Nasz kraj spełnia wszystkie kryteria inżynieryjne dotyczące budowy tras tego rewolucyjnego pojazdu.

 

Podpisano list intencyjny

3 lipca przedstawiciele Hyper Poland – Krzysztof Tabiszewski i Przemysław Pączek oraz dyrektor Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie podpisali list intencyjny ws. współpracy na rzecz rozwoju technologii Hyperloop oraz budowy toru testowego na obszarze Instytutu.

Dr inż. Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytutu podkreślił, że przy realizacji tego ambitnego projektu będą wykorzystane żmigrodzkie laboratoria oraz grono fachowców z kilku polskich uczelni. Dodał również, że jest to szansa na zwiększenie udziału Polski w globalnej rewolucji transportowej.

 

Rewolucyjna technologia

Spójrzmy dokładnie na samą technologię działania urządzenia.  W specjalnej rurze umieszcza się kapsułę pasażerską i wypompowuje się z niej nawet 99 % powietrza. Dzięki zredukowanemu oporowi powietrza i brakowi oporu toczenia, pojazd poruszający się na poduszkach magnetycznych jest w stanie rozpędzić się do prędkości niemal 1 macha (ponad 1100 km/h), zużywając tyle energii, co samochód pędzący z prędkością ok. 130 km/h.

Rura o średnicy kilku metrów, ma być umieszczona na kilkumetrowych wspornikach. Całość będzie zasilana energią słoneczną, czerpaną poprzez kolektory mieszczące się na rurze Hyperloop. Dzięki takim rozwiązaniom podróż z Warszawy do Wrocławia mogłaby trwać nawet 37 minut.  Prezentujemy projekt trasy.

projekt trasy Wrocław - Warszawa
Zdjęcie: Radio Wrocław

Współpraca polskich naukowców pozwoli na połączenie tradycji z nowoczesnością 

Nad konceptem hyperloopa pracują grupy inżynierów z całego świata, w tym reprezentanci Polski.

Zespół Hyper Poland tworzą absolwenci Politechniki Warszawskiej, pracujący pod opieką merytoryczną prof. Janusza Piechny. Ich zadaniem było stworzenie koncepcji aerodynamicznej kabiny i napędu. Ponadto, inżynierowie zaprojektowali także stację wraz ze śluzą buforującą (wyrównującą ciśnienie pomiędzy atmosferycznym, a tym panującym wewnątrz rury).

Instytut Kolejnictwa działa już od 65 lat. Posiada własny tor badawczy i zaplecze niezbędne do prac badawczych i naukowych w obszarze transportu szynowego oraz szereg istotnych akredytacji i certyfikatów, jako jednostka badawcza, wzorcująca i certyfikująca.

 

Pierwsza trasa Hyperloop’a prawdopodobnie w Dubaju.

Na koniec wspomnijmy, że tor Hyperloop jest już na etapie zaawansowanego planowania w Dubaju. Inwestorem jest DP World, jeden z największych operatorów portowych na świecie, który zamierza zrealizować plan połączenia Dubaju z Abu Zabi i kilkoma innymi miastami w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. DP World wyłożyło na to przedsięwzięcie 50 mln dolarów.

 

O aktualnościach dotyczących tej rewolucyjnej technologii będziemy informować na bieżąco.

 

Na podstawie: wnp.pl, spidersweb.pl




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.